Installatøren AS er et av flere håndverkerfirmaer som har rammeavtale med Oslo kommune. Det betyr at de utfører tjenester når kommunene trenger det.

I dag skal det byttes lys i en låve på Bogstad gård, som kommunen bruker som lager for gårdsmaskiner og utstyr.

– Alle lampene i låven skal byttes ut, fra halogen til energieffektive LED-lamper, forteller elektriker Tobias Bondevik i Installatøren AS, mens han laster det gamle armaturet inn i elvarebilen.

Firmaet er godt fornøyd med å kjøre en elvarebil, nærmere bestemt en ID Buzz, og sier overgangen til nullutslippskjøretøy har gått over all forventning.

– Jeg var bekymret, da jeg fikk elvarebil, for at jeg kom til å lade ofte, men det har gått fint, sier Bondevik.

Tobias Bondevik

Lys i taket er skiftet fra halogen til LED i låven på Bogstad gård av elektriker Tobias Bondevik

– Vi ser positivt på de nye kravene fra Oslo kommune, da miljøfokus er en viktig del av vår virksomhet. I Installatøren har vi jobbet målrettet med bærekraft i mange år, sier Daniel Strand, avdelingsleder i Installatøren AS.

Daniel Strand sier de har et tett samarbeid med Oslo kommune.

– Vi opplever at begge parter er opptatt av å finne optimale løsninger samtidig som vi ivaretar det grønne skiftet.

Installatøren

Daniel Strand, avdelingsleder i Installatøren AS (t.v), Tobias Bondevik, elektriker og Marius Normann Skjærstad, serviceleder i Installatøren foretrekker grønt på jobb.

Alle må kjøre nullutslipp

Nå må alle som skal gjøre oppdrag for Oslo kommune gjøre som Installatøren AS. Skal din bedrift frakte varer, tjenester eller mennesker for Oslo kommunen må det gjøres i et kjøretøy som går på el, hydrogen eller biogass. Det gjelder både personbiler, varebiler, lastebiler og busser.

For massetransport og transport til kommunens bygge- og anleggsplasser gjelder egne standardkrav.

Når Oslo kommune har et mål om å redusere utslipp med 95 prosent innen 2030, er det viktig å få ned utslipp fra varebiler og tungtransport. Omstillingen av disse ligger langt bak personbilene.

Krav gjennom anskaffelser er et viktig virkemiddel for kommunen.

-Vi innførte allerede i 2019 standard klima- og miljøkrav til transport når kommunen bestilte varer eller tjenester.  Da handlet det om at de som leverte varer eller tjenester ble premiert om de tilbød utslippsfrie kjøretøy. Nå er det imidlertid obligatorisk for alle avtaler over 100.000 kroner, sier Gunnar Wedde. Han er avdelingsdirektør for innkjøpstjenester i Utviklings- og kompetansetaten i Oslo kommune.

Gunnar Wedde

Gunnar Wedde i Utviklings- og kompetanseetaten i Oslo kommune har ansvaret for å følge opp anskaffelser Foto: Svein Jørgen Kjenner Johnsen/UKE

Tid til omstilling

Siden de første kravene ble innført har kommunen sett en positiv utvikling i markedet, og det har ført til at flere leverandører har investert i utslippsfrie vare- og lastebiler.

– Vi ser at overgangen har skjedd raskere enn ventet, og det er vi glade for, sier Wedde.

Kommunen varslet allerede i 2019 at det ville komme krav om biogass- eller nullutslippskjøretøy i alle kontrakter der transport er en del av ytelsen.

– Bransjen har hatt god tid til å omstille seg, samtidig som det har premiert de som har gått over til nullutslippskjøretøy før 2025, sier Wedde.

– Oslo kommune er en stor offentlig innkjøper, og kan derfor være med å påvirke gjennom å bruke innkjøpsmakten sin. Krav fra oppdragsgiver blir trukket frem som en av de viktigste årsakene til at selskaper har skaffet seg elvarebiler. Det viste en undersøkelse Klimaetaten og Elbilforeningen gjennomførte sommeren 2024. sier Wedde.

  • Klimastrategien er vedtatt av et bredt flertall i Oslo bystyre. Denne slår fast at Oslo skal bli en nullutslippsby innen 2030.
  • Fra 2025 stiller Oslo kommune krav om nullutslipps- eller biogasskjøretøy i alle kontrakter der transport er en del av ytelsen.
  • Anskaffelser er et viktig strategisk virkemiddel for å nå dette målet: Over 50 prosent av klimagassutslippene i Oslo skyldes veitransport.
  • Kravet gjelder i tilfeller der transport forekommer i gjennomsnitt to ganger i måneden eller mer. De reviderte kravene ble vedtatt i byråd tirsdag 14. januar 2025.
  • De nye kravene blir obligatorisk for alle vare- og tjenesteanskaffelser hvor transport er en del av ytelsen, og beløpsgrensen for når krav til transport skal tas inn i anskaffelser settes ned til innslagspunktet for anskaffelsesregelverket. Det vil si alle anskaffelser over p.t. kr 100 000.
Installatøren Bil

Overgangen til el har ført til at Installatøren AS måtte tenke nytt når transport er en del arbeidshverdagen til håndverkerne.

Lader hjemme

– For å løse utfordringen med lading har vi sørget for at alle ansatte med mulighet for hjemmelading får installert en egen lader. I tillegg dekker vi ladeutgiftene, slik at de alltid har en fulladet bil når de møter på jobb. Dette sikrer en smidig og effektiv arbeidsdag, samtidig som det bidrar til vårt fokus på bærekraft, sier Daniel Strand

Det er ikke alle som har mulighet til å installere en lader hjemme. Da dekkes enten ladeutgiftene på kommunal lader eller på en av de 11 laderne de har installert utenfor kontoret.

– Jeg lader på en kommunal plass når jeg er hjemme, sier Tobias Bondevik i Installatøren AS.

Strand sier at selv om det som oftest holder for elektrikerne å lade hjemme, opplever de at kundene er positive hvis de har behov for å lade på jobb i enkelte tilfeller.

Installatøren AS har hatt rammeavtale med Oslo kommune i åtte år, og har nettopp fornyet denne avtalen med fire nye år. Daniel Strand mener det er bra at kommunen bruker innkjøpsmakten sin på denne måten.

– Det grønne skiftet er et felles ansvar som ikke bare hviler på store aktører som staten og kommunene. Også mindre private bedrifter spiller en viktig rolle i denne omstillingen.

OBS: Også for kommunens bygg- og anleggsprosjekter skal det komme nye anskaffelskrav. Revisjonen av disse pågår fortsatt. Dette er en egen prosess, og det er ikke gitt at de endelige kravene vil være like som transportkravene.