– Det er gledelig å se at den lange trenden fortsetter med nedgang i utslippene i Oslo, sier direktør i Klimaetaten, Heidi Sørensen. – Klimabudsjettet viser hvordan vi kan kutte 70 prosent av byens klimagassutslipp innen 2030. Neste steg blir å identifisere tiltakene som fjerner resten, slik at vi når bystyrets mål om å bli en nullutslippsby.

En gang årlig legger Miljødirektoratet fram det kommunefordelte regnskapet for utslipp av klimagasser. Det viser hva utslippene var i hver enkelt kommune et drøyt år tidligere. Det siste regnskapet viser altså hvor store utslippene var i 2023. For Oslo viser tallene en reduksjon på 2,8 prosent fra året før. Kommunens egne beregninger tyder på at reduksjonen egentlig er større.

 

Utslippene i Oslo hvert år siden 2009, fordelt på sektorer, målt i tonn CO2-ekvivalenter. Figur: Miljødirektoratet

Størst nedgang fra veitrafikken

Miljødirektoratets regnskap viser at veitrafikk utgjorde 42 prosent av utslippene i Oslo i 2023 og gikk ned med 9 prosent fra fjoråret. Utslipp fra alle typer kjøretøy gikk ned, men personbiler sto for den største nedgangen, med hele 17 prosents reduksjon.

Utslipp fra annen mobil forbrenning utgjør 13,5 prosent av utslippene i 2023 og gikk ned med 3 prosent. Utslippene beregnes basert på en fordeling av nasjonalt salg av avgiftsfri diesel og fanger dermed ikke opp lokale tiltak som utslippsfrie anleggsplasser. Nedgangen i utslippene i statistikken skyldes hovedsakelig en nedgang i byggeaktivitet og ikke lokale tiltak.

Utslipp fra avfallsforbrenning og energiforsyning utgjør 31 prosent av utslippene i 2023. Utslippene gikk opp med 3 prosent mellom 2022 og 2023 på grunn av noe mer forbrenning av avfall. Avfallsmengder som forbrennes varierer fra år til år.

Utslipp fra oppvarming utgjorde 4 prosent av utslippene i 2023 og har gått opp med 29 prosent siden 2022. Årsaken er økt bruk av LPG. Utslippene er usikre og allokeres til kommunene fra nasjonale tall med en fordelingsnøkkel. 

Utslippene fra sjøfart utgjør 4 prosent av de totale utslippene i Oslo. Utslipp fra cruiseskip har økt med litt over 26 prosent siden 2022 og har nå passert utenriksfergene som den største utslippskilden fra sjøfarten i Oslo. Utslippsøkningen fra cruiseskip motvirkes av en nedgang i utslippene fra containerskip. Metodikken for beregning av utslippene er endret og det forventes at det også vil komme metodeendringer fremover.

Endringer i beregningene

Det kommunefordelte klimagassregnskapet er under kontinuerlig forbedring. Til årets publisering er det blant annet gjort en endring i hvordan andelen el-kjøretøy i kommuner beregnes. Slike endringer gjelder for alle årene tilbake til 2009, slik at det er mulig å sammenligne utslippene mellom år.

Årets endringer i klimagassregnskapet gjør at andelen elektriske personbiler stemmer bedre med lokale data over passeringer av elektrisk kjøretøy i bomringen enn tidligere. Samtidig så stemmer andelen el- og biogasslastebiler dårligere enn tidligere. Ruters satsing på elektriske busser fanges heller ikke opp i klimagassregnskapet. Miljødirektoratet jobber kontinuerlig med å videreutvikle klimagassregnskapet og skal blant annet se på statistikken for busser fremover.

– Det kommunefordelte utslippsregnskapet er veldig viktig for Oslos klimaarbeid, og vi bistår Miljødirektoratet i arbeidet med å gjøre det mer presist. Foreløpig fanges lokale utslippsreduksjoner i flere sektorer ikke godt nok opp i regnskapet, sier Heidi Sørensen.

– For Oslo betyr det blant annet at effekten av at stadig flere lastebiler og busser kjører utslippsfritt ikke beregnes fullt ut. Vi mener derfor at den reelle nedgangen er minst 2-3 prosentpoeng større i Oslo enn tallene viser.

Ifølge Miljødirektoratet sine tall så har utslippene gått ned med 30 prosent siden 2009. Dette er antageligvis underestimert på grunn av metodesvakheter som ikke i tilstrekkelig grad fanger opp lokale klimatiltak både i veitrafikk og i annen mobil forbrenning.

Ifølge Klimaetatens beregninger bør utslippene fra veitrafikk være i størrelsesorden 30 000 – 40 000 tonn CO2 lavere i 2023 enn det som vises i klimagassregnskapet. Legges disse endringene til grunn så tilsvarer dette en reduksjon i totale utslipp på mellom 32 og 33 prosent siden 2009. Utslippsreduksjoner fra for eksempel utslippsfrie anleggsplasser som ikke fanges i klimagassregnskapet vil komme i tillegg.