Oslo kommune stiller krav om at alle kommunale bygge- og anleggsplasser skal være utslippsfrie fra 1. januar 2025. Det betyr at entreprenører som jobber på kommunale byggeplasser må omstille seg.

Fram til nå har det vært mulig å benytte seg av fossilfritt drivstoff til anleggsmaskiner. Oslo kommune har testet utslippsfrie byggeplasser tidligere, blant annet i Olav Vs gate, som var det første byggeprosjektet i  verden til å benytte seg utelukkende av fossilfrie anleggsmaskiner.

Nå er dette tatt et steg videre, og det er vedtatt at alle kommunale byggeprosjekter skal være utslippsfrie.

– Det er et viktig skritt for å nå klimamålet om å kutte Oslos utslipp med 95 prosent innen 2030, sier Ella Havnevik Giske, klimarådgiver i Klimaetaten. Hun mener det vil kreve ekstra planlegging av entreprenørene.

Veilederne er et resultat av at Hafslund Rådgivning, Sintef og Klimaetaten så behovet for at entreprenører trengte mer informasjon og kunnskap når utslippsfrie bygge- og anleggsplasser blir ny standard i Oslo.

 

Ella Havnevik Giske

Ella Havnevik Giske, klimarådgiver i Klimaetaten.

Lener seg på erfaring

Ettersom flere kommunale byggeplasser allerede har testet ut utslippsfrie anleggsmaskiner, blant annet på Bydel Grünerløkkas nye bydelshus, Sophies Minde, kan man også vise til erfaringer. For selv om dette krever litt mer logistikk, er tilbakemeldingen fra de som arbeider på anleggsplassene gode:

– Entreprenørene og byggherrene har så langt bare fått gode tilbakemeldinger, blant annet er støynivået betraktelig lavere. Det slår godt ut for HMS-undersøkelser på byggeplassene, sier Giske.

Hafslund Rådgivning har laget to veiledere; én for elektriske byggeprosjekter og én for elektriske anleggsprosjekter. Veilederne viser hvilke faser som entreprenører må gjennom ved planlegging av elektrisk ladeinfrastruktur og gir tips om hvordan disse kan gjennomføres for å sikre et vellykket prosjekt.

– Dette vil forhåpentligvis lette arbeidet for entreprenørene, spesielt for de som har lite erfaring med elektrisk drift, sier Ingrid Aamnes i Hafslund Rådgivning.

Sophies Minde, elektrisk gravemaskin

Elektrisk gravemaskin på byggeplassen når Sophies Minde renoveres. Foto: Ellen Omland

Trenger mer kunnskap

Selv om entreprenører har mye erfaring med planlegging av prosjekter, opplever Hafslund Rådgivning at det er manglende kompetanse i bransjen når det gjelder planlegging av utslippsfrie prosjekter. Dette kommer frem i en undersøkelse gjennomført i høst, og intervjuer med bransjeaktører i forbindelse med utarbeidelsen av veilederen. Usikkerheten er spesielt knyttet til dimensjonering av effektbehov, hva som trengs av ladeutstyr og hvordan man går frem for å sikre tilstrekkelig strøm.

Hafslund Rådgivning håper at veilederen kan benyttes som et verktøy for å dekke et kompetansehull hos flere entreprenører.

En viktig del av planleggingen er å beregne effektbehovet til prosjektet, både til lading av maskiner og annet utstyr som krever effekt, slik som brakkerigger, tårnkraner og lignende. Effektbehovet må sees i sammenheng med hvor prosjektet skal gjennomføres og hva som er tilgjengelig av nettkapasitet i området.

Veilederen tar utgangspunkt i en praktisk tilnærming for dimensjonering av effektbehovet. For den mest effektkrevende perioden av prosjektet setter man opp en plan for når maskinene skal arbeide, når de trenger å lade og til hvilken effekt. Dette ses i sammenheng med hva som er tilgjengelig av nettkapasitet, og om det er mulig å utnytte tilgjengelig strøm på en smart måte ved å for eksempel benytte alternative energikilder.

Ingrid Aamnes

Ingrid Aamnes i Hafslund Rådgivning håper veilederne kan bidra til at entreprenørene får økt kunnskap.

– Vi har hatt god dialog med bransjeaktører om å utvikle veilederen slik at den har verdi for reelle prosjekter. God planlegging og bruk av batterier, alternative energikilder for oppvarming og flytting av lading kan gjøre det mulig å gjennomføre elektriske prosjekter i områder med begrenset nettkapasitet, sier Ingrid Aamnes i Hafslund.

For å lykkes med overgangen til elektriske prosjekter, er det avgjørende å planlegge infrastrukturen tidlig. Kartlegging av tilgjengelig nettkapasitet og etablering av tilstrekkelig strømforsyning kan være tidkrevende prosesser. Det kan forsinke oppstarten og driften av prosjekter dersom det ikke tas hensyn til tidsnok.

Samarbeid på tvers

Veilederne er del av EU-prosjektet PURE – Power Up a Renewable Society (støttet av EUs Horisont Europa program via Net Zero Cities), som handler om å planlegge og utvikle et energisystem som legger til rette for elektrifiseringen av byen. Prosjektet fokuserer på å balansere energibehov, forsyning og strømnettkapasitet, og støtter elektrifisering av bygg- og anleggsmaskiner, tungtransport og andre sektorer. Målet er å unngå strømnettutfordringer, høye energipriser og naturinngrep, samtidig som man bygger kunnskap som også andre byer kan dra nytte av.

At alle kommunale byggeprosjekter nå blir utslippsfrie gjør at man vil redusere utslippene med 18500 tonn CO2 i 2025, totalt 74000 tonn i økonomiplanperioden for 2025 til 2028. I 2023 sto utslipp fra annen mobil forbrenning for nesten 14 prosent av CO2-utslippene i Oslo ifølge Miljødirektoratets statistikk. Bygg- og anleggsvirksomhet står for den størstedelen av utslippene. Kommunal bygge- og anleggsvirksomhet i Oslo utgjør 20 prosent av alle byggeprosjekter, noe som vil ha mye å si for utslippene.

Med disse to veilederne håper både Hafslund Rådgivning og Klimaetaten at entreprenører også benytter seg av utslippsfrie anleggsmaskiner på private og statlige bygge- og anleggsprosjekter.