Hopp til innhold

#KlimaOslo

Size: x-small

Type: color

Status direkte utslipp og mulighet for å nå mål 1

Klimagassutslippene i Oslo er redusert med 28 % fra 2009 til 2022 (siste utslippsregnskap fra Miljødirektoratet). Det største bidraget til utslippsreduksjonene er overgangen til elbiler, biodrivstoff og overgang fra oljefyring til utslippsfri oppvarming.

Fra 2021 til 2022 gikk utslippene ned med 0,2 %. Se kapittel 2.1 i vedlegget Underlag til Klimabudsjett 2025 for mer detaljert informasjon om klimagassregnskapet og utslippsutviklingen i Oslo. Det kommunefordelte klimagassregnskapet har fortsatt betydelige usikkerheter, og effekten av lokale virkemidler fanges ikke alltid opp. Oslo vil fortsette å jobbe opp mot Miljødirektoratet og SSB for å få inkludert lokale data slik at effekten av Oslos virkemidler blir synliggjort.

Klimagassutslipp i Oslo fordelt på utslippssektor, 2009-2022. Kilde: Miljødirektoratets kommunefordelte utslippsregnskap

Oppdaterte beregninger fra Klimaetaten viser at vedtatte virkemidler kan gi Oslo utslippsreduksjoner på rundt 69 % i 2030 sammenlignet med 2009. Det betyr at Oslo kommune er 6 %-poeng nærmere klimamålet enn da klimabudsjettet for 2024 ble lagt fram. Endringene skyldes bl.a. ny kunnskap som gjør at Oslos og nasjonale klimavirkemidler trolig får større effekt fram mot 2030 enn tidligere anslått, og at forsterkede insentiver fra den reviderte Oslopakke 3-avtalen fra våren 2024 er inkludert i beregningene. Det må presiseres at 69 % utslippsreduksjon ikke kommer av seg selv, men krever kontinuerlig arbeid og oppfølging.

Identifiserte, men ennå ikke vedtatte virkemidler kan redusere utslippene ytterligere ned til 83 %. Oslo kommune har ikke identifisert virkemidler for å tette gapet mellom 83 og 95 %.

Det er altså både behov for å identifisere, forsterke og iverksette flere virkemidler dersom Oslo skal kunne nå målet i 2030. Det tar tid å innføre nye virkemidler og tid før de gir effekt. Det som gjøres de neste årene er derfor avgjørende for hvordan utslippene utvikler seg mot slutten av tiåret og om Oslo når klimamålet i 2030.

Anslått utslippsutvikling mot 2030 som følge av vedtatte virkemidler og potensiale for utslippskutt dersom nye, identifiserte virkemidler blir vedtatt.

Size: x-small

Type: color

Reduserte direkte utslipp – nye bevilgninger og virkemidler

Nye bevilgninger til klimatiltak for å redusere direkte utslipp 2025 - 2028

I budsjettet for 2025 er det bevilget 101 mill. til nye/styrkede virkemidler som bidrar til å redusere de direkte klimagassutslippene. Tabellene nedenfor viser hvilke virkemidler dette er og hvilke vedtatte virkemidler de er relevante for. I tillegg øker netto bompengeinntekter i 2025 med 50 mill. gjennom den reviderte Oslopakke 3-avtalen. 99 % av samlede inntekter på 93,2 mrd. i perioden 2025-2045 brukes på kollektivtransport og gang- og sykkeltiltak, som bl.a. reduserer biltrafikk og klimagassutslipp.

VirksomhetTiltak i driftsbudsjettet2025202620272028
KollektivtrafikkVidereføre billettprisene på kollektivtransport som gjelder ved utgangen av 2024. Relevant for tiltak 7.53000530005300053000
BymiljøetatenMerkostnader grunnet skjerpede kontraktskrav til klima, miljø og andre krav. Relevant for tiltak 4 og 14.36500365003650036500
NæringsutviklingKlyngesatsing for karbonfangst, lagring og utnyttelse Klemetsrud. Relevant for tiltak 1.15001500
SUM91000910008950089500
Tiltak i investeringsbudsjettet2025202620272028
BymiljøetatenTiltak for trafikkreduksjon. Relevant for tiltak 6.10000100001000010000
SUM10000100001000010000

Identifiserte virkemidler for å redusere utslipp innenfor Oslos grenser

Oslo kommune gjør et stort arbeid med å identifisere mulige nye virkemidler. Nedenfor følger en tabell som viser oversikt over virkemidler som kan redusere utslipp ned til 83 %. Dette er delvis virkemidler som forutsetter nasjonale avklaringer, lovhjemler og vedtak og delvis mulige lokale tiltak som vurderes eller som ikke er ferdig utformet.

SektorVirkemidlerEstimert isolert effekt
Tverrgående virkemidlerCO2-avgift tilsvarende 2 000 kr i 2030, uten å redusere andre drivstoffavgifter slik det er blitt gjort de siste årene. Dette er et virkemiddel som avhenger av nasjonale myndigheter.  9 000 - 17 000
VeitrafikkOpptrapping av nasjonalt omsetningskrav for biodrivstoff til 33 % i veitrafikken i 2030, som varslet i statsbudsjettet for 2024.  Regjeringen vedtar nytt nivå annen hvert år. 30 000 - 44 000
Dobbel takst i bomringen for nye fossile personbiler i løpet av 2026. Del av revidert Oslopakke 3-avtale fra vår 2024, men forutsetter at nasjonale myndigheter oppretter ny takstklasse. 1 500 - 3 000
Dobbel takst i bomringen for nye fossile varebiler i løpet av 2026. Forutsetter at nasjonale myndigheter oppretter ny takstklasse. Oslopakke 3-avtalen sier det skal vurderes ytterligere insentiver for å endre varebilparken fra fossil til nullutslipp i avtaleperioden. Da kan ev. dobbelt takst inngå.2 000 - 4 000
Nullutslippssone for varebiler og tunge kjøretøy innenfor Ring 2 (langs indre bomsnitt) fra 1.1.2027. Forutsetter at det gis lovhjemmel fra nasjonale myndigheter. Statens vegvesen utarbeidet et forslag høsten 2022, men regjeringen har fortsatt ikke sendt dette på høring.9 000 - 17 000
Nullutslippssone for personbiler innenfor Ring 2 (langs indre bomsnitt) fra 1.1.2028. Forutsetter at det gis lovhjemmel fra nasjonale myndigheter, se over. 1 000 - 2 000
Avgiftsbelegge og omdisponere parkeringsplasser ved kommunale arbeidsplasser. Kan innføres gitt lokalt vedtak. 1 000 - 2 000
Forsterket lokalvirkemiddelpakke for varebiler (utrulling av nattlading på kommunale parkeringsplasser, forbeholde vareleveringsarealer, økt differensiering mellom fossil og nullutslipp i bomringen, utvidet krav til bruk av elektrisk varebil i anskaffelser m.m.) 2 000 - 4 000
Nasjonal pakke med økonomiske virkemidler for tunge kjøretøy. Regjeringen vedtok i 2024 et mål om 100 % nullutslipp eller biogass i nybilsalget i 2030 for tunge kjøretøy. Det har ikke kommet nye virkemidler for å støtte opp om målet.4 000 - 8 000
Krav i løyver til busser som opererer i Oslo (utover Ruter). Stortinget ba regjeringen fremme forslag om lovendring i 2023 slik at det kan stilles nullutslippskrav til all løyvebasert virksomhet. Det har per september 2024 ikke kommet endringer. 2 000 - 3 000
Skattelegging av parkering betalt av arbeidsgiver. Forutsetter nasjonal endring i skatteregelverk.Ikke effekt- beregnet
Krav om at private aktører må ta betalt for parkering på arbeidsplasser, kjøpesentre osv. Forutsetter nasjonal lovhjemmel.Ikke effekt- beregnet
Tilrettelegge for overgang fra personbil til elektrisk MC gjennom å omdisponere parkeringsplasser og gjennom kommunikasjon.Ikke effekt- beregnet
Utvide dagens krav til utslippsfri transport i anskaffelser til å gjelde alle anskaffelser for å inkludere leveranser under 500.000 kr og som leveres sjeldnere enn hver uke.Ikke effekt- beregnet
Tilgang for utslippsfrie/biogassdrevne tunge kjøretøy og varebiler i kollektivfelt. Avhenger av nasjonale myndigheter. I forbindelse med stenging av Ring 1, har Oslo kommune bedt samferdselsministeren vurdere detteIkke effekt- beregnet
Reduserte fartsgrenser fra 80 til 70 km/t.Ikke effekt- beregnet
Avfallsforbrenning og energiforsyningKarbonfangst på husholdningsavfall fra Oslo kommune. Kommunens anlegg på Haraldrud som forbrenner husholdningsavfallet er på slutten av sin levetid. I 2022 utredet kommunen muligheter for forbrenning av husholdningsavfall med karbonfangst i egenregi sammenliknet med å anskaffe tjenesten i markedet40 000 - 50 000
Karbonfangst eller bytte brenseltype på avfallsforbrenningsanlegget til Hafslund Celsio på Haraldrud.21 000 - 27 000
Ettersortering av husholdningsavfallet fra Oslo kommune. Ny avfallsforskrift krever 60 % utsortering av plast som er egnet til materialgjenvinning i løpet av 2030. Renovasjons- og gjenvinningsetaten har utarbeidet en konseptvalgutredning.15 000 - 22 000
Økt tekstilgjenvinning. Utsorteringsgraden kan potensielt økes ved å innføre husstandsnære oppsamlingsenheter for innsamling av tekstiler.2 000 - 4 000
100 % fossilfri fjernvarme. I perioder med høye strømpriser/lave temperaturer benyttes det fremdeles noe fossil gass.1 000 - 9 000
Virkemidler for karbonfangst på CO2 med biologisk opphav (for eksempel omvendte auksjoner). Etter vedtak fra Stortinget gjennomførte regjeringen en ekstern utredning av virkemidler som ble ferdigstilt i mars 2024.Ikke effekt- beregnet
Differensiering av pris for avfallsforbrenning basert på CO2-innhold hos Hafslund Celsio (portavgift). Innebærer at aktører som har mye plast i avfallet, må betale mer for forbrenning.Ikke effekt- beregnet
Annen mobil forbrenningKrav til at alle bygge- og anleggsplasser er utslippsfrie senest i 2030. Miljødirektoratet sendte i august 2024 forslag om hjemmel til at kommuner kan stille slike krav på høring. Kan også bidra til å sikre effekt for virkemiddel 17 under vedtatte virkemidler.7 000 - 9 000
Opptrapping av nasjonalt omsetningskrav for avansert biodrivstoff til 28 % for ikke-veigående maskiner. I Statsbudsjettet for 2024 varslet regjeringen en plan om å trappe opp omsetningskravet. Den konkrete opptrappingen vil regjeringen komme tilbake til annen hvert år.9 000 - 12 000
Krav om utslippsfrie maskiner og motorredskaper i alle oppdrag for kommunen, uavhengig av type kontrakt.Ikke effekt- beregnet
Enova-støtte til maskiner brukt på godsterminaler, i industri mm.Ikke effekt- beregnet
SjøfartKrav eller insentiver for utslippsfri inn- og utseiling for utenriksfergene.8 000 - 10 000
Etablering av landstrøm til godsskip.1 000 - 3 000
Miljødifferensiering av havneavgifter for bruk av landstrøm.Tilretteleggende virkemiddel
Insentiver for utslippsfri inn- og utseiling for alle skipstyper (miljødifferensiering havneavgifter, prioritering av kaitilgang og andre arealer).Ikke effekt- beregnet
Strategisk samarbeid med andre byer/havner (fylleinfrastruktur, miljødifferensiering og grønne korridorer)Tilretteleggende virkemiddel
OppvarmingNasjonalt forbud mot bruk av gass til oppvarming og byggvarme. Forslag til forskrift om forbud mot bruk av fossil gass til byggvarme har vært på høring sommer 2024.15 000 - 20 000
Avfall og avløpUtbedring av kummer på Rommen deponi.Ikke effekt- beregnet
Nytt toppdekke på Rommen deponi.Ikke effekt- beregnet

Size: medium

Type: image

Rapport

Byrådet vil føre en mer offensiv klima- og miljøpolitikk. Vi må kutte klimagassutslipp og ta vare på naturen, slik at kommende generasjoner kan leve gode og frie liv. Oslo trenger flere parker og grøntområder og mindre forurensing. Det skal alltid lønne seg å leve mest mulig miljøvennlig. Byrådets mål er at Klimabudsjettet i større grad skal bli et reelt styringsverktøy for alle kommunens virksomheter.

Klimabudsjettet inneholder tiltak og virkemidler som skal gjennomføres i økonomiplanperioden 2025-2028 innenfor Oslos fem klimamål. Ansvaret for gjennomføring av tiltak og virkemidler er fordelt på kommunale virksomheter og innebærer rapporteringskrav på lik linje med øvrig budsjettrapportering.

Oslos klimamål

Klimabudsjettet skal bidra til at Oslo når sine klimamål. I sak 109/20 Klimastrategi for Oslo mot 2030 vedtok Oslo bystyre fem hovedmål for klimaarbeidet, gjengitt under. Klimastrategien inneholder også en beskrivelse av hvordan disse målene skal nås.

De fem målene i Oslos klimastrategi mot 2030 er:

  1. Oslos klimagassutslipp i 2030 er redusert med 95 % sammenliknet med 2009
  2. Oslos natur skal forvaltes slik at naturlige karbonlagre i vegetasjon og jordsmonn blir ivaretatt og opptaket av klimagasser i skog og annen vegetasjon økes mot 2030
  3. Oslos samlede energiforbruk i 2030 er redusert med 10 % sammenliknet med 2009
  4. Oslos evne til å tåle klimaendringer er styrket fram mot 2030, og byen utvikles slik at den er rustet for de endringene som forventes fram mot 2100
  5. Oslos bidrag til klimagassutslipp utenfor kommunen er betydelig lavere i 2030 enn i 2020

Forslag til vedtak

Bystyret slutter seg til tiltak og virkemidler i Klimabudsjettet 2025, Sak 1. Det arbeides videre med nye og forsterkede virkemidler som bidrar til at kommunen når sine klimamål, slik de fremgår av sak 109/20. Byrådet rapporterer status for gjennomføring av virkemidlene og mulighet for måloppnåelse til bystyret sammen med øvrig økonomirapportering.

Se også: Faglig underlag for Klimabudsjett 2025

Size: medium

Type: image

Rapport

Klimaetaten og Bymiljøetaten har vurdert ulike klimatiltak ut fra føringen om at tiltak som gir positiv effekt både for klima, naturmangfold og friluftsliv skal prioriteres. I vurderingen av klimahensyn har vi vurdert hvordan skogen kan gjøre Oslo mer klimarobust, opptak av karbon i skogen, lagring av karbon i skog og jordsmonn og reduserte utslipp i andre sektorer gjennom bruk av skogråstoff som erstatter fossile produkter. Notatet er begrenset til å se på forvaltning av de skogene Oslo kommune eier, og vurderer ikke klimahensyn for skog eid av andre eller på andre tiltak som ikke ligger i oppgaven som skogsforvalter.

Friluftsliv- og verneinteressene skal i henhold til gjeldende retningslinjer være det bærende grunnlag for forvaltning og drift av kommuneskogene, jamfør byrådssak 211/2018. For å oppnå dette er det bl.a. gitt en føring om at skogforvaltningen i størst mulig grad skal simulere naturlig skogdynamikk. Dette krever en helhetlig tilnærming i vurderingen av hvordan klimahensynet kan inkluderes i skogforvaltningen.

Size: medium

Type: image

Rapport

Asplan Viak, Resirqel og Aase Teknikk har på oppdrag fra Oslo Kommune, Klimaetaten, gjennomført en kartlegging av virkemidler for økt ombruk, samt av utførte klimagassberegninger for bygg og anlegg i Oslo. Oppdraget er delt i tre deler, og presenteres i to separate rapporter. Denne rapporten omfatter delleveranse 2 og 3.

Delleveranse 1 omfatter kartlegging av virkemidler som kan fremme mer ombruk av materialer og andre komponenter i bygg, samt av erfaringer med igangsatte tiltak for å fremme ombruk av materialer, møbler og interiør i kommunale virksomheter.

Delleveranse 2 omfatter kartlegging av utførte klimagassberegninger for bygg og anlegg i Oslo, samt beregning av anbefalte referansenivåer for indirekte utslipp fra bygge- og anleggsprosjekter i Oslo. Delleveranse 3 omfatter kartlegging og anbefalinger for klimavennlige materialvalg, barrierer mot bruk av klimavennlige løsninger og tilnærminger for å måle klimaprestasjon i prosjekter.

Size: medium

Type: image

Rapport

Klimaetaten i Oslo kommune har gitt CICERO Senter for klimaforskning og Norsk institutt for naturforskning (NINA) i oppdrag i å vurdere kunnskap fra rapporter fra FNs klimapanel (IPCC) og det internasjonale Naturpanelet (IPBES) og hva dette innebærer for Oslo. Fra klimapanelet kom det to spesialrapporter i 2019, en om klimaendringer og landarealer (Landrapporten) og en om klima, hav og is (Hav- og israpporten). Naturpanelet lanserte i 2019 sin globale rapport om biologisk mangfold og naturgoder.

Vi har vurdert funnene i lys av Oslo kommunes strategier og planer, deriblant Byrådssak 214/19 “Oslo kommunes klimastrategi mot 2030”. Flere av hovedkonklusjonene i rapportene er allerede tatt opp i Oslo kommunes egne dokumenter og planer. Basert på funnene i de tre rapportene og tiltak/strategier Oslo allerede har iverksatt har vi identifisert områder det vil være fornuftig at Oslo fremover har et ekstra fokus på. Av alle de tre rapportene (Landrapporten, Hav- og israpporten og Naturpanelrapporten) kommer det klart frem at flere hensyn må sees i sammenheng hvis man skal oppnå en bærekraftig klima- og naturforvaltning. Arealkonflikter kan fort oppstå i forvaltningen av både bebygde områder og utmark, og det er ikke alltid opplagt hva som er den beste løsningen for både klima og natur.

Det går også klart frem av rapportene at beslutninger for byplanlegging og infrastruktur som tas i dag må ta innover seg at klima og natur er i endring, og at tilpasning til denne mer usikre fremtiden bør gjøres allerede nå. For å nå sitt mål om å være en internasjonalt ledende miljøby kan Oslo derfor gjøre tiltak for å bevare biologisk mangfold og eksisterende karbonlagre, søke å gjenopprette tapt mangfold og karbonlagre, og samtidig utvikle byen til å være fleksibel og motstandsdyktig i møte med fremtidens vær og klima.

Size: medium

Type: image

Rapport

Mapping to assess power consumption and limitations of power connections at construction sites in Norway. What causes peaks in power demand, and what should be included in contract requirements for the automatic collection of consumption data from zero-emission construction sites?

Sweco has conducted a study on behalf of the Climate Agency in the City of Oslo. The purpose of the survey was to collect data from ongoing construction projects within the municipality to gain a better overview of energy, and particularly power demands, for zero-emission and partially zero-emission projects. This is intended to provide the municipality and the industry with a better knowledge base regarding actual power capacity and energy needs.

The final delivery contains findings from the survey of data and related data analysis for ongoing construction projects: Tøyenbadet, Stovnerbad, Sophies Minde, and selected historical infrastructure projects. In the work of mapping energy and power demands, the following general points and issues, regardless of construction and infrastructure projects, should be addressed:
– To what extent is power availability a limiting factor for the operation of zero-emission construction sites?
– Proposals to avoid undesirable power peaks.
– Specify the necessary prerequisites for optimal planning by contractors and developers.
– Assess the measures and prerequisites needed to optimize the planning of a zero-emission construction site.
For each of the analyzed construction projects, the objective has been to analyze energy needs, power demands, and the causes of power peaks.

Size: medium

Type: image

Rapport

Miljøstiftelsen ZERO og Hafslund Rådgivning har, på vegne av Klimaetaten, gjennomført et todelt oppdrag bestående av 1) en utslippskartlegging og 2) en virkemiddelanalyse for overgang til utslippsfri tungtransport i Oslo. Sistnevnte og herværende rapport bygger på blant annet funnene til Hafslund Rådgivning.

Rapportens mål er å belyse forsterkede virkemidler for at Oslo skal kunne bli en pilotby for utslippsfri tungtransport, og redusere klimagassutslippene i byen med 95 prosent innen 2030. Eksisterende lokale og nasjonale virkemidler blir kartlagt og beskrevet, før nye aktuelle virkemidler blir skissert og vurdert.

Et bredt flertall i Oslo bystyre har vedtatt mål at byen skal ha tilnærmet null utslipp av klimagasser innen 2030. Perioden fram til midten av dette tiåret er avgjørende for å nå 2030-målet. Det er nå det trengs flere effektive virkemidler for å få opp farten på omstillingen til utslippsfri tungtransport som trengs for å få til fullt skifte innen 2030.

I rapporten er det behandlet nullutslippskjøretøy med elektrisitet og hydrogen, samt biogass i tråd med de politiske vedtakene i Oslo. Med tungtransport i rapporten menes fra store varebiler til store lastebiler. Det er omtalt også kort om status for også mindre varebiler da dette er relevant for vurdering av effekten av dagens virkemidler for et kjøretøysegment for varetransport som har mer modent marked enn for tyngre kjøretøy. Arbeidet med rapporten har bestått av ulike faser av kartlegging, informasjonsinnhenting, involvering og vurdering.

Size: medium

Type: image

Rapport

Reduksjon i klimagassutslipp fra veitrafikken er en av Oslos største utfordringer.Miljødirektoratets utslippsstatistikk for 2018 viser at utslipp fra veitrafikk sto for 45 prosent av de totale utslippene. Tunge kjøretøy stod for 23 prosent av utslippene fra veitrafikken. Oslo kommunes referansebane for utslipp mot 2030 viser at utslipp fra tunge kjøretøy ikke er forventet å gå ned uten ytterligere klimatiltak. Dette skyldes i hovedsak lav og usikker innfasingstakt for nullutslippsteknologi, utvikling i energieffektivitet for gjenværende dieselkjøretøy og usikker vekst i antall kjørte kilometer mot 2030. Nye, kraftfulle tiltak rettet
mot denne sektoren er derfor helt avgjørende for å sikre måloppnåelse i 2030.

Hafslund Rådgivning og Miljøstiftelsen ZERO har, på vegne av Klimaetaten, gjennomført et todelt oppdrag bestående av (1) en utslippskartlegging og (2) en virkemiddelanalyse for overgang til utslippsfri tungtransport i Oslo. Denne rapporten representerer utslippskartleggingen av det samlede oppdraget.

Hovedmålet med kartleggingen har vært å øke forståelsen for utslippene fra tungtransporten i Oslo, forklare drivere for
utslippsutviklingen og fordelingen av klimagassutslippene i sektoren, Kartleggingen skal deretter brukes videre som grunnlag for å utvikle treffsikre tiltak og virkemidler rettet mot tungtransporten i Oslo.

Size: medium

Type: image

Rapport

Sammendrag

Bussmarkedet kan deles opp i flere ulike segmenter. I denne rapporten har vi sett på trafikkarbeid og klimagassutslipp fra turbusser, ekspressbusser, flybusser og avvikskjøring. I tillegg har vi inkludert rutebusser som kjører til Oslo uten å være en del av Ruters rutetilbud. Det totale utslippet fra busstrafikk som ikke er Ruter registrert er i overkant av 11 000 tonn CO2- ekvivalenter årlig. Dette tallet er basert på utslippsfaktor for 2019 på 862,78 gram CO2- ekvivalenter per kilometer. Høyere andel biodrivstoff i 2020 gir lavere utslippsfaktor. Miljødirektoratet rapporterer et totalt utslipp for busser i Oslo på 33 880 tonn CO2-ekvivalenter i 20171.

Turbusser er busser som leies ut til operatører, bedrifter eller private på bestilling, til både engangshendelser og faste oppdrag over en gitt tidsperiode. Det eksisterer ikke rutetabeller for denne trafikken, og det foreligger generelt lite informasjon om dette segmentet. Analysene i denne rapporten tyder på at turbussene står for den klart største andelen av trafikkarbeidet fra busser som ikke inngår i Ruters tilbud i Oslo kommune. Norske aktører kjører mer enn utenlandske i turbussmarkedet. Samlet
utslipp fra turbusser er beregnet til nærmere 7 500 tonn CO2-ekvivalenter per år, dog med betydelig usikkerhet. Norske turbussers klimagassutslipp står for drøyt 4 000 tonn, mens utenlandske turbusser står for et utslipp på i underkant av 3 500 tonn. Flybusser og rute- og ekspressbusser er et mer oversiktlig marked hvor det foreligger rutetabeller. Ut fra rutetabellene er det gjort beregninger for å kartlegge antall kilometer kjørt av de ulike busselskapene. Beregningene viser at flybusser avlegger flere kilometer innenfor Oslo kommune enn andre rute- og ekspressbusser, og står for et årlig utslipp på om lag 2 100 tonn CO2-ekvivalenter.

Rute- og ekspressbusser for øvrig har et utslipp på knapt 1 300 tonn CO2-ekvivalenter. Innenfor rute- og ekspressbussmarkedet er det Vy som kjører mest innenfor Oslo kommune, og følgelig har høyest utslipp. Vys klimagassutslipp i Oslo er beregnet til nesten 500 tonn CO2- ekvivalenter i året, etterfulgt av Brakar med nærmere 250 tonn CO2-ekvivalenter En siste kategori som er kartlagt i denne rapporten er «planlagte avvik», altså buss for tog. I tillegg er det lagt på 10 prosent av summen av «planlagte avvik» som er «ikke-planlagte avvik». For å unngå dobbelttelling er aktører som er kartlagt innenfor andre segmenter trukket fra i tallene for planlagte avvik. Totale utslipp for dette segmentet innenfor Oslo kommune i løpet av et år er om lag 250 tonn
CO2-ekvivalenter.

Tomkjøring bidrar også betydelig til klimagassutslipp. For turbussegmentet er dette anslått til 30 prosent av
oppdragskjøring2, og for rute- og ekspressbusser er det brukt en faktor på 8 prosent som er basert på erfaringstall fra Ruter i 2019. Totale utslipp fra tomkjøring er følgelig størst hos norske og utenlandske turbusser på henholdsvis rundt 1 200 og 1000 tonn CO2-ekvivalenter. Kartleggingen av klimagassutslippene fra ulike deler av bussmarkedet viser behovet for å fokusere virkemiddelbruken på turbussmarkedet. Oslo kommune må først ta stilling til om kommunen ønsker å flytte mest mulig av turisttrafikken over i den ordinære kollektivtrafikken, eller om fokus skal være på lavest mulig utslipp fra turbussene i Oslo. Velger man å gå for en overføring til kollektivtrafikken vil virkemiddelpakken handle om å gjøre bruk av turbusser mindre attraktivt. Viktige elementer i dette scenarioet er å begrense areal til parkering, innføring av parkeringsavgift, flytting av av- og påstigningssonene lenger unna sentrum, etc. I tillegg bør det gjøres en helhetlig vurdering av hvordan kollektivtrafikken fungerer for turister, med sikte på å fjerne viktige terskler for denne målgruppen.

Velger Oslo å arbeide for lavere utslipp fra turbussene, anbefales det å gjøre dette til et eget prosjekt der samarbeid med næringen er sentralt. Målet er å sørge for en rask overgang til nullutslippsbusser samtidig som næringen får fornuftige økonomiske vilkår. Fordeler knyttet til parkering av busser i sentrum og nær turistattraksjonene er et sentralt virkemiddel. Det bør også vurderes om det kan gis fordeler ved av- og påstigningssonene, økt differensiering mellom fossile busser og nullutslippsbusser i bomringen og justering eller fjerning av månedstaket på bompasseringer. Det bør også vurderes om det kan gis tilskudd til bussaktører som får økte utgifter som følge av overgangen til nullutslippsbusser.

Flybusser står for de nest største klimagassutslippene i den delen av bussmarkedet som er analysert i denne rapporten. De vil påvirkes av endringer i bomsystemet – økt differensiering og økt månedstak. I tillegg anbefales det å ta initiativ til samarbeid med Avinor om løsninger som kan gi nullutslippsbusser i transporten til Gardermoen. For rutebusser som omfattes av fylkeskommunenes innkjøp av kollektivtrafikktjenester, bør det jobbes for at aktuelle fylkeskommuner stiller krav om nullutslippsteknologi i sine anbudsprosesser, mens det ikke anbefales å prioritere busser som kjører lange ruter. For hop on – hop off-tilbudet anbefales det å ta kontakt med leverandøren