Veitrafikken utgjør 42 prosent av Oslos klimagassutslipp, hvorav over 30 prosent kan tilskrives tungtransport.

For å nå byens ambisiøse klimamål er det derfor avgjørende å redusere utslippene fra tungtransporten. De siste fem årene har Klimaetaten i Oslo kommune arbeidet målrettet med en rekke tiltak for å møte denne utfordringen, gjennom prosjektet Foregangsby for utslippsfri tungtransport.

Gjennom prosjektet har vi demonstrert hvordan en helhetlig virkemiddelpakke kan bidra til betydelige utslippskutt. Resultatene og erfaringene er nå samlet i en sluttrapport, utarbeidet av Hafslund Rådgivning i samarbeid med Klimaetaten.

Det har vært en suksessfaktor at flere virkemidler har blitt innført samtidig.

Hva har vi oppnådd?

I 2020 var nesten hele tungtransporten i Oslo fossilbasert. I løpet av prosjektperioden har salget av el- og biogasslastebiler økt betydelig og utgjør nå 13,4 % av lastebilene i Oslo.

  • I 2024 utgjorde elektriske og biogassdrevne lastebiler over 12 tonn henholdsvis 15 % og 19 % av nybilsalget i Oslo. På landsbasis var tilsvarende tall kun 6 % og 9 % (uten Oslo og Akershus.)

En viktig forutsetning har vært å få på plass et tilbud av lade- og fyllestasjoner tilpasset tunge kjøretøy.

  • Oslo har nå 40 hurtigladepunkter og 4 biogasstasjoner for tunge kjøretøy, noe som gjør det enklere enn noensinne å velge fossilfritt. Neste år vil det bli tilbudet bli enda bedre.

– Vi kan nå se effekten av arbeidet vi har gjort i Oslo. Det har vært en suksessfaktor at flere virkemidler har blitt innført samtidig, sier Margrethe Lunder, prosjektleder og klimarådgiver i Klimaetaten. Hun legger til at:

– Det forsterker effekten og gjør det mer attraktivt og forutsigbart for aktørene som skal investere i nye kjøretøy. Resultatene hadde ikke kommet uten aktører i næringslivet som har vært med på omstillingen.

Margrethe Lunder i Kimaetaten.

Margrethe Lunder, prosjektleder og klimarådgiver i Klimaetaten.

Hvordan har vi klart det?

Gjennom en kombinasjon av økonomiske insentiver, tilrettelegging og samarbeid har Oslo klart å drive frem denne omstillingen. Sentrale tiltak inkluderer:

  • Differensierte bomtakster som belønner utslippsfrie kjøretøy.
  • Utbygging av lade- og fyllestasjoner, tilgjengelig for hele bransjen.
  • Støtteordninger for hurtiglading og biogasstasjoner.
  • Krav og premiering av utslippsfrie kjøretøy i kommunale anskaffelser.
  • Aktiv kommunikasjon og dialog med transport- og energistasjonsaktører.

Parallelt med arbeidet i Oslo kommune har teknologiutviklingen for utslippsfrie lastebiler og Enovas støtteordninger nasjonalt gjort omstillingen mulig.

Veien videre

Oslo har etablert seg som en foregangsby for utslippsfri tungtransport, men det gjenstår fortsatt mye arbeid for å nå målet om at alle lastebiler i byen skal være utslippsfrie eller biogassdrevne innen 2030.

Kristine Hjorth-Gulbrandsen i Hafslund Rådgiving, som har ledet arbeidet med sluttrapporten, oppfordrer Oslo kommune til å bygge videre på suksessen, og sier at: «Oslo bør videreutvikle og styrke eksisterende virkemidler for å opprettholde fremdriften i overgangen til utslippsfri tungtransport.»

Kristine Hjorth-Gulbrandsen, Hafslund Rådgiving.

For å sikre fremdriften anbefales det blant annet:

  • Utvidelse av lade- og fyllestasjoner, både lokalt og regionalt.
  • Økt støtte og tilrettelegging for små transportaktører.
  • Politisk arbeid ovenfor nasjonale myndigheter for bedre rammebetingelser.
  • Opprettholdelse av kontinuitet i dagens vellykkede tiltak.

Les rapporten: Oslo som foregangsby for utslippsfri tungtransport

Sjekk våre støtteordninger for tungtransport her: Energi- og klimatilskudd til Oslos befolkning og næringsliv.