Size: large
Type: image
– Vi er fortsatt langt unna målsetningen om å elektrifisere tungtransporten, og et av de viktigste hindrene er mangelfull ladeinfrastruktur. Når Enova nå fjerner den nasjonale tilskuddsordningen for depotladere, svekker det tempoet i omstillingen lenge før vi er i mål. Derfor oppretter Oslo en egen støtteordning for å hjelpe bedriftene med å etablere ladeinfrastruktur. Det vil bidra til at flere bedrifter kan kutte utslipp fra sine egne lastebiler, sier Marit Vea, byråd for miljø og samferdsel.
Kommunen har siden 2021 støttet depotladere til tunge kjøretøy. Etter at ordningen til Enova ble opprettet i 2022, har Oslo kun støttet ladere med en ladeeffekt inntil 50 kW. Denne maksgrensen blir nå fjernet. Maksstøttebeløpet blir også hevet fra 1 til 2 millioner kroner per søker.
Lytter til bransjen
– Vi har lyttet til tilbakemeldingene fra bransjen, som har uttrykt bekymring for at Enovas ordning avsluttes. Det er tydelig at det fortsatt er behov for støtte til ladeinfrastruktur som gjør det mulig å fase inn elektriske kjøretøy, sier Margrethe Lunder, klimarådgiver i Klimaetaten.
Støtten gjelder både normalladere (AC-ladere) og hurtigladere (DC-ladere) som etableres i Oslo.
I tillegg til å støtte bedrifter som installerer egne hurtigladere, har Oslo kommune lyst ut flere runder med støtte til offentlig tilgjengelig ladestasjoner for tunge kjøretøy. Til sammen er det gitt støtte til bygging av ni slike hurtigladerstasjoner for lastebiler og busser i Oslo.