Det viser Klimaetatens gjennomgang av tallene fra Fjellinjen.

Andelen elbiler i bomringen balanserte rundt 50-prosentsmerket fra starten av året, men gjorde et byks oppover på høsten. Det sammenfaller med at kravet til nullutslippsbiler hos drosjer i Oslo trådte i kraft i november. Når vi ser på personbiler isolert sett får vi følgende andeler:

  • for året samlet landet elbilandelen på 52 prosent
  • 29 prosent av personbilene kjørte på bensin
  • 19 prosent var dieselbiler

- Fem år igjen til målet

– Dette er en milepæl i elektrifiseringen av veitrafikken. Over halvparten av bilene som bidrar til klimagassutslipp og luftforurensing er borte fra veiene i Oslo, sier direktør i Klimaetaten, Heidi Sørensen.

– Nå har vi fem år igjen til alle personbiler skal være utslippsfrie, om vi skal nå bystyrets klimamål. Derfor er det viktig å beholde, og helst styrke, fordelene ved å kjøre utslippsfritt framfor fossilt. I 2030 bør vi kunne kalle bensin- og dieselbiler for veteranbiler, fortsetter Sørensen

Midt i det uskarpe grøntområdet og den svingete stien smiler en kvinne med langt rødt hår og perleøreringer varmt utendørs, den røde toppen hennes komplementerer omgivelsene hennes når hun står nær en rad med parkerte personbiler.

Heidi Sørensen, direktør i Klimaetaten i Oslo kommune

Ni av ti nyregisterte personbiler i Oslo var elektriske i 2024. Det nasjonale målet er at alle nye personbiler skal være utslippsfrie i år. I den samlede personbilparken i Oslo utgjør elbilene nå 42 prosent.

Lengre vei for varetransporten

Også for de andre kjøretøygruppene var det en stadig økende andel som kjørte utslippsfritt i bomringen gjennom 2024. 19 prosent av passeringene gjort med varebil var elektriske, mens 17 prosent av lastebilene kjørte elektrisk eller på biogass gjennom bomringen, mot ti prosent i 2023. Over halvparten av passeringene med buss skjedde med el- eller biogassbusser.

En av fem varebiler i Oslo er nå elektriske, men el-andelen av nye varebiler sank fra 2023 til 2024.

I den tyngste kjøretøygruppen var det derimot en klar positiv tendens i salget. 34 prosent av nye solgte lastebiler i Oslo var enten elektrisk eller på biogass, mot 23 prosent året før.

Både varebiler og tunge kjøretøy er sikret gratis passering i bomringen fram til 2030, hvis de er elektriske eller kjører på biogass. For de fossile tunge kjøretøyene økte takstene fra 1.1.2025 og nye økninger vil komme i 2026 og 2028.

  • Statistikk over passeringer i bomringen, nybilsalg og flere nøkkeltall for arbeidet med å nå Oslo klimamål kan du studere i Klimabarometeret!