Hopp til innhold

#KlimaOslo

Size: medium

Type: image

Rapport

Oslo som foregangsby for utslippsfri tungtransport

Oslo kommune skal redusere utslippene med 95 prosent innen 2030. For å lykkes med dette må så godt som all bruk av fossilt drivstoff i byen fjernes. Da Oslo kommune utarbeidet grunnlaget for Klimastrategien, som ble vedtatt for 2030, ble tungtransport identifisert som en av de mest utfordrende sektorene å fjerne alle utslipp fra. Veitrafikken i Oslo representerer hele 42 % av byens utslipp, og hele 13 % (121 ktonn CO2) kommer fra tunge kjøretøy. For at Oslo skal nå sitt mål om at 95 % av de direkte utslippene skal reduseres innen 2030, må tungtransporten omstilles fra fossile drivstoff el-, hydrogen eller biogass.

Siden Klimastrategien ble vedtatt i 2020 har det vært introdusert en rekke virkemidler og initiativer for å bidra til ønsket omstilling. Dette har gitt resultater, og man har på få år kommet langt i arbeidet med å modne bransjen, bidra til teknologiutvikling og introdusere utslippsfrie lastebiler i nye segmenter. Det er likevel mye som gjenstår før tungtransporten i Oslo er utslippsfri.

Hafslund Rådgivning har, på vegne av Klimaetaten i Oslo kommune gjennomført en utredning som oppsummerer klimaarbeidet Oslo kommune har gjort rettet mot tungtransporten i byen, og drøfter virkemidlene som har blitt introdusert. Miljøstiftelsen ZERO har bidratt i prosjektet med bransjespesifikk kunnskap, kvalitetssikring og innspill innen teknologiutvikling, historikk og
virkemidlenes effekt. Klimaetaten i Oslo har bistått med oversikt og beskrivelser av gjennomførte virkemidler og tiltak, samt innspill og tekst til sluttrapporten.

Formålet med rapporten er å vise hvordan Oslo kommune har arbeidet med å redusere utslipp fra tunge kjøretøy, i samarbeid med andre aktører, og hvordan dette arbeidet har bidratt til omstilling i tungtransporten. Dette kan være læring og inspirasjon for andre byer både i Norge og internasjonalt som ønsker å jobbe med utslippsreduksjon fra tungtransporten.

Size: medium

Type: image

Rapport

European Green Capital – Oslo’s 5 year report

The blue and the green and the city in between – this is the setting for the European Green Capital of Oslo. Surrounded, as it is, by green forested hills on one side and the blue Oslo Fjord on the other, easy access to nature is a key factor in Oslo’s high livability.

This access is greatly treasured by Oslo’s citizens. Oslo’s population is growing, now exceeding 700 000. The city enjoys low unemployment rates and relatively high average incomes and standards of living. However, property prices are among the highest in Norway, making affordability a significant issue. Additionally, the city faces challenges related to economic inequality in certain areas, youth unemployment, and the integration of immigrants into the labour market.

In Oslo, the UN’s Sustainable Development Goals are an important foundation for our social and spatial planning. Sustainable development means meeting the needs of today’s population without compromising the ability of future generations to meet theirs. The Sustainable Development Goals encompass three dimensions: climate and environmental, economic, and social. Oslo is committed to integrating all 17 Sustainable Development Goals into our daily operations and services, striving to make a positive impact and contribute to their global achievement.

The municipal master plan is the primary governance tool, facilitating comprehensive and long-term development of the city. The plan, which contains a social as well as a land use element, balances various interests and needs, ensuring that development aligns with overarching goals and strategies.

It also ensures that land use, transportation, housing development, business growth, and environ[1]mental considerations are coordinated in a way that promotes sustainability and quality of life for our citizens.

The social element of the plan is currently under revision and comprises six goals, one of which is that Oslo will be green and vibrant. This goal comprises the following themes:

  • ▸ Climate-resilient zero emission city
  • ▸ Developing and improving environmentally friendly modes of travel
  • ▸ Sustainable energy supply
  • ▸ Saving the Oslo Fjord and conserving forests
  • ▸ Making space for nature in the city
  • ▸ Circular economy

There is strong cross-party consensus in Oslo on the importance of safeguarding biodiversity and livelihoods for future generations, ensuring that we leave nature and the environment in at least as good a condition as we inherited them from our parents. The City of Oslo holds a dual responsibility: as a steward of the city’s climate and environment, and as a capacity builder for its citizens and businesses.

We must actively reduce greenhouse gas emissions and adapt to climate change. In addition, the city is committed to minimizing other forms of pollution, such as waste, noise and air pollution, preserving green structure and biodiversity, and ensuring safe water for all. Surveys indicate that 8 out of 10 citizens are happy in Oslo, with increased satisfaction in air quality, noise conditions and traffic levels compared to 2018, and a higher usage of parks and recreational areas.

Since Oslo’s year as the European Green Capital in 2019, we have made significant strides towards becoming a greener and more sustainable city, as illustrated by the following trends:

  • ▸ Greenhouse gas emissions in Oslo have been reduced by 28 per cent from 2009 to 2022.
  • ▸ Greenhouse gas emissions from the City of Oslo’s own operations have been reduced by 86 per cent from 2012 to 2022.
  • ▸ Air pollution and the amount of household waste has decreased, while noise pollution has remained stable. Air and noise pollution are greatest on major roads and in the central parts of the city.
  • ▸ New green areas have been established at the same time as the city’s population has grown.

In 2021, 27 per cent of the urban area was zoned as green area and as much as 47 per cent was covered by vegetation. Some important innovations which have contributed to our becoming a more sustainable city are procurement standards that require municipal construction sites to be zero emission from January 2025, ambitious policies that promote the transition from fossil to electric vehicles, a prize winning approach to mainstreaming climate into decision-making processes through annual climate budgets, the reopening of buried watercourses, and the restoration of peatbogs to enhance biodiversity and carbon sequestration.

Finally, we would like to highlight the importance of citizen engagement and participation in the green transition. Without the support and active contribution of our citizens, Oslo would not have achieved the status of Green Capital. We are proud to say that Oslo entering 2025 is a living example of what can be achieved when a city and its people come together to create a sustainable future. We hope this report will inspire other cities and communities to follow in Oslo’s footsteps and work towards a greener and more sustainable world.

Size: medium

Type: image

elektriske bygge- og anleggsprosjekter. Ladekabel til gravemaskin.

Rapport

Veiledere for elektriske bygge- og anleggsprosjekter

Fra 1. januar 2025 stiller Oslo kommune krav om at alle kommunale bygge- og anleggsprosjekter skal være 100% utslippsfrie. Målgruppen for disse to veilederne er derfor først og fremst entrenrenører som opererer i Oslo-området.

Hafslund Rådgivning har laget to veiledere:

  • Veileder for elektriske byggeprosjekter
  • Veileder for elektriske anleggsprosjekter – infrastruktur og vei

Veilederne har som formål å opplyse entreprenører som skal planlegge og dimensjonere infrastruktur til elektriske anleggsprosjekter, med fokus på ladeinfrastruktur til anleggsmaskiner. De er ment å være et nyttig verktøy i prosessen for dimensjonering av det elektriske anlegget, og er et supplement til eksisterende rutiner og kunnskap om prosjektplanlegging hos entreprenører.

Veilederne er delt inn i seks hoveddeler, basert på fasene som entreprenørene må gjennomføre i planleggingen av elektriske prosjekter.

Size: medium

Type: image

Tordenskyer over Oslo. Foto: Liz Palm

Rapport

Ekstremnedbør i Oslo – skadeomfang og kostnader

Rambøll har på oppdrag fra Oslo kommune, Klimaetaten, gjennomført en studie knyttet til skadeomfang og kostnader ved ekstremnedbør og etterfølgende urban flom i Oslo sentrum. Det er utarbeidet en komplett katalog med enhetspriser og terskelverdier for de mest sentrale hoved- og underkategorier. Kostnadene er dels basert på norske tall, og dels basert på internasjonale erfaringstall tilpasset norske forhold. Katalogen og beskrevne metoder vil kunne brukes for hele Oslo.

For å illustrere bruk av metoden er det utført en analyse av et studieområde i Oslo sentrum, nærmere bestemt på Bislett. For dette studieområdet er skadeomfang beskrevet og kostnadsberegnet i detalj, for en tenkt hendelse, basert på de grunnlagsdata som ble fremskaffet til analysen. Scenarioet som er analysert er en ekstremnedbørhendelse som tilsvarer den såkalte «Københavnhendelsen», som er ca. 3 ganger større enn det som er målt i Oslo tidligere. Likevel er det ikke usannsynlig at en slik hendelse også vil kunne skje i Oslo, ref. senere års hendelser i nordiske byer siste 5 år.

Resultatene viste som forventet meget omfattende skader, og de totale kostnader ble beregnet til minst 580 millioner kroner. Dette tilsvarer ca 1060 kr/m2 sum studieområde. Skader på bygninger og innbo utgjør den høyeste kostnaden på ca 351 mill NOK, og av dette utgjør private bygg ca. 260 mill NOK. Deretter følger skader på kritisk infrastruktur, hvor skader på vei dominerer og utgjør ca. 138 mill NOK av totalt 226 mill NOK. Skader på trikk og VA/rør/kabel-grøfter utgjør til sammen ca. 80 mill NOK av 216 mil NOK.

Spørreundersøkelse i anleggsbransjen: Entreprenører deler erfaringer fra utslippsfrie anleggsplasser

Hovedfunn fra undersøkelsen

Utbredelse og gjennomføring av elektriske prosjekter

Mye har skjedd i bransjen siden det første utslippsfrie pilotprosjektet ble gjennomført i Olav Vs gate i Oslo i 2019, og entreprenører bygger stadig mer kompetanse og erfaring med elektrisk drift. Fra spørreundersøkelsen kommer det frem at over 70 % av entreprenørene har gjennomført minst ett prosjekt med 76–100 % elektriske maskiner, noe som indikerer en tydelig erfaring med høy elektrifiseringsgrad. Likevel ser vi at majoriteten av prosjektene fortsatt har lavere andel elektriske maskiner (1–50 %), og få entreprenører har en stor portefølje med prosjekter med høy elektrifiseringsgrad.

Selv om mange entreprenører har erfaring med prosjekter med høy andel elektriske maskiner, er det få som planlegger all nødvendig elektrisk infrastruktur selv. Kun 28 % håndterer planleggingen på egen hånd, mens 53 % overlater dette til tredjepart, og 19 % bruker en kombinasjon eller samarbeider. Dette kan tyde på at mange entreprenører er avhengige av ekstern kompetanse for å sikre riktig elektrisk infrastruktur til prosjektene sine.

72% av respondentene eier sin egen maskinpark, men elektrifiseringsgraden blant entreprenørers egne maskinparker er per i dag lav. Hele 65 % av respondentene har en maskinpark med under 20 % elektriske maskiner i dag, og kun et fåtall har en betydelig andel elektriske maskiner. Selv med utslippskravene som trer i kraft, er det begrenset optimisme for elektrifiseringen av egen maskinmark frem mot 2030 – kun 20 % forventer at over 80 % av maskinparken vil være elektrisk innen 2030, mens en tredjedel fortsatt tror andelen vil være under 20 %. Dette indikerer en forsiktig holdning til full elektrifisering av egen maskinpark på kort sikt.

Entreprenørene benytter en kombinasjon av teknologier, hvor normal- og hurtigladere brukes hyppigst. 95% av respondentene oppgir å bruke hurtigladere i noen eller alle prosjekter, mens 85% oppgir dette om normalladere. Lynladere brukes i mindre grad fast, med en høy andel som aldri bruker dem. Dette reflekterer modenheten for slikt ladeutstyr i dagens market, både med tanke på utvalget av lynladere og antall maskiner som har mulighet til å ta imot så høy effekt.

Resultater fra spørreundersøkelsen viser at provisorisk nettstasjon benyttes i varierende grad av entreprenører. Slike energiløsninger er mest relevant for prosjekter med høyt effektbehov (over 500 kW) i lengre tidsintervall. Prosessen for å skaffe provisorisk nettstasjon er ofte tidkrevende og kostbart, og passer derfor også prosjekter av lengre varighet (minst 0,5 år).

Batteriløsninger brukes også i noen prosjekter, hvilket kan henge sammen med lite nettkapasitet på anleggsplassen og manglende nærhet til strømforsyning i prosjektene. Resultatene tyder på at ladeteknologi tilpasses prosjektspesifikke behov, med normal- og hurtigladere som de mest brukte løsningene.

Etablering av elektrisk infrastruktur og nettkapasitet

Det foreligger et betydelig avvik mellom tiden fra kontraktsignering til prosjektstart og behandlingstiden for konsesjonssøknader. Over 90 % av prosjektene starter innen tre måneder etter kontraktsignering, mens mer enn halvparten av konsesjonssøknadene tar over tre måneder å behandle. Dette skaper en utfordring for prosjekter med kort planleggingshorisont, da konsesjonsbehandlingen ofte ikke er ferdigstilt innen oppstart. I disse tilfellene må første periode av prosjektet gjennomføres uten nettilgang eller med suboptimal nettkapasitet, og denne perioden kan i noen tilfeller vare i flere måneder.

Undersøkelsen viser at 84 % av respondentene har tilgang på mindre effekt enn det de selv anser som nødvendig for å jobbe optimalt i sine prosjekter. Over 80 % har tilgang på under 1000 kW effekt, mens over 65 % ønsker minst 1000 kW for å sikre optimale arbeidsforhold. Dette indikerer en betydelig forskjell mellom tilgjengelig effekt og behov, noe som kan utgjøre en utfordring for elektrifisering av anleggsprosjekter med suboptimal energisituasjon. Resultatene kan også indikere et behov for økt forståelse for hvordan utnytte effekten optimalt, også med tanke på at kun 28% av respondentene planlegger infrastrukturen selv.

Byggherrer oppgir sjelden informasjon om tilgjengelig nettkapasitet ved utlysning av nye prosjekter, til tross for anbefalinger om å gjøre dette. Kun 3 % av respondentene opplever at byggherre alltid oppgir kapasiteten, mens 59 % sier det sjeldent oppgis og 19 % aldri. Dette kan skape utfordringer for entreprenører som trenger informasjon om effektbehov og tilgang tidlig i planleggingsfasen for å sikre optimal drift, og kan skape høyt trykk hos nettselskapet som mottar henvendelser fra alle tilbyderne på prosjektet.

Barrierer og utfordringer på elektriske anleggsplasser

Elektriske bygg- og anleggsplasser blir stadig mer utbredt, men er fortsatt på et forholdsvis tidlig stadie. Entreprenører som har gjennomført prosjekter med elektriske maskiner frem til nå har møtt på ulike utfordringer som må løses for å sikre gode og effektive elektriske prosjekter fremover.

Den elektriske bygge- og anleggsbransjen møter flere utfordringer relatert til umoden teknologi. Begrenset utvalg av elektrisk utstyr og lav tilgjengelighet på utstyr oppleves som betydelige problemer, med over halvparten av respondentene som rapporterer at dette er til stor grad en utfordring. Problemer med lading er også utbredt, og påvirker arbeidsflyten i flere prosjekter. I tillegg oppgir mange at redusert driftstid grunnet tekniske problemer er en utfordring, noe som ytterligere hindrer effektivitet på anleggsplassene.

Entreprenørene opplever høye investeringskostnader og lav betalingsvillighet hos byggherrer som betydelige barrierer for elektrifisering. Over 60 % rapporterer at investeringskostnader utgjør en stor utfordring. I tråd med dette oppgir over halvparten av respondentene at manglende økonomiske insentiver og støtteordninger er en betydelig barriere. Økte driftskostnader oppleves også som et problem, men i noe mindre grad. Lav betalingsvillighet hos byggherrer for å dekke ekstra kostnader for elektrifisering forsterker utfordringene og begrenser entreprenørenes handlingsrom.

Utover tekniske og økonomiske utfordringer opplever mange entreprenører mangel på kompetanse om elektriske prosjekter, både i eget selskap og hos byggherre. Totalt oppgir nesten 90% av respondentene at manglende veiledning og kompetanseheving fra myndigheter er en barriere i noe eller stor grad. Dette understreker behovet for offentlige veiledere når kravet om utslippsfrie bygg- og anleggsplasser trer i kraft. I tillegg rapporteres krevende søknadsprosess for nettilkobling og konsesjon som en betydelig utfordring. Begrenset tilgang på strøm og utfordringer med lading nevnes også som store problemer som hindrer effektiv elektrifisering. Blant entreprenørene som ikke har gjennomført hel- eller delelektriske prosjekter enda, oppgir samtlige at manglende betalingsvillighet hos byggherre er i stor grad en barriere for elektrifisering.

Undersøkelsen viser at entreprenører står overfor flere utfordringer når det gjelder elektrifisering av bygge- og anleggsplasser. Blant de mest fremtredende barrierene finner vi høye investeringskostnader, begrenset tilgang på nødvendig strømkapasitet, teknologiske problemer som påvirker driftstiden, og mangel på kompetanse både internt og hos byggherrer. I tillegg kommer det frem av resultatene at byggherrer sjelden oppgir tilgjengelig nettkapasitet, noe som kan komplisere planleggingen ytterligere for entreprenører. For å møte de kommende utslippskravene og legge til rette for en mer effektiv omstilling, vil erfaringsdeling og veiledning være avgjørende fremover.

Spørreundersøkelse i anleggsbransjen: Entreprenører deler erfaringer fra utslippsfrie anleggsplasser

Om undersøkelsen

Fra 1. januar 2025 skal alle kommunale bygge- og anleggsprosjekter i Oslo være utslippsfrie. For å gjøre omstillingen enklere utarbeider Hafslund Rådgivning en veileder for etablering av ladeinfrastruktur til bygge- og anleggsplasser for entreprenører. Veilederen har som formål å opplyse entreprenører som skal planlegge og dimensjonere elektrisk infrastruktur til elektriske anleggsprosjekter, med fokus på ladeinfrastruktur til anleggsmaskiner.

For å sikre at veilederen blir tilpasset entreprenørers behov, ble det i en tidlig prosjektfase samlet inn innsikt fra bransjen. Det har derfor blitt gjennomført en spørreundersøkelse, for å kartlegge entreprenørers erfaringer og utfordringer med gjennomføring av helt eller delvis elektriske bygge- og anleggsprosjekter. Undersøkelsen hadde fokus på elektriske maskiner og infrastruktur for strømtilgang og lading. Den avdekker blant annet utbredelsen av ulikt elektrisk utstyr på elektriske anleggsplasser, tilknytningsprosesser for strømnett, ledetider og effektbehov. I tillegg er en rekke barrierer og utfordringer ved gjennomføring av elektriske anleggsprosjekter kartlagt. Totalt svarte 36 entreprenører med aktivitet i Oslo-området på undersøkelsen, hvorav 32 allerede hadde gjennomført ett eller flere hel- eller delelektriske anleggsprosjekter.

Size: medium

Type: image

En arbeider på verdens første utslippsfrie byggeplass i Olav Vs gate i Oslo. Tre elgravemaskiner og elhjullaster er i arbeider her.

Rapport

Spørreundersøkelse i anleggsbransjen: Entreprenører deler erfaringer fra utslippsfrie anleggsplasser

Fra 2025 skal alle kommunale bygge- og anleggsprosjekter i Oslo være utslippsfrie. En ny undersøkelse fra Hafslund Rådgivning gir innsikt i entreprenørers erfaringer og utfordringer med elektriske anleggsplasser. Undersøkelsen viser at mange entreprenører allerede har erfaring med prosjekter som har en høy andel elektriske maskiner, noe som reflekterer omstilligsvillighet og økt kompetanse i bransjen. Krevende prosesser for nettilgang, høye investeringskostnader og tekniske utfordringer med ladeinfrastruktur fremheves samtidig i undersøkelsen som sentrale barrierer på veien mot nullutslipp.

Size: medium

Type: image

Rapport

Endringer i metode for veitrafikksektor i det kommunefordelte klimagassregnskapet

Brev til Miljødirektoratet fra Klimaetaten i Oslo kommune

Klimaetaten ser med bekymring på at endringer som foreslås i modellen for veitrafikk i det kommunefordelte klimagassregnskapet kan gjøre utslippstallene for storbyer som Oslo mer feil.

Size: medium

Type: image

Rapport

Underlag til Klimabudsjett 2025

Oslo kommune bruker klimabudsjett som styringsverktøy for å systematisere og målrette klimaarbeidet. Klimabudsjettet er en integrert del av det økonomiske budsjettet og setter klimaarbeidet på dagsorden i alle kommunens budsjettdiskusjoner. Klima er også inkludert i kommunens formelle budsjettdokumenter til etatene.

Klimabudsjettet inneholder tiltak og virkemidler som skal gjennomføres i økonomiplanperioden, samt delegerer ansvar for gjennomføring og rapportering. Virkemidlene i klimabudsjettet skal rapporteres på 3 ganger i året, på lik linje som øvrig budsjettrapportering. Dette gir god oversikt over progresjon og muligheter for justeringer.

Dette dokumentet er et faglig underlag til Klimabudsjett 2025, Sak 1/2025, byrådets budsjettforslag 2025 og økonomiplan 2025-2028. Underlaget beskriver metodikken bak resultatene vist i Klimabudsjett 2025. Dette inkluderer blant annet hvordan vedtatte virkemidler er beregnet og usikkerhet i beregningene. I tillegg beskrives identifiserte virkemidler, virkemidler som ikke er vedtatt, men som kan bidra til å tette gapet mot klimamålene.

Size: x-small

Type: color

Klimatilpasning og naturlig karbonlagring

Klimatilpasning og naturlig karbonlagring

Status klimatilpasning og naturlig karbonlagring og mulighet for å nå mål (mål 2 og 4)

Oslo har som mål at Oslos evne til å tåle klimaendringer skal styrkes fram mot 2030, og byen skal utvikles slik at den er rustet for de endringene som forventes fram mot 2100. Målet for karbonlagring er at Oslos natur skal forvaltes slik at naturlige karbonlagre i vegetasjon og jordsmonn blir ivaretatt og opptaket av klimagasser i skog og annen vegetasjon økes mot 2030.

Klimaet i Oslo blir varmere og våtere. Det gir økte utfordringer med overvann, flom, skred og erosjon, tørkeperioder og krevende vinterforhold. For nærmere omtale av disse klimautfordringene se Klimaprofil for Oslo og Akershus.

Klimasårbarhetsanalysen for Oslo viser at Oslo er relativt godt rustet for å takle dagens værforhold, men ikke like godt for endringene som vil komme. Det er utfordringer med ekstremnedbør og høyere temperaturer som det er behov for mer kunnskap om og som bør forebygges bedre, for eksempel elveflom, skred, stormflo, varmeøyer og tørke. Det er et spesielt behov for å se på hvordan drift og vedlikehold kan bli mer klimatilpasset. Det er fortsatt et stort vedlikeholdsetterslep i gatenettet og i vann- og avløpssystemet.

Oslos blågrønne strukturer tilbyr sentrale økosystemtjenester, som fordrøyning av vann, karbonlagring og temperaturregulering. Marka utgjør nesten to tredeler av kommunens areal, samtidig har Oslo store grøntområder i og utenfor byggesonen. Samtidig viser Grøntregnskapet for Oslo at det har vært en nedgang i grønne arealer i byggesonen på 6 % fra 2017 til 2021.

Arbeidet for økt karbonopptak og styrking av økosystemer for en mer klimarobust by har overlappende tiltak og virkemidler, derfor er disse målene i samme virkemiddeltabell i klimabudsjettet.

Dette er første gang klimatilpasning og naturlig karbonlagring er inkludert i klimabudsjettet.

Tiltak og virkemidler for klimatilpasning og naturlig karbonlagring

Oslo har et bredt spekter av virkemidler for å styrke byens evne til å håndtere klimaendringene. Arbeidet for å styrke økosystemtjenester i et klima i endring, ved å bevare grønne arealer og bærekraftig forvaltning av natur, bidrar også til å styrke naturlig karbonlagring. Tabellen under viser tiltak og virkemidler Oslo skal gjennomføre i økonomiplanperioden.

I økonomiplanperioden forventes det at oversvømmelser som følge av styrtregn vil være den naturhendelsen som vil gi størst utfordringer. Virkemidlene med å planlegge for og bygge hovedflomvei og fordrøyningsnettverk gjennom byen (nr. 15) og lage en skybruddsplan for Oslo (nr. 6) er derfor to av de mest sentrale virkemidlene som skal gjennomføres fremover. Virkemidler som styrker naturmangfoldet, er også viktig for økosystemtjenester innen klimatilpasning og karbonlagring.

Sektor/tiltakNrVirkemidlerAnsvarlig
Tverrgående prosesser og overordnede virkemidler  
Styrke private initiativ til klimatilpasning  1Kommunisere kommunens overvannsarbeid og løsninger for private grunneiere: I 2025 skal det startes en informasjonskampanje rettet mot huseiere for å unngå oversvømmelser i bygg og videreutvikler faktaark om åpne, lokale og naturbaserte overvannstiltak for utbyggere. Fortsetter arbeidet med samordning av klagehåndtering for overvann.PBE*, VAV*, BYM, Oslobygg, KLI
2Støtteordning for overvannstiltak som bidrar til å infiltrere og fordrøye overvann: Tilskuddet skal opprettes i 2025 og rettes mot boligeiere, borettslag og sameier i etablert bebyggelse i definerte områder der behovet er størst.KLI*, VAV
3Formidle hvordan Oslos innbyggere kan bidra til å styrke og ivareta stedegen natur: Egen kommunikasjonsstrategi for Oslo kommunes arbeid for biologisk mangfold. Arbeidet startes opp i 2025 og ferdigstilles i 2026.BYM*, PBE, VAV, REG, RKL, KLI 
Informere grunneiere om kartlagte verdifulle naturtyper.
Klima- og naturkrav i anskaffelser4Utvikle virkemidler, krav og metoder for anskaffelser av trevirke fra klima- og naturvennlig skogsdrift med skånsomme hogstmetoder: Arbeidet gjennomføres i 2025.UKE*, KLI, BYM
Arealdisponering i byen, Marka og fjorden   
Forebygge fare for overvann, flom og skred i byen5Planlegge for å avsette arealer til overvannshåndtering og snøhåndtering:PBE*, EBY, VAV, BYM
PBE: fortsatt koordineringsansvar for oppfølging av handlingsplan for overvannshåndtering i økonomiplanperioden. 
I økonomiplanperioden utredes om det er kommunale tomter som kan brukes til fordrøyning av overvann. I forbindelse med reguleringsplaner utarbeide overvannsutredninger.
6Lage en skybruddsplan (temakart) for Oslo: I 2025 skal PBE utrede potensial, risiko, konsekvens og kostnader ved ulike tiltak i et nedbørsfelt, som grunnlag for å lage en skybruddsplan (temakart) for Oslo.PBE*, BYM
7Forbedre oppfølgingen av krav til utredning og sikring mot naturfarer i plan- og byggesaker: Oslo kommunes tverretatlige ressursgruppe for naturfarer videreføres i økonomiplanperioden. Gruppen gir råd til kommunale etater og virksomheter om håndtering av naturfarer, samt vurdere hvordan kommunen i sin helhet bør innrette seg mot kjent og ukjent risiko for naturfare.PBE*, EBY, BER, BYM, BRE, OBF, VAV, HAV
Ivareta og utvide grøntområder i byggesonen  8Ivareta grønnstruktur og arealer for naturmangfold i byen: I 2025 skal PBE utarbeide et grøntregnskap for perioden 2021-2025 (PBE) og kartlegge arealer med potensiale for å etablere ny natur eller restaurere natur (BYM).  Lage en prioritert liste over hvilke reguleringsplaner som bør omreguleres ut fra hensyn til biologisk mangfold og verdifulle naturtyperPBE*, BYM*
Bevare og styrke blågrønne arealer i Marka  9Begrense nye landbruksveier: I 2025 skal det vurderes hvilke retningslinjer som skal ligge til grunn for instruks til Regionkontor Landbruk, for å sikre at veisøknader innvilges kun helt unntaksvis.MOS*, BYM, KLI  
Bygg og uteområder   
Klimatilpasse utforming og materialvalg av bygg og uteområder  10Ivareta overvannshåndtering og grønne kvaliteter ved utbygging: PBE*, Oslobygg*, KLI*, BYA 
PBE: fortsatt koordineringsansvar for oppfølging av handlingsplan for grønne tak og fasader.  Videreutvikle kunnskapsbanken om grønne tak og fasader som inneholder veiledning, gode eksempler, informasjon om tilskudd med mer.
Oslobygg: Ferdigstille tre pilotprosjekter med grønne tak på eksisterende og nye bygg. 
KLI: I 2025 lage en veileder om kombinasjoner av solenergianlegg og grønne tak og fasader.
11Klimatilpasse forvaltning, drift, vedlikehold og utvikling av bygg og uteområder:Oslobygg*, BYA*
Oslobygg vil gjennomføre tiltak for klimatilpasning på egne uteområdet og arbeide for å innarbeide kartleggingsverktøy for klimatilpasning i tilstandsvurderinger på eksisterende eiendommer.
Byantikvaren kal i 2025 utarbeide og ta i bruk en veileder for klimatilpasning av verneverdige bygg og anlegg, for ulike bygningstyper og områdeforutsetninger.
Gater og infrastruktur  
Klimarobust vann- og avløpssystem  12Klimatilpasse utvikling, drift og vedlikehold av vann- og avløpssystemet: VAV*, GPE* 
Fortsette arbeidet med Ny vannforsyning Oslo for å sikre leveringssikkerhet. Ferdigstille ny overføringsledning til Holmenkollen og Voksenåsen med tilhørende høydebasseng ved Tryvannstårnet. Prosjektene ferdigstilles 2025. Fortsette å utvikle metodikk for hvilke større avløpsområder med kapasitetsproblemer som bør prioriteres, samt forbedre overvåkning av avløpsnettet for å redusere utslipp. I økonomiplanperioden er det også planlagt tiltak for å bedre avløpsrensingen.
Gravplassetaten skal videreføre arbeidet med å redusere bruk av drikkevann til vanning av gravplasser med ytterligere 5 % ved å forbedre sine vanningsrutiner.
13Redusere overvann i avløpsrørene: I 2025 er det planlagt å gjennomføre 50 investeringsprosjekter på forskjellige steder i Oslo som vil bedre kapasiteten på avløpsnettet. Fortsette med å avdekke feilkoblinger, kartlegge kilder til overvann som ikke skal inn på avløpsnettet og gjennomføre driftstiltak for å redusere overvann i avløpsrørene.VAV*
Klimarobust gatenett, offentlige arealer og grøntområder 14Klimatilpasse utvikling, drift og vedlikehold av gatenett, grønnstruktur og andre offentlige arealer:BYM*, GPE*, PBE
BYM: redusere avrenningen av overvann i egne prosjekter for gater, park og byrom. Drift av overvannsløsninger som regnbed, sandfang, rister og grøfter skal inkluderes i den ordinære driften for parkforvaltning, byforvaltning og veidrift fra 2025. Oppgradere Åsland snødeponi og jobbe videre med snøhåndteringsanskaffelsen SMELT i 2025.
GPE: I økonomiplanperioden samarbeide med Oslotrær om nyplanting, skjøtsel, kartlegging og bevaring av trær. I 2025 vurdere mulighetene for å etablere damanlegg med fordrøyningskammer på flere gravplasser.
15Planlegge for og bygge hovedflomvei og fordrøyningsnettverk:BYM*, KLI*, VAV, PBE
BYM: I 2025 skal det utarbeides et tverretatlig styringsdokument for planlegging og bygging av et hovedflomvei- og fordrøyningsnettverk i Oslo. 
KLI: Skal i 2025 videreutvikle pilotprosjektet med fordrøyningstiltak i Marka for å redusere fare for skader nedstrøms i byggesonen.
16Rense overvann fra veier og gater:BYM*, VAV
BYM: I 2025 skal det etableres infiltrasjonsbaserte renseløsninger i nye gateprosjekter. Vannområde Oslo, koordinert av Bymiljøetaten, skal jobbe for å fastsette grenseverdier for forurensing i overvann som føres fra veier og gater til vassdrag.
Naturforvaltning og -restaurering  
Styrke naturen i Marka 17Videreføre og fremme lokaltilpasset fleralderskogbruk med lukkete hogstformer: BYM*, KLI 
BYM: skal i økonomiplanperioden fortsette med å konvertere skogarealet i kommuneskogen til fleraldret skog der forholdene ligger til rette for dette. Etaten tilstreber lukkete hogstformer på 90 % av det behandlete skogarealet hvert år. 
BYM og KLI: Skal i 2025 vurdere muligheten for å sertifisere hele eller deler av kommuneskogen etter sertifiseringsordning for naturvennlig skogbruk med lukkete hogstformer
18Ikke tillate hogst og inngrep i gammelskog og intakt myr:MOS*, BYM, KLI  
I tråd med handlingsplan for biomangfold, skal det i 2025 vurderes hvilke instrukser kommunen bør gi til Regionkontor Landbruk slik at det ikke innvilges søknader om hogst og andre inngrep i gammelskog og myr som gir negative konsekvenser for naturmangfold og klima.
19Restaurere våtområder: I 2025 skal det restaureres om lag 10 dekar myr i Nordmarka/Lillomarka og om lag 10 dekar myr i Østmarka, samt utredes potensial og nytteverdi for biologisk mangfold, karbonlagring og klimatilpasning ved restaurering av myr, sumpskog og andre våtområder i Marka. Anbefale tiltak som bør gjennomføres og hensyn som skal tas i kommuneskogen.BYM*
20Fremme stedegne og klimarobuste treslag: Gjøres gjennom å plante furu eller løvtrær etter hogst der forholdene for disse treslagene er bedre egnet enn gran og spesielt på tørre og skogbrannutsatte områder.BYM*
Styrke og restaurere naturen i byggesonen  21Gjenåpne lukkete bekker og etablere natur langs vassdrag:VAV*, BYM*, EBY*, PBE
VAV: Videre arbeid med gjenåpning av Bakåsbekken på Furuset og Gaustadbekken.
BYM: skal i økonomiplanperioden i samarbeid med prosjektet Oslotrær (PBE) plante miniskoger og kantvegetasjon ved elver og bekker. 
EBY: I 2025 skal det utarbeides fagrapporter knyttet til overvann, klimatilpasning og klimagassutslipp ved gjenåpning av Vestre bekkedrag over Gladengveien 18 på Ensjø. Reguleringsplanen skal på offentlig ettersyn i 2025. Reguleringsplan for gjenåpning av Trosterudbekken skal på offentlig ettersyn ved årsskifte 2024/2025.
22Bevare trær og plante stedegne trær i byen: PBE*, BYM*  
BYM: Fortsette kartleggingen av store, gamle trær i byggesonen. 
PBE: Gjennom prosjektet Oslotrær, samarbeide med etater, bydelene og privat sektor om å øke andel trær i byen og skjøtsel av eksisterende trær. PBE vil også videreføre arbeidet med innbyggerinvolvering innen dette.
23Styrke skjøtsel og forvaltning av naturverdier:BYM*
I 2025 skal BYM videreføre og forbedre skjøtselen av 45 verdifulle blomsterenger som driftes av kommunen og styrke arbeidet med å bekjempe fremmede plantearter med svært høy økologisk risiko. I økonomiplanperioden utarbeide en statusrapport for truede arter, inkludert bevaringstiltak for hvordan et utvalg av de artene som er mest truet kan sikres.
24Restaurere engmiljøer og dammer: I 2025 skal minst fem dekar forringete engmiljøer og minst 3 dammer restaureres.BYM*
Styrke naturen i og ved fjorden 25Videreføre pilotprosjektet med reetablering av ålegrasenger i Frognerkilen og ved GressholmenBYM*
BYM: Gjenåpning av Refstadbekken i forbindelse med etablering av Refstadparken, gjenåpning av Østensjøbekken i tråd med forvaltningsplan for Østensjøområdet miljøpark og videre arbeid med forprosjekt for gjenåpning av Aurevannsbekken gjennom Huken. 
Beredskap for helse og samfunnssikkerhet  
Klimajustert helseberedskap26Beredskapsrutiner for sikker drikkevannsforsyning av god kvalitet: I 2025 skal VAV innføre et nytt krisehåndteringsverktøy (Rayvn) for å forbedre håndteringen av kritiske drikkevannshendelser. Holde beredskapsøvelser for vann- og avløpssystemet, i tillegg til løpende arbeid med evaluering og forbedring av beredskapsplanverket.VAV*
27Beredskapsrutiner ved grenseoverskridelser av luftkvalitet: I 2025 skal BYM utrede nye tiltak for å bedre luftkvaliteten i Oslo. Beredskapsrutiner ved overskridelser av grenseverdiene for luftkvalitet revideres også i denne prosessen.BYM*

Nye bevilgninger klimatilpasning og naturlig karbonlagring 2025-2025

I budsjettet for 2025 er det bevilget 51 mill. til nye/styrkede virkemidler som bidrar til klimatilpasning og naturlig karbonlagring. Tabellene nedenfor viser hvilke virkemidler dette er, samt hvilke vedtatte virkemidler de er relevante for. Prosjektene vil oftest også omfatte annet arbeid som ikke er direkte knyttet virkemidlene i klimabudsjett.

VirksomhetTiltak i driftsbudsjettet2025202620272028
Plan- og bygningsetatenSkybruddsplan, relevant for virkemiddel 6.6000600040002000
KlimaetatenStøtteordning for overvannstiltak, relevant for virkemiddel 25000500050005000
SUM110001100090007000
VirksomhetTiltak i investeringsbudsjettet2025202620272028
BymiljøetatenBekkeåpning av Østensjøbekken, relevant for virkemiddel 2171002600
BymiljøetatenPark og nærnatur, relevant for virkemiddel 1440000400004000040000
SUM40000471004260040000

Identifiserte virkemidler for klimatilpasning og naturlig karbonlagring

Tabellen under viser identifiserte virkemidler innen klimatilpasning og naturlig karbonlagring som ikke er vedtatt, men som er mulige nye virkemidler. I 2024 har arbeidet med å inkludere vedtatte virkemidler for klimatilpasning og naturlig karbonlagring i klimabudsjettet vært hovedfokus. Tabellen under er derfor ikke uttømmende, og inkluderer blant annet ikke virkemidler som kan styrke klimatilpasning i bygg, gater, infrastruktur og beredskap. Oslo kommune vil jobbe for å identifisere ytterligere virkemidler som kan styrke Oslos klimarobusthet og naturlige karbonlagring til Klimabudsjett 2026.

Utslippssektor/tiltakVirkemidler
Begrense nedbygging av naturUtvikling av arealregnskap, jf. handlingsplan for biologisk mangfold.
Gjennomføre tiltak som gjør det mulig å bli en arealnøytral kommune, jf. Byutviklingsstrategien i utkast til Kommuneplanens samfunnsdel som er på høring frem til 28.10.24.
Sikre grøntområder i byggesonenGjennomgå gamle reguleringsplaner for å ivareta områder med viktig naturmangfold, lagrer karbon og/eller bidrar til klimatilpasning av byen.