I dag, nesten et år senere er gåturen fortsatt viktig for Singh. For helsa, men også for å klarne hodet, kutte ned på bilbruken og absorbere ny og gammel musikk.
– Med småbarn og jobb er det ikke alltid så lett å finne tid til trening, og jeg er heller ikke så glad i å trene. Men å gå, det har jeg tid til, smiler han fornøyd, i skyggen av et av de store løvtrærne i Ekebergparken.
Å gå hele veien til jobb er vel ambisiøst, men på den daglige trikketuren fra Nordstrand til jobben på Marienlyst hopper han av noen stopp tidligere for å gå en kilometer eller to. I helgene er hele familien med på tur. Ekebergparken eller Sørmarka står høyt i kurs.
Den aller beste gåturen er imidlertid et annet sted i byen og inneholder alt fra vakker furuskog, lyngmark, storslagen utsikt og eldgamle stier. Lurer du på hvor? Sjekk Sandeeps beste turtips nederst i denne saken!
Gåturen som transport
For Oslo er en gå-by. Det kan vi slå fast med en gang. Siste reisevaneundersøkelse fra 2022 viser at vi går mer enn før og mest i de fire største byene. Andelen daglige reiser som skjer til fots er hele 29 prosent i Oslo. Et tall som er langt over andre norske byer.
Klimaundersøkelsen fra 2023 viser også at Oslofolk vil gå mer. 45 prosent svarer at det er svært eller ganske sannsynlig at de vil gå mer de neste to årene. 41 prosent svarer at de gjør det allerede. Det er ikke bare i sentrum at folk har gåturen som sin foretrukne mobilitetsform.
– Selv i de ytre bydelene går folk masse, og de går ikke bare for å gå. Oslofolk går ofte med et formål: vi går til jobb eller vi går til butikken. I Oslo er gange en del av transportmiddelbuketten og likestilt andre mobilitetsformer. Det er faktisk helt unikt i internasjonal sammenheng, og jeg vil si det gir oss en ekstra dimensjon som by sier mobilitetsdirektør i Bymiljøetaten, Rune Gjøs, entusiastisk.
Han får ofte undrende reaksjoner når han forteller utenlandske kollegaer at «i Oslo går vi dit vi skal»
– «In Oslo we take our walks seriously», fortalte jeg det engelske veidirektoratet i et innlegg nylig. Der forbinder de gange med «Silly walks», og de syntes det var merkelig at kommunen hadde egne folk som jobbet med tilrettelegging for gange. Det er noe kulturelt tror jeg. Tenk over det neste gang du er i København eller Amsterdam, hvor det er lett å la seg blende av den fantastiske sykkelinfrastrukturen. Legg merke til hvor begredelig gå-infrastrukturen er. Inn mot Hovedbanegården i København er det seks kjørefelt for biler, to brede sykkelfelt og kun smale fortau.
– Da går ikke folk da. I hvert fall ikke så mye som vi gjør i Oslo!
Tilrettelegging for fotfolket
Så er det lett å tenke at mer skulle vært gjort for Oslos fotfolk. Gjøs og kommunen er på saken. For ny sykkeltilrettelegging går ikke på bekostning av gange, slik mange hevder. Snarere tvert imot:
– At Oslo satser mer og mer på sykkeltilrettelegging er bra for alle som bruker beina. Det vi gjør er å fjerne sykkelen fra gå- arealene. Nå etablerers for eksempel nye sykkelfelt langs hele Enebakkveien. Resultatet er et fortau kun forbeholdt gående. Oslos nye gatenormal innebærer også trygghet for fotgjengere og krav om brede fortau, forteller Gjøs. Han forteller om andre ting det også satses på.
-Trafikksikkerheten økes ved å stramme inn kryss, vi har fokus på bedre belysning, bedre merking og helårs vedlikehold av fortau. Vi har også lavterskelprosjekter som Snarveiprosjektet. Det handler om å lage flere snarveier rundt omkring i byen.
På Bøler finnes det nå en snarvei fra en skole og gjennom et skogsareal. Andre deler av byen har også nye stier gjennom grøntområder. Og flere skal det bli.
– Vi vil starte i det små, og alt trenger ikke koste så mye penger. I stedet for å legge hele investeringen i ei nydelig gangbru, har vi tro på de små nålestikkene rundt i bydelene.
Gjøs røper at det nå skal lages en intern strategi for hvilke veivalg kommunen skal gjøre for at gange skal bli det foretrukne fremkomstmiddelet.
– Oslofolk kan gå ganske langt, og jeg tror folk er villige til å ikke bare velge den korteste veien. For ved å gå den hyggeligste veien får også nytteturen en annen dimensjon og et nytt formål.
Tilbake i Ekebergparken har musikkens mann Sandeep Singh funnet fram spillelista si. Han har nemlig bestemte meninger om hva som er den beste gå-musikken.
– Vil du se bra ut når du går, bør du høre på rapmusikk. Det gir deg selvtillit i hvert skritt. Vil du få opp pulsen og kjenne mestring er Rocky soundtracket helt utrolig! Men for meg er den aller beste gå-musikken er en taktfast, ikke veldig stiv elektronisk musikk. Eller 70-talls disco! Det gjør underverker for gangen.
Hva er ditt beste tips for å gå mer?
– Jeg har egentlig et oppheng på kule sko, men nå har jeg skaffet meg noen gode gå-sko. Det hjelper mye for komforten underveis. Også er det lov å sette seg ned på fine spots når du er på tur! Mitt siste hack er å se på gåturen som et spill. For meg trigger skritttelleren belønningssensoren i hodet. Jeg sjekker hver kveld og bør ha minst 10 000 skritt, røper han, og legger til et siste innsalg:
– Oslo er en helt fantastisk gå-by! Beste gå-byen jeg har vært i i alle fall. Så lenge du er innenfor ring 3 trenger du ikke noe hjulbasert. Men ta på deg gode sko!
Sandeeps beste tur-forslag
Psst: Angående den gåturen vi lovte å fortelle om. Det dreier seg om Oldtidsveien over Grønliåsen
Slik kommer du deg dit: Følg Hauketoveien til krysset ved Øvre Prinsdals vei. Herfra er det gangvei videre mot Burud gård, hvor merkingen av Oldtidsveien starter. Oldtidsveien går over Grønliåsen og frem til løypekryss nær Hellerasten. Området består av furuskog og lyngmark med mye bart fjell. Langs Grønliåsens vestside går den gamle Fredrikshaldske Kongevei, som fungerte som hovedvei til 1860.
– Oldtidsveien har tusenvis av år gamle gravrøyser, og branntårnet gir en herlig utsikt over Oslofjorden. Alt du trenger for en skikkelig fin tur, konkluderer Singh.
God tur! Husk en god matpakke!