Det viser en spørreundersøkelse som Klimaetaten i Oslo kommune og Elbilforeningen har gjennomført blant bedrifter som har startet overgangen til elektriske lastebiler.

Til sammen 23 bedrifter har svart på undersøkelsen, noe som utgjør en stor andel av bedrifter som kjører elektrisk lastebil i Oslo-området. Undersøkelsen ble gjennomført i sommer, og ble presentert for bransjeaktører og andre interesserte på et frokostarrangement 17. oktober.

 

En person holder en presentasjon om elektrisk lastebil for et sittende publikum i et godt opplyst rom med store vinduer og planter.

Frokostmøte om elektrisk lastebil 17. oktober på Byens tak, Foto: Nils Gelting Andresen

– Det er svært oppløftende at de som bruker elektriske lastebiler er fornøyde. Her går arbeid for å kutte utslipp hånd i hånd med bedre arbeidsmiljø, sier klimarådgiver, Margrethe Lunder, i Klimaetaten i Oslo kommune.

I Oslo viser tall fra OFV at 25 prosent av nye lastebiler er elektriske, mens tilsvarende tall for landet som helhet er 12,6 prosent (alle kjøretøy over 3,5 tonn).

Søylediagram som viser førernes tilfredshetsnivå med overgangen til elektrisk lastebil. De fleste er fornøyde, noen er nøytrale, og svært få er misfornøyde.

88 prosent av bedriftene som har gått over til elektriske lastebiler i Oslo-området rapporterer om fornøyde sjåfører.

Krav fra kunder viktigste grunn

Krav fra oppdragsgiver og ønske om å være klimavennlig er viktigste årsaker til at bedriftene har valgt å anskaffe elektriske lastebiler.

61 prosent av de spurte sier at årsaken var krav fra oppdragsgiver. Like mange viste til ønsket om å være mer klimavennlig. 30 prosent oppga krav fra eiere som grunn, mens bare 9 prosent oppga lønnsomhet som årsak til skiftet.  Det var mulig å oppgi tre grunner.

– Oslo kommune fortjener ros for at de som innkjøper stiller krav som gjør at bedriftene tar i bruk elektriske lastebiler. Vi mener staten og andre kommuner kan lære av Oslo. Tiden er inne for å bruke innkjøpsmakten det offentlige har, sier Maren Hemsett, seniorrådgiver for tungtransport i Elbilforeningen.

Et norsk søylediagram som illustrerer viktigheten av faktorer for valg av elektrisk lastebil, inkludert subsidier, avgiftsfritak, ladestasjoner og avgiftsrabatter.

En samlet pakke med praktiske og økonomiske virkemidler er nødvendig for at lastebilene skal omstilles.

Bedre arbeidsmiljø overraskende fordel

Da bedriftene ble bedt om å selv beskrive erfaringer med overgangen til elektriske tunge kjøretøy, trakk flere frem arbeidsmiljøet som en fordel.

“Den mest åpenbare positive erfaringen er redusert støy. Det var ikke ett av argumentene for å anskaffe elektriske lastebiler. Både våre egne ansatte og særlig beboere i bygatene der vi har prosjekter, melder tilbake at det er behagelig med et så redusert støybilde,” svarer en av eierne av elektriske lastebiler.

En annen bedrift melder om det samme:

“Veldig behagelig arbeidshverdag. Mye mindre sliten etter en dag i elektrisk lastebil enn i den fossile”

Dersom man ønsker flere resultater fra undersøkelsen, kan man ta kontakt med Elbilforeningen eller Klimaetaten i Oslo kommune.