Size: large
Type: image
Hvor lenge etter kjøpet kan du klage på klær og sko?
Nordmenn kjøper mye klær og sko av dårlig kvalitet. Forbrukerrådet oppfordrer oss til å klage så ofte vi kan når de ikke holder slik de skal.
Visste du at vi har minimum 2 til 5 års reklamasjonsrett på klær og sko?
Reklamasjonsretten er avhengig av hvor lenge plagget eller skoene er ment å vare. Turtøy og vintersko er eksempelvis ment å vare i minst 5 år.
Dette gjelder både i butikk og på nett, uansett pris eller om det var på salg – så lenge plagget har blitt brukt og behandlet “vanlig”. Dersom du kjøper noe fra en privatperson har du også klagerett i 2 år, ifølge kjøpsloven.
Førsteprioritet: Krav på reparasjon
Dersom det er mulig kan du kreve reparasjon. Hvis for eksempel skosålen løsner, eller glidelåsen på jakka ødelegges, kan du forlange å få dette reparert.
Hvis dette ikke går, kan du forlange å få en ny vare. Har de ikke tilsvarende vare, har du krav på å få pengene tilbake, ifølge Forbrukerrådet.
Hvorfor bør vi klage?
Om vi blir flinkere til å benytte forbrukermakten og klager på dårlige klær og sko, vil det bli mindre lønnsomt for produsentene å satse på dårlig kvalitet.
Dermed kan vi forbrukere påvirke bedriftene til å lage klær av bedre kvalitet som også varer lengre. Klær som varer er bedre for klimaet.
Slik gjør du det
- Bli sikker på om du har rett på å klage.
- Ta kontakt med utsalgsstedet – Forbrukerrådet anbefaler å gjøre dette skriftlig.
- Om du ikke har hell: Ta kontakt med Forbrukerrådet slik at de kan mekle i saken for deg.
Hva med kvittering?
Det er ikke lovbestemt å ha kvittering, men du må kunne bevise at plagget er kjøpt hos dem du klager til – for eksempel med en kontoutskrift eller at kjøpet er registrert hos butikken.
Forbrukerrådet anbefaler å klage skriftlig til selger, for å unngå misforståelser. Sjekk ut Forbrukerrådets klageguide her!