Size: large
Type: image
Et av målene i sykkelstrategien er at Oslos innbyggere skal oppleve Oslo som en trygg og god sykkelby. I en holdningsundersøkelse om sykling fra 2020 oppga 28 prosent at de opplever at det er trygt å sykle i Oslo. Dette er en økning fra ni prosent i 2014.
– Dette viser at sykkelsatsingen de siste årene har hatt en god effekt, men at det fortsatt er en lang vei å gå for at Oslo skal bli en trygg sykkelby. Vi ønsker å tilrettelegge slik at alle byens innbyggere kan føle seg trygge når de sykler i Oslo, sier avdelingsdirektør for sykkel i Bymiljøetaten, Heidi Tomten.
Kjenner du disse sykkelveiene, som sto klare i fjor?
Mange nye strekninger ble tilrettelagt for sykling i løpet av 2021. Her er noen av stedene det har blitt tryggere og bedre å sykle og gå i byen vår:
Et av målene i sykkelstrategien er at Oslos innbyggere skal oppleve Oslo som en trygg og god sykkelby. I en holdningsundersøkelse om sykling fra 2020 oppga 28 prosent at de opplever at det er trygt å sykle i Oslo. Dette er en økning fra ni prosent i 2014.
– Dette viser at sykkelsatsingen de siste årene har hatt en god effekt, men at det fortsatt er en lang vei å gå for at Oslo skal bli en trygg sykkelby. Vi ønsker å tilrettelegge slik at alle byens innbyggere kan føle seg trygge når de sykler i Oslo, sier avdelingsdirektør for sykkel i Bymiljøetaten, Heidi Tomten.
Kjenner du disse sykkelveiene, som sto klare i fjor?
Mange nye strekninger ble tilrettelagt for sykling i løpet av 2021. Her er noen av stedene det har blitt tryggere og bedre å sykle og gå i byen vår:
Ny tilrettelegging i 2022
Her er noen av gatene som skal få nye og enda bedre sykkelløsninger i løpet av året.
- Ring 2, mellom Maridalsveien og Colletts gate
- Christian Krohgs gate, mellom Hausmanns gate og Brugata
- Stenersgata, mellom Christian Krohgs gate og Lybekkergata
- Enebakkveien, mellom Skullerudveien og Østensjøveien
- Tåsenveien, mellom Stavangergata og Christophers vei
- Ensjøveien, mellom Økernveien og Strømsveien
- Monolitveien
- Riddervolds gate, mellom Inkognitogata og Parkveien
- Grenseveien, mellom Haslevollen og Hovinveien
- Industrigata, mellom Bogstadveien og Suhms gate (Sykkelfelt mot enveisregulert gate)
- Sandakerveien, mellom Torshovgata og Bentsebrugata (Sykkelfelt mot enveisregulert gate )
- Sandakerveien, mellom Biermannsgate og Holsts gate (Sykkelfelt mot enveisregulert gate)
- Rundtjernveien, mellom Venåsvegen og Hellerud Terrasse (Sykkelfelt mot enveisregulert gate)
I tillegg jobber kommunen med å gjøre det tryggere å sykle i boliggater med lav trafikkmengde.
Gammel, som ny
Noen sykkelveier har blitt forbedret slik at det har blir enda litt tryggere å sykle og gå: