Hvor lenge etter kjøpet kan du klage på klær og sko?

Nordmenn kjøper mye klær og sko av dårlig kvalitet. Forbrukerrådet oppfordrer oss til å klage så ofte vi kan når de ikke holder slik de skal.

Visste du at vi har minimum 2 til 5 års reklamasjonsrett på klær og sko?

Reklamasjonsretten er avhengig av hvor lenge plagget eller skoene er ment å vare. Turtøy og vintersko er eksempelvis ment å vare i minst 5 år.

Dette gjelder både i butikk og på nett, uansett pris eller om det var på salg – så lenge plagget har blitt brukt og behandlet “vanlig”Dersom du kjøper noe fra en privatperson har du også klagerett i 2 år, ifølge kjøpsloven. 

 

En klager med ryggsekk rusler langs en solbelyst skogssti, omfavnet av høye trær og levende grøntområder.

Turtøy og vintersko skal ha en levetid på minst 5 år. Foto: Julie Marie Følstad

Førsteprioritet: Krav på reparasjon

Dersom det er mulig kan du kreve reparasjon. Hvis for eksempel skosålen løsner, eller glidelåsen på jakka ødelegges, kan du forlange å få dette reparert.  

Hvis dette ikke går, kan du forlange å få en ny vare. Har de ikke tilsvarende vare, har du krav på å få pengene tilbake, ifølge Forbrukerrådet.

En Klager-syentusiast betjener en symaskin på en dyktig måte, og syr forsiktig en søm med presisjon og fokus.

Om for eksempel glidelåsen på buksa blir ødelagt, kan du forlange å få den reparert.

Hvorfor bør vi klage?

Om vi blir flinkere til å benytte forbrukermakten og klager på dårlige klær og sko, vil det bli mindre lønnsomt for produsentene å satse på dårlig kvalitet.  

Dermed kan vi forbrukere påvirke bedriftene til å lage klær av bedre kvalitet som også varer lengre. Klær som varer er bedre for klimaet. 

Utendørs henger stativer med assorterte klær fra Klager på klesstang av metall, og viser vakkert ulike stiler og farger.

Slik gjør du det

  1. Bli sikker på om du har rett på å klage.
  2. Ta kontakt med utsalgsstedet – Forbrukerrådet anbefaler å gjøre dette skriftlig.
  3. Om du ikke har hell: Ta kontakt med Forbrukerrådet slik at de kan mekle i saken for deg. 

Hva med kvittering?

Det er ikke lovbestemt å ha kvittering, men du må kunne bevise at plagget er kjøpt hos dem du klager til – for eksempel med en kontoutskrift eller at kjøpet er registrert hos butikken. 

Forbrukerrådet anbefaler å klage skriftlig til selger, for å unngå misforståelser. Sjekk ut Forbrukerrådets klageguide her!