Size: large
Type: image
– Disse to elsyklene har byttet ut to dieseldrevne varebiler.
Stig Tvergrov, prosjektleder i Bring for Elskede by, suser rundt på en elsykkel i 1. etasje i det gamle Postgirobygget i Oslo sentrum.
En stille revolusjon er i ferd med å rulle ut i gatene fra høyblokka. Den gamle leveringssentralen for Posten har blitt en hub for elektrisk varelevering. Lokalene sto tomme i flere år. Nå er endelig centimeter av tykt støv børstet bort og vegger malt.
Nå er det Elskede by som bor her, et samarbeid mellom gjenvinningsentreprenøren Ragn-Sells, Bring og eiendomsselskapet KLP. Istedet for fossilbiler skal pakker og varer leveres med elsykler og små spesialbygde ellastebiler.
Effektiv varelevering
To elsykler står inntil veggen, ved siden av en mini elbil som ligner på Postens små røde.
Til sammen har de 10 elektriske kjøretøyer som skal bidra til et renere bymiljø i Oslo.
Spesielt elsyklene har imponert. De ble testet ut på levering av brevpost.
Tidligere startet sjåføren dagen fra sentralen til Bring på Alnabru med en dieseldrevet varebil, kjørte videre til postkontoret for å hente pakker og så ut til kunden. På én dag hadde sjåføren 21 leveringer.
Med elsykkel starter sjåføren nå arbeidsdagen fra det gamle Postgirobygget i sentrum, og sykler ut til første kunde – gjerne rett utenfor døren.
– Med elsykkel var sjåføren ferdig med ruta mellom klokka 12 og 13 og rakk 37 kunder. I tillegg kan de hjelpe andre sjåfører med mindre pakker i trange gater som er vanskelig å komme fram i. Denne sykkelen har vist seg å være veldig effektiv, sier Tvergrov entusiastisk.
De to elsyklene har nå erstattet to dieseldrevne varebiler.
Kjører ikke tom tilbake
– Nå skal vi ut og levere pakker og hente avfall.
Tommy Kristiansen, driftsansvarlig for Elskede by i Ragn-Sells svinger den snertne nye elvarebilen med to tilhengere ut av det gamle Postgirobygget.
Litt mindre varebil, litt mindre støy og litt mer humpete.
– Hvis man har kjørt en del truck tidligere, så ligner det litt, sier Kristiansen.
Elskede by gjør at pakkelevering blir mer effektivt. Tidligere kjørte alle sjåførene ut fra sentralen på Alnabru og ble stående i kø. I dag kjøres alle pakker som leveres i sentrum til Elskede by i to varebiler, før de blir fraktet ut med elbiler og elsykler.
– Det blir mindre trafikk av dette. Det blir bare èn levering og henting og det vil man merke godt, spesielt i smågater, sier Kristiansen.
Litt mindre varebil, litt mindre støy og litt mer humpete.
– Hvis man har kjørt en del truck tidligere, så ligner det litt, sier Kristiansen.
Elskede by gjør at pakkelevering blir mer effektivt. Tidligere kjørte alle sjåførene ut fra sentralen på Alnabru og ble stående i kø. I dag kjøres alle pakker som leveres i sentrum til Elskede by i to varebiler, før de blir fraktet ut med elbiler og elsykler.
– Det blir mindre trafikk av dette. Det blir bare èn levering og henting og det vil man merke godt, spesielt i smågater, sier Kristiansen.
I tillegg blir klimagassutslippene lavere fordi alle biler er elektriske.
Men fort går det ikke! Bilene er godt synlig på veien.
– Bilene går ikke fortere enn 20 km/t, men heldigvis gjør ikke det noe i bybildet med mye trafikklys.
Kundene vil ha renere pakketransport
Hub er engelsk for nav, og for stadig flere i transportbransjen innebærer det at de oppretter logistikksentraler i bykjernen, men nær de store trafikkårene. Derfra bringes godset ut i mindre, utslippsfrie kjøretøyer. Også det internasjonale transportkonsernet DB Schenker bruker Oslo som testarena for varelevering uten utslipp. I mai åpnet de sin hub på Filipstad. Den betjener all varetransport innenfor Ring 3.
Målet for DB Schenker er at all bydistribusjon skal skje utslippsfritt innen utgangen av neste år. Konsernet begrunner omstillingen blant annet med at markedet i økende grad krever det – kundene etterspør bedre miljøløsninger for frakten.
Klimagassutslippene kan kuttes med minst 70 %
– Vi startet Elskede by for å få til et renere bymiljø og for å fjerne all fossildreven transport, forteller Bjørn Hoel, seniorrådgiver og tidligere administrerende direktør i Ragn-Sells.
Fra det gamle Postgirobygget når de ut til hovedveiene med en gang, og det er kort vei for å levere pakker og varer til bedrifter i sentrum.
– Nå må vi lære å bruke utstyret, for det skal kjøre i gågatene, sier Hoel mens han hopper inn i en av de små elektriske kjøretøyene.
Bilen er lik scooteren som Posten kjører i dag og kan frakte pakker rundt.
– Vi må tilpasse oss. Eldrift er noe vi er gode på, og det utnytter vi nå, sier Hoel.
Elsykler og elbiler i forskjellige størrelser har vist seg å fungere godt.
– Sammenlignet med konvensjonell drift med dieselbiler kan vi spare minst 70% i klimagassutslipp, etter hva vi har erfart i Stockholm, sier Hoel.
– Vi gleder oss til å kunne måle resultatene her i Oslo når vi er i full drift, avslutter han.