Elektriske lastebiler har blitt et mer vanlig syn på veiene i Oslo. Men fortsatt står tungtransporten for 14 prosent av totale utslipp i byen. Kanskje du har sett Braathen Landskapsentreprenør AS kjøre lydløst forbi? De har to el-lastebiler fra Renault som begge kjører fulle dager. Lastebilene har behov for både depotlading om natten og hurtiglading i løpet av arbeidsdagen for at rekkevidden skal holde til lengre strekninger og tung last.

– Lastebilene vi har fungerer godt i daglig drift, vi benytter nattlading som gjør at bilene er fulladet hver morgen og de hurtiglades under lunsjpausene, sier Kai Vegar Østnes. Han er avdelingsleder for infrastruktur i Braathen Landskapsentreprenør AS.

Kai Vegar Østnes står foran en el-gravemaskin

Kai Vegar Østnes er avdelingsleder for infrastruktur i Braathen Landskapsentreprenør AS. Foto: Braathen.

Østnes sier at sjåførene er godt fornøyde med overgangen til elektriske lastebiler. Selv om det i starten var noen utfordringer på drift, har det gått seg til etter innfasing. De elektriske lastebilene har nå vært i bruk i mange prosjekter. De er ikke bare utslippsfrie, men støyer også mindre – til glede for både sjåfører og omgivelsene rundt.

Her forteller Braathen-sjåfør Rune Olsen om sine erfaringer med elektrisk lastebil:

Stadig flere el-krav i kontrakter

Braathen Landskapsentreprenør sier de valgte å investere i elektriske lastebiler for å tidlig komme i gang med det grønne skiftet. Anskaffelsesstrategien til Oslo kommune spilte en viktig rolle her.

– Oslo kommune sitt fokus i sin anskaffelsesstrategi var et godt og tydelig signal om at dette var riktig vei å gå, sier Kai Vegar Østnes.

Oslo kommune har siden 2019 stilt klimakrav og premiert utslippsfrie løsninger til transport i alle anskaffelser av varer og tjenester, inkludert transport av masser og avfall til og fra kommunens bygge- og anleggsplasser. Fra 1.januar 2025 strammes kravene inn og utslippsfri transport vil gå fra premiert løsning til minstekrav. Anskaffelseskravene har vært avgjørende for at mange transportører har skaffet seg elektriske lastebiler i Oslo.

Østnes forteller at det de siste årene har kommet mer vekting på tildelinger med utslippsfri anleggsdrift blant ulike byggherrer.

– Dette har muliggjort investeringer i elektrisk utstyr. Det blir nå stadig mer krav i kontraktene og dette vil vri hele bransjen over på nullutslippsløsninger, sier Østnes og mener dette vil være bra for bransjen. Han påpeker at utslippsfri transport bør settes som minstekrav i alle anskaffelser eller premieres i anbudsrundene.

Pukk blir fraktet med elektrisk lastebil til byggeplass.

Lading og forutsigbarhet viktig fremover

På spørsmålet om hvilke andre tiltak Braathen mener er viktig for at flere skal investere i utslippsfrie lastebiler, er Østnes klar:

– Mer tungbillading som er reservert for tungtransporten, sier han og fortsetter: Det er på de kaldeste dagene det er viktigst med god tilgang og da er det viktig at ikke privatbiler og taxi fyller disse plassene så lastebilene må stå i kø, sier han.

Østnes mener Enova-støtten også er avgjørende, og vil være nødvendig for at omstillingen skal gå fremover. Videre understreker han at det er viktig at kursen settes i god tid for at bransjen skal ha tid til å omstille seg, og at denne kursen holdes fast. På denne måten blir det bedre forutsigbarhet for bransjen.

Med elektrisk lastebil kan sjåfør Rune Olsen i Braathen hurtiglade i lunsjen.

Flere hurtigladere til tungtransport i Oslo

I sommer åpnet Norges første hurtigladestasjon på Alnabru med 10 ladepunkter forbeholdt tunge kjøretøy, støttet av Oslo kommune. Dette er den første av flere stasjoner som er planlagt åpnet denne høsten. Gjennom 2024 og 2025 vil hurtigladetilbudet til tungekjøretøy forbedres betraktelig med til sammen syv nye ladestasjoner.

– Ved å sikre hurtigladere på strategiske lokasjoner som Alnabru, Rommen, Filipstad og Mortensrud, sørger vi for at tungtransportaktører kan stole på at ladeinfrastrukturen vil være på plass der de trenger den, sier klimarådgiver i Klimaetaten, Margrethe Lunder.

 

På klimatilskudd.no kan du få støtte til etablering av ladere for tunge kjøretøy:

Få støtte til ladere for buss og lastebiler (klimaoslo.no)

Margrethe Lunder i Kimaetaten.

Klimarådgiver i Klimaetaten, Margrethe Lunder. Foto: Ronny Boysen.

Velkommen til frokostmøte!🚛⚡

17. oktober arrangerer vi frokostmøte om elektrisk lastebil sammen med Elbilforeningen.

Velkommen til Byens tak i Oslo fra kl. 08:15 for å høre status på arbeidet med el-lastebil i Oslo og veien videre.

Les mer om programmet og meld deg på her.