Tilskuddsordningen retter seg mot bedrifter med parkeringsarealer som kan gjøres tilgjengelige for offentligheten utenom arbeidstid, og for butikker, kjøpesentre og andre aktører med egne parkeringsarealer. For å få støtte, må laderne være tilgjengelige for alle i minimum ti timer sammenhengende i døgnet.  

Som eksempel kan en bedrift etablere ladere utenfor egne lokaler som er tilgjengelig for ansatte på dagtid. Om natten, når parkeringsplassen er tom, kan beboere i området lade og parkere på den samme plassen. Dette gir god utnyttelse av både areal og ladere. 

Les mer om og søk på den nye ordningen her 

- Et skikkelig ladeløft

– Byrådet jobber for at Oslo skal få et skikkelig ladeløft, og næringslivet sitter på store arealer som kan utnyttes. Gjennom denne ordningen blir det enklere og mer lønnsomt for bedrifter å tilby ladepunkter for offentligheten. Vi får et enda bedre ladetilbud i Oslo, og arealene i byen blir utnyttet enda mer effektivt, sier Marit Vea, byråd for miljø og samferdsel. 

– Oslo har en av verdens høyeste tettheter av elbiler, og andelen av bilparken som er elektrisk øker raskt. Da er det viktig å sørge for at utbyggingen av ladeinfrastruktur holder tritt med utviklingen, samtidig som vi gir et insentiv for å utnytte parkeringsplasser og ladere hele døgnet. Det sier Margrethe Lunder, klimarådgiver i Klimaetaten. 

 

Margrethe Lunder i Kimaetaten.

Klimarådgiver Margrethe Lunder

Eiendomsbransjen ønsker den nye tilskuddsordningen velkommen

– Norsk Eiendom applauderer denne støtteordningen fra Oslo kommune. Den gjør det rimeligere å etablere ettertraktede lademuligheter for leietakere og kunder, samtidig som byens befolkning også vil kunne nyte godt av bedre ladedekning, sier Tone Tellevik Dahl, administrerende direktør i Norsk Eiendom. 

Hun poengterer at eiere og forvaltere bør være oppmerksomme på at også leietakere av bygg og parkeringsplasser kan søke på ordningen. For å unngå skader på bygninger og infrastruktur ved installasjon, oppfordrer hun leietakere om å gå i dialog med eier tidlig i utbyggingsprosessen. 

Alle private aktører med parkeringsarealer som kan gjøres offentlig tilgjengelig kan søke om støtte. Ladepunktene skal være åpne for offentligheten i minst fem år etter åpning, og ladeprisene skal ikke overstige kommunale satser de første fem årene.