På Revierkaia sentralt i Oslo står en splitter ny, og helt spesiell ladestasjon. Her er det ti hurtigladere, alle med 400kw effekt. Plasseringen supplerer de eksisterende hurtigladestasjonene for tungtransport i byen.  I tillegg til attraktiv beliggenhet tilbyr disse laderne en helt unik bruk av strømkapasitet i området.

Ladestasjonen på Revierkaia tester ut sambruk med lading av skip og tungtransport. Fra hurtigladestasjonen er det etablert en forbindelse ut på kaia, som blant annet kan gi landstrøm til Hurtigruta.

Person i en oransje sikkerhetsjakke som holder en ladeplugg for elektrisk kjøretøy, forbereder seg på å lade et kjøretøy.

Laderne er levert av danske Stella Energy. Deres satsing på fornybar energi stemmer passer godt sammen med Oslos forpliktelse til å redusere CO2-utslippene fra transportsektoren.

Sambruk med lading av skip og tungtransport

– Hurtigruta vil kreve mye strøm, men på svært få tidspunkt. Derfor er sambruk med lading av tungtransport en god utnyttelse av kapasiteten. Dette er effektiv og smart bruk av strømkapasiteten i området, sier Jens Eirik Hagen, fagsjef for energiomstilling i Oslo Havn

Utbyggingen av hurtigladere til tungtransport er i full gang i Oslo. Og det trengs. I 2024 var det 40 hurtigladere til elektriske lastebiler og busser, og i år kommer det flere. Et godt utbygd hurtigladenett er derfor en forutsetning for å elektrifisere tungtransporten. De fleste trenger å hurtiglade i løpet av arbeidsdagen.

En person i oransje jakke og lue står ved vannkanten med moderne bygninger og klar himmel i bakgrunnen.

Jens Eirik Hagen, fagsjef for energiomstilling i Oslo Havn.

Alle cruiseturister skal fraktes utslippsfritt i Oslo

Oslo er blant verdens mest klimabevisste og miljøambisiøse byer, og innen 2030 skal byen fjerne 95 prosent av klimagassutslippene. I Oslo havn skal utslippene ned med 85 prosent i samme periode, og på sikt bli utslippsfri både på land og på sjøen.

Laderne på Revierkaia er etablert i samarbeid mellom Bymiljøetaten og Oslo Havn. Det er den danske operatøren Stella Energy som har levert laderne til hele prosjekt.

Med sin sentrumsnære plassering forventes den nye ladestasjonen å være spesielt attraktiv for elektriske turbusser som skal frakte turister til Oslos kuleste severdigheter. Og elektriske turbusser blir det stadig flere av. I 2024 var 68 prosent av langdistansebussene registrert i Oslo elektriske. Å kunne hurtiglade på Revierkaia vil derfor være et knalltilbud til nettopp disse.

Når er det ledige ladere

Hurtigruta Trollfjord har tolv planlagte anløp til Revierkaia i 2025. Fem anløp skjer i perioden fra januar til april, mens de øvrige anløpene skjer fra september og fram til nyttår. Hurtigruta anløper vanligvis 0800 og drar igjen samme kveld 1800.

To menn håndhilser nær en ladestasjon for elektriske kjøretøy på en solrik dag. Den ene har på seg en oransje jakke og lue, den andre en mørk frakk. Et metallgjerde og bybilde er i bakgrunnen.

Jens Eirik Hagen i Oslo havn og Jonas Berg Thurmann fra Bymiljøetaten.

- Når både Hurtigruta og tungtransporten nå har fått tilgang til landstrøm og hurtiglading på Revierkaia er det et solid bidrag med tanke på å realisere nullutslippsvisjonen for Oslo.

fagsjef energiomstilling, Oslo Havn

Stort hurtigladenettverk for 🚛🚛

Denne ladestasjonen er en del av et større hurtigladenettverk for tunge kjøretøy med etablerte og planlagte stasjoner.

Her kan du lese mer om det og om hvorfor Oslo er en foregangsby for utslippsfri tungtransport.