Size: large
Type: image
– Vi har bestilt 50 elektriske lastebiler som skal på veien i løpet av de to neste årene, sier seniorrådgiver Hege Sagplass i Posten.
Sagplass forteller at ambisjonene er store både i Posten og Bring. Blant annet ble det i løpet av 2021 kjøpt inn nesten 400 elektriske varebiler, mange av disse benyttes nå i Oslo.
Større kjøretøy gir større utfordringer
– Det er utfordringer knyttet til innkjøpspris, rekkevidde og ladekapasitet for både varebiler og lastebiler, forteller Camilla Opkvitne, som er miljøansvarlig for kjøretøy i Posten.
Hun viser til at Enova-støtte til innkjøp er viktig. Det som vil bli avgjørende framover er å sikre nok strategisk plassert ladekapasitet.
Tilgang til tilstrekkelig nettkapasitet lokalt og tilgjengelig areal er to avgjørende faktorer for å lykkes med grønn omstilling.
Opkvitne får støtte fra Patrick Bruås, forretningsutvikler i Bring Express, om at det trengs flere hurtigladere.
– De bør være hos store kunder, på terminalene, omlastingssentraler og langs hovedfartsårer, sier Bruås.
Små aktører trenger forutsigbarhet
Både Posten og Bring er opptatt av forutsigbarhet i støtteordninger og andre rammebetingelser. Bruås viser til at Bring bruker underleverandører på en del områder, som vil være avhengig av økonomisk støtte.
– For å lykkes med å få underleverandørene til å omstille til utslippsfrie alternativer er vi avhengig av støtteordninger for både utskiftning av bilen og ladekapasitet.
Innspillene fra Sagplass, Opkvitne og Bruås inngår i den pågående utredningen av nullutslippssone i Oslo, som ledes av Bymiljøetaten.