Size: large
Type: image
Det viser Klimaetatens gjennomgang av tallene fra Fjellinjen.
Andelen elbiler i bomringen balanserte rundt 50-prosentsmerket fra starten av året, men gjorde et byks oppover på høsten. Det sammenfaller med at kravet til nullutslippsbiler hos drosjer i Oslo trådte i kraft i november. For året samlet landet elbilandelen på 52 prosent. 29 prosent av personbilene kjørte på bensin, mens 19 prosent var diseselbiler.
- Fem år igjen til målet
– Dette er en milepæl i elektrifiseringen av veitrafikken. Over halvparten av bilene som bidrar til klimagassutslipp og luftforurensing er borte fra veiene i Oslo, sier direktør i Klimaetaten, Heidi Sørensen.
– Nå har vi fem år igjen til alle personbiler skal være utslippsfrie, om vi skal nå bystyrets klimamål. Derfor er det viktig å beholde, og helst styrke, fordelene ved å kjøre utslippsfritt framfor fossilt. I 2030 bør vi kunne kalle bensin- og dieselbiler for veteranbiler, fortsetter Sørensen
Ni av ti nyregisterte personbiler i Oslo var elektriske i 2024. Det nasjonale målet er at alle nye personbiler skal være utslippsfrie i år. I den samlede personbilparken i Oslo utgjør elbilene nå 42 prosent.
Lengre vei for varetransporten
Også for de andre kjøretøygruppene var det en stadig økende andel som kjørte utslippsfritt i bomringen gjennom 2024. 19 prosent av passeringene gjort med varebil var elektriske, mens 17 prosent av lastebilene kjørte elektrisk eller på biogass gjennom bomringen, mot ti prosent i 2023. Over halvparten av passeringene med buss skjedde med el- eller biogassbusser.
En av fem varebiler i Oslo er nå elektriske, men el-andelen av nye varebiler sank fra 2023 til 2024.
I den tyngste kjøretøygruppen var det derimot en klar positiv tendens i salget. 34 prosent av nye solgte lastebiler i Oslo var enten elektrisk eller på biogass, mot 23 prosent året før.
Både varebiler og tunge kjøretøy er sikret gratis passering i bomringen fram til 2030, hvis de er elektriske eller kjører på biogass. For de fossile tunge kjøretøyene økte takstene fra 1.1.2025 og nye økninger vil komme i 2026 og 2028.
- Statistikk over passeringer i bomringen, nybilsalg og flere nøkkeltall for arbeidet med å nå Oslo klimamål kan du studere i Klimabarometeret!