Hopp til innhold

#KlimaOslo

Size: medium

Type: image

Tordenskyer over Oslo. Foto: Liz Palm

Rapport

Ekstremnedbør i Oslo – skadeomfang og kostnader

Rambøll har på oppdrag fra Oslo kommune, Klimaetaten, gjennomført en studie knyttet til skadeomfang og kostnader ved ekstremnedbør og etterfølgende urban flom i Oslo sentrum. Det er utarbeidet en komplett katalog med enhetspriser og terskelverdier for de mest sentrale hoved- og underkategorier. Kostnadene er dels basert på norske tall, og dels basert på internasjonale erfaringstall tilpasset norske forhold. Katalogen og beskrevne metoder vil kunne brukes for hele Oslo.

For å illustrere bruk av metoden er det utført en analyse av et studieområde i Oslo sentrum, nærmere bestemt på Bislett. For dette studieområdet er skadeomfang beskrevet og kostnadsberegnet i detalj, for en tenkt hendelse, basert på de grunnlagsdata som ble fremskaffet til analysen. Scenarioet som er analysert er en ekstremnedbørhendelse som tilsvarer den såkalte «Københavnhendelsen», som er ca. 3 ganger større enn det som er målt i Oslo tidligere. Likevel er det ikke usannsynlig at en slik hendelse også vil kunne skje i Oslo, ref. senere års hendelser i nordiske byer siste 5 år.

Resultatene viste som forventet meget omfattende skader, og de totale kostnader ble beregnet til minst 580 millioner kroner. Dette tilsvarer ca 1060 kr/m2 sum studieområde. Skader på bygninger og innbo utgjør den høyeste kostnaden på ca 351 mill NOK, og av dette utgjør private bygg ca. 260 mill NOK. Deretter følger skader på kritisk infrastruktur, hvor skader på vei dominerer og utgjør ca. 138 mill NOK av totalt 226 mill NOK. Skader på trikk og VA/rør/kabel-grøfter utgjør til sammen ca. 80 mill NOK av 216 mil NOK.

Spørreundersøkelse i anleggsbransjen: Entreprenører deler erfaringer fra utslippsfrie anleggsplasser

Hovedfunn fra undersøkelsen

Utbredelse og gjennomføring av elektriske prosjekter

Mye har skjedd i bransjen siden det første utslippsfrie pilotprosjektet ble gjennomført i Olav Vs gate i Oslo i 2019, og entreprenører bygger stadig mer kompetanse og erfaring med elektrisk drift. Fra spørreundersøkelsen kommer det frem at over 70 % av entreprenørene har gjennomført minst ett prosjekt med 76–100 % elektriske maskiner, noe som indikerer en tydelig erfaring med høy elektrifiseringsgrad. Likevel ser vi at majoriteten av prosjektene fortsatt har lavere andel elektriske maskiner (1–50 %), og få entreprenører har en stor portefølje med prosjekter med høy elektrifiseringsgrad.

Selv om mange entreprenører har erfaring med prosjekter med høy andel elektriske maskiner, er det få som planlegger all nødvendig elektrisk infrastruktur selv. Kun 28 % håndterer planleggingen på egen hånd, mens 53 % overlater dette til tredjepart, og 19 % bruker en kombinasjon eller samarbeider. Dette kan tyde på at mange entreprenører er avhengige av ekstern kompetanse for å sikre riktig elektrisk infrastruktur til prosjektene sine.

72% av respondentene eier sin egen maskinpark, men elektrifiseringsgraden blant entreprenørers egne maskinparker er per i dag lav. Hele 65 % av respondentene har en maskinpark med under 20 % elektriske maskiner i dag, og kun et fåtall har en betydelig andel elektriske maskiner. Selv med utslippskravene som trer i kraft, er det begrenset optimisme for elektrifiseringen av egen maskinmark frem mot 2030 – kun 20 % forventer at over 80 % av maskinparken vil være elektrisk innen 2030, mens en tredjedel fortsatt tror andelen vil være under 20 %. Dette indikerer en forsiktig holdning til full elektrifisering av egen maskinpark på kort sikt.

Entreprenørene benytter en kombinasjon av teknologier, hvor normal- og hurtigladere brukes hyppigst. 95% av respondentene oppgir å bruke hurtigladere i noen eller alle prosjekter, mens 85% oppgir dette om normalladere. Lynladere brukes i mindre grad fast, med en høy andel som aldri bruker dem. Dette reflekterer modenheten for slikt ladeutstyr i dagens market, både med tanke på utvalget av lynladere og antall maskiner som har mulighet til å ta imot så høy effekt.

Resultater fra spørreundersøkelsen viser at provisorisk nettstasjon benyttes i varierende grad av entreprenører. Slike energiløsninger er mest relevant for prosjekter med høyt effektbehov (over 500 kW) i lengre tidsintervall. Prosessen for å skaffe provisorisk nettstasjon er ofte tidkrevende og kostbart, og passer derfor også prosjekter av lengre varighet (minst 0,5 år).

Batteriløsninger brukes også i noen prosjekter, hvilket kan henge sammen med lite nettkapasitet på anleggsplassen og manglende nærhet til strømforsyning i prosjektene. Resultatene tyder på at ladeteknologi tilpasses prosjektspesifikke behov, med normal- og hurtigladere som de mest brukte løsningene.

Etablering av elektrisk infrastruktur og nettkapasitet

Det foreligger et betydelig avvik mellom tiden fra kontraktsignering til prosjektstart og behandlingstiden for konsesjonssøknader. Over 90 % av prosjektene starter innen tre måneder etter kontraktsignering, mens mer enn halvparten av konsesjonssøknadene tar over tre måneder å behandle. Dette skaper en utfordring for prosjekter med kort planleggingshorisont, da konsesjonsbehandlingen ofte ikke er ferdigstilt innen oppstart. I disse tilfellene må første periode av prosjektet gjennomføres uten nettilgang eller med suboptimal nettkapasitet, og denne perioden kan i noen tilfeller vare i flere måneder.

Undersøkelsen viser at 84 % av respondentene har tilgang på mindre effekt enn det de selv anser som nødvendig for å jobbe optimalt i sine prosjekter. Over 80 % har tilgang på under 1000 kW effekt, mens over 65 % ønsker minst 1000 kW for å sikre optimale arbeidsforhold. Dette indikerer en betydelig forskjell mellom tilgjengelig effekt og behov, noe som kan utgjøre en utfordring for elektrifisering av anleggsprosjekter med suboptimal energisituasjon. Resultatene kan også indikere et behov for økt forståelse for hvordan utnytte effekten optimalt, også med tanke på at kun 28% av respondentene planlegger infrastrukturen selv.

Byggherrer oppgir sjelden informasjon om tilgjengelig nettkapasitet ved utlysning av nye prosjekter, til tross for anbefalinger om å gjøre dette. Kun 3 % av respondentene opplever at byggherre alltid oppgir kapasiteten, mens 59 % sier det sjeldent oppgis og 19 % aldri. Dette kan skape utfordringer for entreprenører som trenger informasjon om effektbehov og tilgang tidlig i planleggingsfasen for å sikre optimal drift, og kan skape høyt trykk hos nettselskapet som mottar henvendelser fra alle tilbyderne på prosjektet.

Barrierer og utfordringer på elektriske anleggsplasser

Elektriske bygg- og anleggsplasser blir stadig mer utbredt, men er fortsatt på et forholdsvis tidlig stadie. Entreprenører som har gjennomført prosjekter med elektriske maskiner frem til nå har møtt på ulike utfordringer som må løses for å sikre gode og effektive elektriske prosjekter fremover.

Den elektriske bygge- og anleggsbransjen møter flere utfordringer relatert til umoden teknologi. Begrenset utvalg av elektrisk utstyr og lav tilgjengelighet på utstyr oppleves som betydelige problemer, med over halvparten av respondentene som rapporterer at dette er til stor grad en utfordring. Problemer med lading er også utbredt, og påvirker arbeidsflyten i flere prosjekter. I tillegg oppgir mange at redusert driftstid grunnet tekniske problemer er en utfordring, noe som ytterligere hindrer effektivitet på anleggsplassene.

Entreprenørene opplever høye investeringskostnader og lav betalingsvillighet hos byggherrer som betydelige barrierer for elektrifisering. Over 60 % rapporterer at investeringskostnader utgjør en stor utfordring. I tråd med dette oppgir over halvparten av respondentene at manglende økonomiske insentiver og støtteordninger er en betydelig barriere. Økte driftskostnader oppleves også som et problem, men i noe mindre grad. Lav betalingsvillighet hos byggherrer for å dekke ekstra kostnader for elektrifisering forsterker utfordringene og begrenser entreprenørenes handlingsrom.

Utover tekniske og økonomiske utfordringer opplever mange entreprenører mangel på kompetanse om elektriske prosjekter, både i eget selskap og hos byggherre. Totalt oppgir nesten 90% av respondentene at manglende veiledning og kompetanseheving fra myndigheter er en barriere i noe eller stor grad. Dette understreker behovet for offentlige veiledere når kravet om utslippsfrie bygg- og anleggsplasser trer i kraft. I tillegg rapporteres krevende søknadsprosess for nettilkobling og konsesjon som en betydelig utfordring. Begrenset tilgang på strøm og utfordringer med lading nevnes også som store problemer som hindrer effektiv elektrifisering. Blant entreprenørene som ikke har gjennomført hel- eller delelektriske prosjekter enda, oppgir samtlige at manglende betalingsvillighet hos byggherre er i stor grad en barriere for elektrifisering.

Undersøkelsen viser at entreprenører står overfor flere utfordringer når det gjelder elektrifisering av bygge- og anleggsplasser. Blant de mest fremtredende barrierene finner vi høye investeringskostnader, begrenset tilgang på nødvendig strømkapasitet, teknologiske problemer som påvirker driftstiden, og mangel på kompetanse både internt og hos byggherrer. I tillegg kommer det frem av resultatene at byggherrer sjelden oppgir tilgjengelig nettkapasitet, noe som kan komplisere planleggingen ytterligere for entreprenører. For å møte de kommende utslippskravene og legge til rette for en mer effektiv omstilling, vil erfaringsdeling og veiledning være avgjørende fremover.

Spørreundersøkelse i anleggsbransjen: Entreprenører deler erfaringer fra utslippsfrie anleggsplasser

Om undersøkelsen

Fra 1. januar 2025 skal alle kommunale bygge- og anleggsprosjekter i Oslo være utslippsfrie. For å gjøre omstillingen enklere utarbeider Hafslund Rådgivning en veileder for etablering av ladeinfrastruktur til bygge- og anleggsplasser for entreprenører. Veilederen har som formål å opplyse entreprenører som skal planlegge og dimensjonere elektrisk infrastruktur til elektriske anleggsprosjekter, med fokus på ladeinfrastruktur til anleggsmaskiner.

For å sikre at veilederen blir tilpasset entreprenørers behov, ble det i en tidlig prosjektfase samlet inn innsikt fra bransjen. Det har derfor blitt gjennomført en spørreundersøkelse, for å kartlegge entreprenørers erfaringer og utfordringer med gjennomføring av helt eller delvis elektriske bygge- og anleggsprosjekter. Undersøkelsen hadde fokus på elektriske maskiner og infrastruktur for strømtilgang og lading. Den avdekker blant annet utbredelsen av ulikt elektrisk utstyr på elektriske anleggsplasser, tilknytningsprosesser for strømnett, ledetider og effektbehov. I tillegg er en rekke barrierer og utfordringer ved gjennomføring av elektriske anleggsprosjekter kartlagt. Totalt svarte 36 entreprenører med aktivitet i Oslo-området på undersøkelsen, hvorav 32 allerede hadde gjennomført ett eller flere hel- eller delelektriske anleggsprosjekter.

Size: medium

Type: image

En arbeider på verdens første utslippsfrie byggeplass i Olav Vs gate i Oslo. Tre elgravemaskiner og elhjullaster er i arbeider her.

Rapport

Spørreundersøkelse i anleggsbransjen: Entreprenører deler erfaringer fra utslippsfrie anleggsplasser

Fra 2025 skal alle kommunale bygge- og anleggsprosjekter i Oslo være utslippsfrie. En ny undersøkelse fra Hafslund Rådgivning gir innsikt i entreprenørers erfaringer og utfordringer med elektriske anleggsplasser. Undersøkelsen viser at mange entreprenører allerede har erfaring med prosjekter som har en høy andel elektriske maskiner, noe som reflekterer omstilligsvillighet og økt kompetanse i bransjen. Krevende prosesser for nettilgang, høye investeringskostnader og tekniske utfordringer med ladeinfrastruktur fremheves samtidig i undersøkelsen som sentrale barrierer på veien mot nullutslipp.

Size: medium

Type: image

Rapport

Endringer i metode for veitrafikksektor i det kommunefordelte klimagassregnskapet

Brev til Miljødirektoratet fra Klimaetaten i Oslo kommune

Klimaetaten ser med bekymring på at endringer som foreslås i modellen for veitrafikk i det kommunefordelte klimagassregnskapet kan gjøre utslippstallene for storbyer som Oslo mer feil.

Size: medium

Type: image

Rapport

Underlag til Klimabudsjett 2025

Oslo kommune bruker klimabudsjett som styringsverktøy for å systematisere og målrette klimaarbeidet. Klimabudsjettet er en integrert del av det økonomiske budsjettet og setter klimaarbeidet på dagsorden i alle kommunens budsjettdiskusjoner. Klima er også inkludert i kommunens formelle budsjettdokumenter til etatene.

Klimabudsjettet inneholder tiltak og virkemidler som skal gjennomføres i økonomiplanperioden, samt delegerer ansvar for gjennomføring og rapportering. Virkemidlene i klimabudsjettet skal rapporteres på 3 ganger i året, på lik linje som øvrig budsjettrapportering. Dette gir god oversikt over progresjon og muligheter for justeringer.

Dette dokumentet er et faglig underlag til Klimabudsjett 2025, Sak 1/2025, byrådets budsjettforslag 2025 og økonomiplan 2025-2028. Underlaget beskriver metodikken bak resultatene vist i Klimabudsjett 2025. Dette inkluderer blant annet hvordan vedtatte virkemidler er beregnet og usikkerhet i beregningene. I tillegg beskrives identifiserte virkemidler, virkemidler som ikke er vedtatt, men som kan bidra til å tette gapet mot klimamålene.

Size: x-small

Type: color

Klimatilpasning og naturlig karbonlagring

Klimatilpasning og naturlig karbonlagring

Status klimatilpasning og naturlig karbonlagring og mulighet for å nå mål (mål 2 og 4)

Oslo har som mål at Oslos evne til å tåle klimaendringer skal styrkes fram mot 2030, og byen skal utvikles slik at den er rustet for de endringene som forventes fram mot 2100. Målet for karbonlagring er at Oslos natur skal forvaltes slik at naturlige karbonlagre i vegetasjon og jordsmonn blir ivaretatt og opptaket av klimagasser i skog og annen vegetasjon økes mot 2030.

Klimaet i Oslo blir varmere og våtere. Det gir økte utfordringer med overvann, flom, skred og erosjon, tørkeperioder og krevende vinterforhold. For nærmere omtale av disse klimautfordringene se Klimaprofil for Oslo og Akershus.

Klimasårbarhetsanalysen for Oslo viser at Oslo er relativt godt rustet for å takle dagens værforhold, men ikke like godt for endringene som vil komme. Det er utfordringer med ekstremnedbør og høyere temperaturer som det er behov for mer kunnskap om og som bør forebygges bedre, for eksempel elveflom, skred, stormflo, varmeøyer og tørke. Det er et spesielt behov for å se på hvordan drift og vedlikehold kan bli mer klimatilpasset. Det er fortsatt et stort vedlikeholdsetterslep i gatenettet og i vann- og avløpssystemet.

Oslos blågrønne strukturer tilbyr sentrale økosystemtjenester, som fordrøyning av vann, karbonlagring og temperaturregulering. Marka utgjør nesten to tredeler av kommunens areal, samtidig har Oslo store grøntområder i og utenfor byggesonen. Samtidig viser Grøntregnskapet for Oslo at det har vært en nedgang i grønne arealer i byggesonen på 6 % fra 2017 til 2021.

Arbeidet for økt karbonopptak og styrking av økosystemer for en mer klimarobust by har overlappende tiltak og virkemidler, derfor er disse målene i samme virkemiddeltabell i klimabudsjettet.

Dette er første gang klimatilpasning og naturlig karbonlagring er inkludert i klimabudsjettet.

Tiltak og virkemidler for klimatilpasning og naturlig karbonlagring

Oslo har et bredt spekter av virkemidler for å styrke byens evne til å håndtere klimaendringene. Arbeidet for å styrke økosystemtjenester i et klima i endring, ved å bevare grønne arealer og bærekraftig forvaltning av natur, bidrar også til å styrke naturlig karbonlagring. Tabellen under viser tiltak og virkemidler Oslo skal gjennomføre i økonomiplanperioden.

I økonomiplanperioden forventes det at oversvømmelser som følge av styrtregn vil være den naturhendelsen som vil gi størst utfordringer. Virkemidlene med å planlegge for og bygge hovedflomvei og fordrøyningsnettverk gjennom byen (nr. 15) og lage en skybruddsplan for Oslo (nr. 6) er derfor to av de mest sentrale virkemidlene som skal gjennomføres fremover. Virkemidler som styrker naturmangfoldet, er også viktig for økosystemtjenester innen klimatilpasning og karbonlagring.

Sektor/tiltakNrVirkemidlerAnsvarlig
Tverrgående prosesser og overordnede virkemidler  
Styrke private initiativ til klimatilpasning  1Kommunisere kommunens overvannsarbeid og løsninger for private grunneiere: I 2025 skal det startes en informasjonskampanje rettet mot huseiere for å unngå oversvømmelser i bygg og videreutvikler faktaark om åpne, lokale og naturbaserte overvannstiltak for utbyggere. Fortsetter arbeidet med samordning av klagehåndtering for overvann.PBE*, VAV*, BYM, Oslobygg, KLI
2Støtteordning for overvannstiltak som bidrar til å infiltrere og fordrøye overvann: Tilskuddet skal opprettes i 2025 og rettes mot boligeiere, borettslag og sameier i etablert bebyggelse i definerte områder der behovet er størst.KLI*, VAV
3Formidle hvordan Oslos innbyggere kan bidra til å styrke og ivareta stedegen natur: Egen kommunikasjonsstrategi for Oslo kommunes arbeid for biologisk mangfold. Arbeidet startes opp i 2025 og ferdigstilles i 2026.BYM*, PBE, VAV, REG, RKL, KLI 
Informere grunneiere om kartlagte verdifulle naturtyper.
Klima- og naturkrav i anskaffelser4Utvikle virkemidler, krav og metoder for anskaffelser av trevirke fra klima- og naturvennlig skogsdrift med skånsomme hogstmetoder: Arbeidet gjennomføres i 2025.UKE*, KLI, BYM
Arealdisponering i byen, Marka og fjorden   
Forebygge fare for overvann, flom og skred i byen5Planlegge for å avsette arealer til overvannshåndtering og snøhåndtering:PBE*, EBY, VAV, BYM
PBE: fortsatt koordineringsansvar for oppfølging av handlingsplan for overvannshåndtering i økonomiplanperioden. 
I økonomiplanperioden utredes om det er kommunale tomter som kan brukes til fordrøyning av overvann. I forbindelse med reguleringsplaner utarbeide overvannsutredninger.
6Lage en skybruddsplan (temakart) for Oslo: I 2025 skal PBE utrede potensial, risiko, konsekvens og kostnader ved ulike tiltak i et nedbørsfelt, som grunnlag for å lage en skybruddsplan (temakart) for Oslo.PBE*, BYM
7Forbedre oppfølgingen av krav til utredning og sikring mot naturfarer i plan- og byggesaker: Oslo kommunes tverretatlige ressursgruppe for naturfarer videreføres i økonomiplanperioden. Gruppen gir råd til kommunale etater og virksomheter om håndtering av naturfarer, samt vurdere hvordan kommunen i sin helhet bør innrette seg mot kjent og ukjent risiko for naturfare.PBE*, EBY, BER, BYM, BRE, OBF, VAV, HAV
Ivareta og utvide grøntområder i byggesonen  8Ivareta grønnstruktur og arealer for naturmangfold i byen: I 2025 skal PBE utarbeide et grøntregnskap for perioden 2021-2025 (PBE) og kartlegge arealer med potensiale for å etablere ny natur eller restaurere natur (BYM).  Lage en prioritert liste over hvilke reguleringsplaner som bør omreguleres ut fra hensyn til biologisk mangfold og verdifulle naturtyperPBE*, BYM*
Bevare og styrke blågrønne arealer i Marka  9Begrense nye landbruksveier: I 2025 skal det vurderes hvilke retningslinjer som skal ligge til grunn for instruks til Regionkontor Landbruk, for å sikre at veisøknader innvilges kun helt unntaksvis.MOS*, BYM, KLI  
Bygg og uteområder   
Klimatilpasse utforming og materialvalg av bygg og uteområder  10Ivareta overvannshåndtering og grønne kvaliteter ved utbygging: PBE*, Oslobygg*, KLI*, BYA 
PBE: fortsatt koordineringsansvar for oppfølging av handlingsplan for grønne tak og fasader.  Videreutvikle kunnskapsbanken om grønne tak og fasader som inneholder veiledning, gode eksempler, informasjon om tilskudd med mer.
Oslobygg: Ferdigstille tre pilotprosjekter med grønne tak på eksisterende og nye bygg. 
KLI: I 2025 lage en veileder om kombinasjoner av solenergianlegg og grønne tak og fasader.
11Klimatilpasse forvaltning, drift, vedlikehold og utvikling av bygg og uteområder:Oslobygg*, BYA*
Oslobygg vil gjennomføre tiltak for klimatilpasning på egne uteområdet og arbeide for å innarbeide kartleggingsverktøy for klimatilpasning i tilstandsvurderinger på eksisterende eiendommer.
Byantikvaren kal i 2025 utarbeide og ta i bruk en veileder for klimatilpasning av verneverdige bygg og anlegg, for ulike bygningstyper og områdeforutsetninger.
Gater og infrastruktur  
Klimarobust vann- og avløpssystem  12Klimatilpasse utvikling, drift og vedlikehold av vann- og avløpssystemet: VAV*, GPE* 
Fortsette arbeidet med Ny vannforsyning Oslo for å sikre leveringssikkerhet. Ferdigstille ny overføringsledning til Holmenkollen og Voksenåsen med tilhørende høydebasseng ved Tryvannstårnet. Prosjektene ferdigstilles 2025. Fortsette å utvikle metodikk for hvilke større avløpsområder med kapasitetsproblemer som bør prioriteres, samt forbedre overvåkning av avløpsnettet for å redusere utslipp. I økonomiplanperioden er det også planlagt tiltak for å bedre avløpsrensingen.
Gravplassetaten skal videreføre arbeidet med å redusere bruk av drikkevann til vanning av gravplasser med ytterligere 5 % ved å forbedre sine vanningsrutiner.
13Redusere overvann i avløpsrørene: I 2025 er det planlagt å gjennomføre 50 investeringsprosjekter på forskjellige steder i Oslo som vil bedre kapasiteten på avløpsnettet. Fortsette med å avdekke feilkoblinger, kartlegge kilder til overvann som ikke skal inn på avløpsnettet og gjennomføre driftstiltak for å redusere overvann i avløpsrørene.VAV*
Klimarobust gatenett, offentlige arealer og grøntområder 14Klimatilpasse utvikling, drift og vedlikehold av gatenett, grønnstruktur og andre offentlige arealer:BYM*, GPE*, PBE
BYM: redusere avrenningen av overvann i egne prosjekter for gater, park og byrom. Drift av overvannsløsninger som regnbed, sandfang, rister og grøfter skal inkluderes i den ordinære driften for parkforvaltning, byforvaltning og veidrift fra 2025. Oppgradere Åsland snødeponi og jobbe videre med snøhåndteringsanskaffelsen SMELT i 2025.
GPE: I økonomiplanperioden samarbeide med Oslotrær om nyplanting, skjøtsel, kartlegging og bevaring av trær. I 2025 vurdere mulighetene for å etablere damanlegg med fordrøyningskammer på flere gravplasser.
15Planlegge for og bygge hovedflomvei og fordrøyningsnettverk:BYM*, KLI*, VAV, PBE
BYM: I 2025 skal det utarbeides et tverretatlig styringsdokument for planlegging og bygging av et hovedflomvei- og fordrøyningsnettverk i Oslo. 
KLI: Skal i 2025 videreutvikle pilotprosjektet med fordrøyningstiltak i Marka for å redusere fare for skader nedstrøms i byggesonen.
16Rense overvann fra veier og gater:BYM*, VAV
BYM: I 2025 skal det etableres infiltrasjonsbaserte renseløsninger i nye gateprosjekter. Vannområde Oslo, koordinert av Bymiljøetaten, skal jobbe for å fastsette grenseverdier for forurensing i overvann som føres fra veier og gater til vassdrag.
Naturforvaltning og -restaurering  
Styrke naturen i Marka 17Videreføre og fremme lokaltilpasset fleralderskogbruk med lukkete hogstformer: BYM*, KLI 
BYM: skal i økonomiplanperioden fortsette med å konvertere skogarealet i kommuneskogen til fleraldret skog der forholdene ligger til rette for dette. Etaten tilstreber lukkete hogstformer på 90 % av det behandlete skogarealet hvert år. 
BYM og KLI: Skal i 2025 vurdere muligheten for å sertifisere hele eller deler av kommuneskogen etter sertifiseringsordning for naturvennlig skogbruk med lukkete hogstformer
18Ikke tillate hogst og inngrep i gammelskog og intakt myr:MOS*, BYM, KLI  
I tråd med handlingsplan for biomangfold, skal det i 2025 vurderes hvilke instrukser kommunen bør gi til Regionkontor Landbruk slik at det ikke innvilges søknader om hogst og andre inngrep i gammelskog og myr som gir negative konsekvenser for naturmangfold og klima.
19Restaurere våtområder: I 2025 skal det restaureres om lag 10 dekar myr i Nordmarka/Lillomarka og om lag 10 dekar myr i Østmarka, samt utredes potensial og nytteverdi for biologisk mangfold, karbonlagring og klimatilpasning ved restaurering av myr, sumpskog og andre våtområder i Marka. Anbefale tiltak som bør gjennomføres og hensyn som skal tas i kommuneskogen.BYM*
20Fremme stedegne og klimarobuste treslag: Gjøres gjennom å plante furu eller løvtrær etter hogst der forholdene for disse treslagene er bedre egnet enn gran og spesielt på tørre og skogbrannutsatte områder.BYM*
Styrke og restaurere naturen i byggesonen  21Gjenåpne lukkete bekker og etablere natur langs vassdrag:VAV*, BYM*, EBY*, PBE
VAV: Videre arbeid med gjenåpning av Bakåsbekken på Furuset og Gaustadbekken.
BYM: skal i økonomiplanperioden i samarbeid med prosjektet Oslotrær (PBE) plante miniskoger og kantvegetasjon ved elver og bekker. 
EBY: I 2025 skal det utarbeides fagrapporter knyttet til overvann, klimatilpasning og klimagassutslipp ved gjenåpning av Vestre bekkedrag over Gladengveien 18 på Ensjø. Reguleringsplanen skal på offentlig ettersyn i 2025. Reguleringsplan for gjenåpning av Trosterudbekken skal på offentlig ettersyn ved årsskifte 2024/2025.
22Bevare trær og plante stedegne trær i byen: PBE*, BYM*  
BYM: Fortsette kartleggingen av store, gamle trær i byggesonen. 
PBE: Gjennom prosjektet Oslotrær, samarbeide med etater, bydelene og privat sektor om å øke andel trær i byen og skjøtsel av eksisterende trær. PBE vil også videreføre arbeidet med innbyggerinvolvering innen dette.
23Styrke skjøtsel og forvaltning av naturverdier:BYM*
I 2025 skal BYM videreføre og forbedre skjøtselen av 45 verdifulle blomsterenger som driftes av kommunen og styrke arbeidet med å bekjempe fremmede plantearter med svært høy økologisk risiko. I økonomiplanperioden utarbeide en statusrapport for truede arter, inkludert bevaringstiltak for hvordan et utvalg av de artene som er mest truet kan sikres.
24Restaurere engmiljøer og dammer: I 2025 skal minst fem dekar forringete engmiljøer og minst 3 dammer restaureres.BYM*
Styrke naturen i og ved fjorden 25Videreføre pilotprosjektet med reetablering av ålegrasenger i Frognerkilen og ved GressholmenBYM*
BYM: Gjenåpning av Refstadbekken i forbindelse med etablering av Refstadparken, gjenåpning av Østensjøbekken i tråd med forvaltningsplan for Østensjøområdet miljøpark og videre arbeid med forprosjekt for gjenåpning av Aurevannsbekken gjennom Huken. 
Beredskap for helse og samfunnssikkerhet  
Klimajustert helseberedskap26Beredskapsrutiner for sikker drikkevannsforsyning av god kvalitet: I 2025 skal VAV innføre et nytt krisehåndteringsverktøy (Rayvn) for å forbedre håndteringen av kritiske drikkevannshendelser. Holde beredskapsøvelser for vann- og avløpssystemet, i tillegg til løpende arbeid med evaluering og forbedring av beredskapsplanverket.VAV*
27Beredskapsrutiner ved grenseoverskridelser av luftkvalitet: I 2025 skal BYM utrede nye tiltak for å bedre luftkvaliteten i Oslo. Beredskapsrutiner ved overskridelser av grenseverdiene for luftkvalitet revideres også i denne prosessen.BYM*

Nye bevilgninger klimatilpasning og naturlig karbonlagring 2025-2025

I budsjettet for 2025 er det bevilget 51 mill. til nye/styrkede virkemidler som bidrar til klimatilpasning og naturlig karbonlagring. Tabellene nedenfor viser hvilke virkemidler dette er, samt hvilke vedtatte virkemidler de er relevante for. Prosjektene vil oftest også omfatte annet arbeid som ikke er direkte knyttet virkemidlene i klimabudsjett.

VirksomhetTiltak i driftsbudsjettet2025202620272028
Plan- og bygningsetatenSkybruddsplan, relevant for virkemiddel 6.6000600040002000
KlimaetatenStøtteordning for overvannstiltak, relevant for virkemiddel 25000500050005000
SUM110001100090007000
VirksomhetTiltak i investeringsbudsjettet2025202620272028
BymiljøetatenBekkeåpning av Østensjøbekken, relevant for virkemiddel 2171002600
BymiljøetatenPark og nærnatur, relevant for virkemiddel 1440000400004000040000
SUM40000471004260040000

Identifiserte virkemidler for klimatilpasning og naturlig karbonlagring

Tabellen under viser identifiserte virkemidler innen klimatilpasning og naturlig karbonlagring som ikke er vedtatt, men som er mulige nye virkemidler. I 2024 har arbeidet med å inkludere vedtatte virkemidler for klimatilpasning og naturlig karbonlagring i klimabudsjettet vært hovedfokus. Tabellen under er derfor ikke uttømmende, og inkluderer blant annet ikke virkemidler som kan styrke klimatilpasning i bygg, gater, infrastruktur og beredskap. Oslo kommune vil jobbe for å identifisere ytterligere virkemidler som kan styrke Oslos klimarobusthet og naturlige karbonlagring til Klimabudsjett 2026.

Utslippssektor/tiltakVirkemidler
Begrense nedbygging av naturUtvikling av arealregnskap, jf. handlingsplan for biologisk mangfold.
Gjennomføre tiltak som gjør det mulig å bli en arealnøytral kommune, jf. Byutviklingsstrategien i utkast til Kommuneplanens samfunnsdel som er på høring frem til 28.10.24.
Sikre grøntområder i byggesonenGjennomgå gamle reguleringsplaner for å ivareta områder med viktig naturmangfold, lagrer karbon og/eller bidrar til klimatilpasning av byen.

Energi

Status energi og mulighet for måloppnåelse (mål 3)

Energiforbruket i Oslo er redusert med 13 % siden 2009. Oslo har dermed nådd det vedtatte målet om å redusere det totale energiforbruket med 10 % innen 2030 sammenliknet med 2009 og energiforbruket per person er dermed redusert med 28 %. De største reduksjonene kommer fra utfasing av oljefyr, mer energieffektive bygg og fra elektrifisering av personbilparken, siden elektriske motorer er mer effektive enn forbrenningsmotorer. Ifølge Elvia har også maks effektuttak (mengde strøm brukt den kaldeste timen i året) hatt en svakt nedadgående trend de siste årene. Dette skyldes økt bruk av fjernvarme, transformasjon av næringsområder til bolig og lavere energibruk i nye bygg. Energibruk i bygg stod for 75 % av det totale energiforbruket i Oslo.

Utvikling i energibruk i Oslo fra 2009 til 2022 (GWh)

For å nå målet om 95 % utslippsreduksjon må vi elektrifisere effektkrevende sektorer som tungtransport, bygge- og anleggsplasser og havnevirksomhet. Energisystemet må tilpasses en utslippsfri by ved å sikre nok kapasitet i strømnettet til klimaomstillingen vi skal igjennom.

Tiltak og virkemidler for energi

Virkemidlene i dette klimabudsjettet vil bidra til at Oslos energisystem er bedre tilpasset en utslippsfri by. De kan bidra til å redusere energiforbruket med 57 000 MWh årlig og øke lokal energiproduksjon med 33 600 MWh årlig innen 2030. Dette tilsvarer energiforbruket til over 5300 husholdninger. I tillegg kan virkemidlene bidra med over 77 000 kW fleksibel effekt årlig. Gjennom å dempe behovet for energi og øke fleksibel effekt i byen, reduseres behovet for økt nettkapasitet og økt energiforsyning. Dette kan også bidra til å redusere behovet for å bygge ned natur for energiproduksjon.

Tabellen nedenfor viser vedtatte tiltak og virkemidler som bidrar til energieffektivisering, energifleksibilitet og lokal energiproduksjon. Utdypende informasjon om metoden for å beregne effekt av virkemidlene i tabellen nedenfor er beskrevet i kapittel 4 i vedlegget Underlag til Klimabudsjett 2025.

For flere av virkemidlene er det ikke beregnet effekt siden de er tilretteleggende for tiltak. Enova lanserte høsten 2023 et energiprogram med tilskuddsordninger til større energioppgraderinger av borettslag, sameier og yrkesbygg. Energiprogrammet vil utløse energitiltak i Oslo utover virkemidlene som er presentert under.

TiltakNrVirkemidlerAnsvarligBesparelse/produksjon av energi i 2030 (MWh/år)Installert fleksibel effekt i 2030 (kW)
Tverrgående virkemidler1Forbildeprogrammet FutureBuilt: Delta og bidra med prosjekter.PBE*Tilretteleggende
2Vurdere modeller for gevinstrealisering av energitiltak i Oslo kommunes leiekontrakter: I 2025 skal Oslobygg vurdere ulike modeller. Formålet er å insentivere flere energitiltak i Oslo kommunes bygningsmasse.OBF*, BBY, UKE, FINTilretteleggende
3Vurdere behov og mulighet for å stille mer ambisiøse energikrav i kommunens standard leieavtale for næringslokaler: Dette skal eksempelvis gjøres ved å justere eksisterende krav til energimerking og vurdere absolutte minimumskrav i visse situasjoner. I 2025 skal Byrådsavdeling for finans vurdere behovet. Virksomheter som leier/eier bygg involveres i vurderingen.FIN*, OBF, BBY, UKETilretteleggende
4Opprette samarbeidsarenaer mellom kommunen og bygg- og eiendomsaktører: KLI arrangerer i 2025 nettverksmøter i Næring for klima, om energitiltak i bygg, rettet mot bygg- og eiendomsaktører i Oslo.KLI (Næring for klima) Tilretteleggende
Energi-effektivisering5Kampanjer om energieffektivisering: Gjennomføres i 2025 rettet mot befolkning og næringsliv, særlig ved rehabilitering. KLITilretteleggende
6Kartlegge og iverksette effektiviseringstiltak i kommunens bygningsmasse. Det er antatt at det vil være lønnsomt å gjennomføre energitiltak for en femtedel av de 2000 byggene som er forvaltet av Oslobygg.OBF*, BBY*, BYM*, VAV*, REG*, HAV*54 000 MWh/år
7Øke energieffektiviteten og redusere energibruken i vann- og avløpsanleggene: Dette skal blant annet skje gjennom å redusere vanntrykket om natten, skifte ut eldre pumper og optimalisere temperaturstyring.VAV*2 500 MWh/år
8Redusere energibruk til belysning av gate- og parkanlegg og byrom: Gjøres blant annet ved å skifte ut gamle lysarmaturer.BYM*Ikke effekt- beregnet
9Videreutvikle og formidle veileder for energieffektivisering av eldre og verneverdige bygg: I 2025 skal Byantikvaren videreutvikle innbyggerveilederen. PBE, KLI og OBF skal involveres og bidra.BYA*, PBE, KLI, OBFTilretteleggende
10“Fang energityven” i bygg driftet av Oslo kommune: Årlig kampanje hvor energirådgivere går gjennom energianlegg i utvalgte bygg, og identifiserer driftsfeil og energisluk. I 2025 skal OBF gjennomføre “Fang energityven” i minimum 10 bygg.OBF*500 MWh/år + indirekte
Sum energibesparelse57 000 MWh/år
Økt energi- fleksibilitet11Pilotprosjekt om fleksibilitetstjenester med kommunale ressurser: Deltakende virksomheter skal i 2025 tilby å koble ut fleksibel effekt, slik som f. eks elkjeler, for å frigjøre effekt i fleksibilitetsmarkeder.KLI*, OBF, HAV, SYE12 700 kW
12Helhetlig energiplanlegging i Oslo mot 2030: I 2025 skal KLI, PBE, Elvia og Celsio videreutvikle og pilotere energiplanleggingsverktøy og vurdere om det kan brukes i offentlig saksbehandling.KLI*, PBE, Elvia, CelsioTilretteleggende
13Tilskuddsordning for deltagelse i fleksibilitetsmarkeder: Stimulerer til at fleksibel effekt fra næringsbygg kan tilbys i markeder.KLI*30 000 kW
14Utvikle en veileder for kartlegging av fleksibilitetspotensial i bygg med høyt energiforbruk: Vil øke kunnskapen om fleksibilitetsløsninger og -markeder i næringslivet i Oslo. KLI skal utvikle veilederen i økonomiplanperioden basert på pilotprosjektet beskrevet i virkemiddel 11.KLI*Tilretteleggende
15Sesonglagring av fjernvarme på Furuset. Utbygging av energibrønn for sesonglagring av overskuddsvarme fra fjernvarmenettet i kombinasjon med et lavtemperaturnett for å levere energieffektiv varme til bebyggelsen på Furuset.KLI*Ikke effekt- beregnet
Sum energifleksibilitet42 700 kW
16Øke lokal energiproduksjonen hos kommunale virksomheter som eier bygg og anlegg: Oslobygg skal etablere totalt 3 MWp ny solproduksjon innen 2026, tilsvarende om lag 2 200 MWh. Vann- og avløpsetaten skal i 2025 ferdigstille en vannturbin på høydebassenget på St. Hanshaugen, som vil gi en årlig energiproduksjon på 500 MWh.OBF*, BBY*, BYM*, VAV*, REG*, HAV*23 600 MWh/år27 000 kW
17Støtteordning for solenergianlegg til borettslag og sameier KLI*7 000 MWh/år8 000 kW
18Videreutvikle veiledning om krav til innhold i byggesøknader om energiproduksjon (solceller) i 2025.PBE*TilretteleggendeTilretteleggende
19Kartlegge grå arealer til produksjon av solenergi: Kan være solskjerming på utfartsparkeringer og solceller på idrettsanlegg. Kartleggingen gjennomføres av OBF i 2025 og KLI tar initiativ overfor kommunale foretak til å kartlegge egne gråe arealer.OBF*, KLITilretteleggendeTilretteleggende
20Veikart for utbygging av solenergi i Oslo: Vil definere mål om årlig energiproduksjon og presentere virkemidler.KLI*, PBE, OBFTilretteleggendeTilretteleggende
SUM produksjon og fleksibilitet fra økt energi-produksjon33 600 MWh/år35 000 kw
Sum totalt90 600 MWh/år77 700 kW

Nye bevilgninger for energitiltak 2025-2028

I budsjettet for 2025 er det bevilget 11 mill. til nye energitiltak. Tabellene nedenfor viser hvilke tiltak dette er, samt hvilke vedtatte virkemidler de er relevante for.

VirksomhetTiltak i driftsbudsjettet2025202620272028
OslobyggENØK-støtte til energieffektiviseringstiltak, relevant for virkemiddel 6.6000833383338333
SUM6000833383338333
VirksomhetTiltak i investeringsbudsjettet2025202620272028
BoligbyggIntegrere og systematisere energitiltak sammen med planlegging av utskifting, oppgradering og utvikling av porteføljen. Relevant for virkemiddel 6 og 15.5000500050005000
SUM5000500050005000

Identifiserte virkemidler innen energi

Det er fortsatt behov for ytterligere virkemidler for å sikre at Oslo har nok energi og effekt til å nå klimamålet. Tabellen under viser en oversikt over identifiserte virkemidler som kan bidra til dette.

TiltakIdentifiserte virkemidler
Overordnet virkemiddelEndringer i den nasjonale strømstøtteordningen slik at den i større grad stimulerer til energieffektivisering og ny lokal energiproduksjon.
EnergieffektiviseringDifferensiere eiendomsskatt basert på byggets energiklasse. Kommunen har ikke hjemmel til dette i dag. Virkemidlet krever lovendringer.
Økt offentlig tilskudd til energieffektivisering av bygningsmasse fra nasjonale myndigheter og kommunen.
Stille minimumskrav om energimerke i kommunenes leiekontrakter.
EnergifleksibilitetStøtteordning for konvertering til vannbåren varme. Det vil stimulere til økt bruk av fjernvarme til oppvarming av bygg, som bidrar til å avlaste strømnettet.
Pilotområde for lavtemperatur fjernvarmenett som tilrettelegger for bruk av overskuddsvarme og er en mer energieffektiv fjernvarmeløsning.
EnergiproduksjonØkt tilskudd til solenergianlegg til boligeiere og yrkesbygg, både fra nasjonale myndigheter og kommunen.
Tilgjengeliggjøre og utlyse kommunale arealer til lokal kraftproduksjon, slik som solceller.
Stille krav om lokal fornybar energiproduksjon .

Size: x-small

Type: color

Indirekte utslipp

Indirekte utslipp

Status indirekte utslipp og mulighet for måloppnåelse mot 2030 (mål 5)

Oslos bidrag til klimagassutslipp utenfor kommunen (indirekte utslipp) skal være betydelig lavere i 2030 enn i 2020. Indirekte utslipp skyldes i hovedsak vårt forbruk av varer og tjenester som produseres og transporteres utenfor Oslo. Klimaetaten anslår Oslos indirekte utslipp å ligge mellom 7,5-9 mill. tonn CO2-ekvivalenter, basert på Miljødirektoratets estimater for forbruksbaserte utslipp i Norge (2024) og Asplan Viaks forbruksbaserte utslippsregnskap for Oslo kommune (2018)

Materialbruk i bygge- og anleggsprosjekter er en av hovedkildene til Oslos indirekte utslipp. Selv om Oslobygg har redusert sine materialutslipp og flere private utbyggere har fokus på å redusere utslipp fra materialer, er det grunn til å anta at indirekte utslipp fra bygg- og anleggssektoren har økt siden 2015, blant annet på grunn av store anleggsprosjekter som Fornebubanen og Ny vannforsyning.

Produksjon av transportmidler, maskiner og drivstoff som brukes i Oslo er en annen stor kilde til indirekte utslipp. Produksjon av elektriske kjøretøy og maskiner gir som regel større utslipp enn produksjon av fossile kjøretøy og maskiner, mens produksjon og bruk av fossilt drivstoff gir betydelig større utslipp enn elektrisitet. Over livsløpet (indirekte og direkte utslipp) har elbiler opp mot 70 % lavere utslipp enn fossile biler i Europa (International Council on Clean Transportation). I Norge vil denne forskjellen være enda større på grunn av en renere elektrisitetsmiks. I Oslo har elandelen økt betydelig for alle kjøretøygrupper de siste årene. Dette gjelder også for bygge- og anleggsmaskiner.

Mat er også en stor kilde til indirekte utslipp. Produksjon av rødt kjøtt er svært utslippskrevende, og bidrar med omtrent 60 % av utslippet fra jordbruket i Norge ifølge Nibio. Innkjøp av kjøtt i kommunens drift gikk opp med om lag 4 % mellom 2019 og 2023. Det foreligger ikke tall for Oslos innbyggere og næringsliv.

Tiltak og virkemidler for å redusere indirekte utslipp

Klimabudsjettet for indirekte utslipp inneholder tiltak og virkemidler innenfor hovedkategoriene Forbruk, Kjøretøy, maskiner og drivstoff og Bygg- og anleggsmaterialer. Virkemidler som reduserer indirekte utslipp, sammenfaller i stor grad med tiltak som gir en mer sirkulær økonomi.

De fleste virkemidlene bidrar til å redusere indirekte utslipp fra kommunens egen virksomhet. Indirekte utslipp fra Oslos befolkning og næringsliv er imidlertid betydelig større enn det kommunen selv står for, men det er mer krevende for kommunen å finne treffsikre virkemidler. Det vil bli viktig fremover å bruke det handlingsrommet som er når kommunen identifiserer nye virkemidler for å redusere indirekte utslipp.

Tabellen nedenfor viser vedtatte tiltak og virkemidler i Klimabudsjettet, men har ikke med estimater for reduserte utslipp som følge av virkemidlene, med unntak av virkemiddel 15 på bygg og anlegg. Dette skyldes at tallgrunnlaget er usikkert. Se mer info i vedlegget Underlag til Klimabudsjett 2025. Det antas at virkemidler som bidrar til et mer sirkulært forbruk av bygge- og anleggsmaterialer, er virkemidlene med størst utslippsreduserende effekt.

Utslippssektor/tiltakNrVirkemidlerAnsvarlig
Forbruk
Overordnet1Kommunikasjon for å stimulere til endret forbrukeradferd og mer sirkulært samfunn: Bruke klimaoslo.no og sosiale medier.KLI
Bærekraftig mat og redusert matsvinn 2Øke bruk av samkjøpsavtale med klimavennlig menyplanleggingsverktøy tilpasset barnehager: Dette skal skje i samarbeid med leverandør og brukere.UKE*, bydelene
3Vegetarmat som standard på møter og arrangementer: Internkommunikasjon og tilpasning av samkjøpsavtaler.UKE*, alle*
4Måle matsvinn hos virksomheter med matproduksjon og -servering: Utvikle indikatorer og teste måleverktøy, samt lage veiledningsmateriell for relevante tiltak.UKE*, HEL, SYE, bydelene
Et mer sirkulært forbruk av tekstil, engangsplast, IKT, fritidsutstyr, verktøy og møbler5Øke omløp av varer på ombruksplattformen Loopfront for Oslo kommune: Sørge for tilgang for de fleste virksomheter i 2025, tilpasse plattformen og gjennomføre kampanjer for økt ombruk.UKE*
6Redusere forbruk av møbler og øke bruk av samkjøpsavtaler for reparasjon, redesign og bruktkjøp: Følge opp leverandørene.UKE*, alle
7Redusere svinn og unødvendig kassering i leie- og vaskeavtale av klær i Lyocell til helse- og omsorgssektoren: blant annet ved bruk av digital sporing.UKE*, HEL, SYE, bydelene
8Innbyggerrettede tiltak og samarbeid med frivillige, private aktører, andre kommuner og akademia for et mer bærekraftig og redusert forbruk: Dette inkluderer blant annet arbeid med utlånsordninger, deleløsninger i boligsameier, borettslag og velforeninger, gratis/rabattert utleie av lokaler, pilotprosjekt for økt ombruk av lekeplassutstyr og kommunikasjon.BYM*, REG, Deichman, ByKuben, FutureBuilt, KUL, bydelene, UDE 
Kjøretøy, maskiner og drivstoff
Reduserte utslipp fra produksjon av drivstoff  Se virkemidler for veitrafikk i kapitlet om direkte utslipp ovenfor.
Reduserte utslipp fra produksjon av kjøretøy og maskiner 9Delingstjenester og felles flåtestyringssystem for kjøretøy og maskiner: Forvalte system og foreslå tiltak for økt bruk av bildelingstjenester i kommunen.UKE*, alle
10Nye føringer for og klimakrav ved kjøp av nye elektriske kjøretøy: I 2025 skal føringene for å fremme klimavennlig produksjon og verdikjeder følges oppUKE*, alle
Bygge- og anleggsmaterialer
Et mer sirkulært forbruk av bygge- og anleggsmaterialer11Stille klimakrav til byggematerialer i egne prosjekter.Oslobygg*, Boligbygg
12Ombruk av byggematerialer: Ta i bruk digitale systemer for oversikt over byggematerialer og komponenter, og delta i samarbeid/pilotprosjekt med Sirkulær Ressurssentral for å utvikle åpne markedsplasser for ombruk.Oslobygg*
13Klimakrav i anskaffelser av anleggsmaterialer og i entreprise:BYM*, VAV*, FOB*
Vann- og avløpsetaten (VAV): Viderefører klimakrav til betong og stål, vurderer å stille klimakrav til andre materialtyper samt i økende grad stille krav til miljøvaredeklarasjoner.
Fornebubanen (FOB): Redusert materialbruk og krav til klimavennlige materialer (slik som lavkarbon betong klasse A) i sine entrepriser. Bruk av klimavennlige materialer reduserer utslippene i prosjektet med om lag 40 000 tonn CO2, se mer i vedlegg. I tillegg kommer effekten av krav om at entreprenør skal stille klima- og miljøkrav til sine materialleverandører for vesentlige materialgrupper (betong, sement, stål mm). FOB stiller også krav om klimagassregnskap med tilhørende rapportering i entrepriser.
Bymiljøetaten (BYM): Følger opp klimagassbudsjett og –regnskap i to pilotprosjekter, og lyser ut minst én konkurranse med tildeling på klimagassutslipp i 2025.
14Ombruk og gjenvinning av masser og stein: BYM, VAV og FOB ombruker og gjenvinner masser og stein i egne prosjekter der hvor det er mulig og hensiktsmessig.BYM*, VAV*, FOB*
BYM stiller krav til gjenbrukte pukkmasser ved innkjøp og lagrer og ombruker overskuddstein fra kommunale prosjekter.
15Utvikle standardkrav til materialer i kommunens egne bygg- og anleggsprosjekter.UKE*, PBE, KLI, OBF, VAV, BYM, FOB, Oslo havn, BBY 

Identifiserte virkemidler for å redusere indirekte utslipp

Tabellen under viser hvilke mulige nye virkemidler som kan iverksettes i Oslo for å redusere indirekte utslipp ytterligere. Dette er delvis virkemidler som forutsetter nasjonale vedtak og delvis mulige lokale tiltak som kan utredes nærmere/vurderes eller som ikke er ferdig utformet.

Klimakrav til materialer er det kommunale virkemidlet som potensielt vil gi størst effekt. Dette virkemidlet kan redusere utslippene fra bygge- og anleggsmaterialer med 30 % fra alle prosjekter i Oslo, også private og statlige.

Utslippssektor/tiltakVirkemidler
Forbruk
Et mer sirkulært forbruk Premiering av brukte møbler i anskaffelser.
Etablere ombrukslager tilknyttet kommunens ombruksplattform, for å sikre tilstrekkelig med mellomlagringsplass.
Låneordning for parkdresser i høy kvalitet til barn i kommunale barnehager, der leverandør har ansvar for vedlikehold og reparasjon av dressene. Dette kan bidra til å utvikle markedet i en mer sirkulær retning, der dressene brukes mye lengre, slik at forbruket går ned.
Nasjonalt momsfritak på brukthandel og reparasjons- og redesignstjenester for å endre de relative prisene i favør av mer sirkulære varer og tjenester framfor å kjøpe nytt.
Nasjonal regulering av import av ultra fast fashion/tekstiler, som reduserer forbruket av blant annet plastbaserte tekstiler med dårlig kvalitet som ikke kan materialgjenvinnes.
Bærekraftig mat og redusert matsvinn Mer fisk og annen sjømat, belgvekster, grønnsaker, korn, svin, kylling, meieriprodukter og egg fremfor storfe og småfe i menyer på kommunens syke- og eldrehjem, i tråd med Handlingsplan for bærekraftige måltider i Sykehjemsetaten.
Vegetardager og alltid vegansk alternativ i kantiner som inngår i leieavtaler, gjennom reforhandlingsprosesser og samarbeid med andre leietakere. Disse kantinene omfattes ikke av handlingsplanen for bærekraftig, sunn og mer plantebasert mat i dag.
Lavere pris for plantebasert mat sammenlignet med tilsvarende måltider som inneholder kjøtt eller fisk i kommunens kantiner og i kantiner som er en del av leieforholdet.
Kjøretøy, maskiner og drivstoff
Redusert utslipp fra produksjon av kjøretøy og maskiner Øke antall parkeringsplasser satt av til elektriske delebiler på kommunal grunn i sentrumsnære strøk.
Redusert utslipp fra reiser til og fra OsloFelles reisepolicy for kommunens virksomheter med føringer om å velge klimavennlige alternativer når det er mulig.
Bygge- og anleggsmaterialer
Bruk av mer sirkulære bygg- og anleggsmetoder som gir reduserte utslipp fra materialer Klimahensyn i konseptvalgutredninger som sikrer at klima er en del av resultatmålene til bygge- og anleggsprosjektene.
Bedre planlegging og rutiner for kommunens gravearbeid, for å unngå unødvendig graving, materialbruk og massetransport.
Krav om gradvis reduserte utslipp fra materialer for alle utbyggere. Kan gi årlig utslippsreduksjon i størrelsesorden 100 000 - 150 000 tonn CO2ekvivalenter i 2030.
Krav til ombrukskartlegging i kommunens anleggsprosjekter som innebærer fjerning av gammel infrastruktur som gir avfall på over 10 tonn. I TEK 17 er det stilt krav til ombrukskartlegging av byggematerialer. Det finnes i dag ikke lignende krav for anleggsmaterialer.

Size: x-small

Type: color

Tiltak og virkemidler for å redusere direkte utslipp

Tiltak og virkemidler for å redusere direkte utslipp

Vedtatte virkemidler i dette klimabudsjettet er beregnet til å redusere klimagassutslippene innenfor Oslos grenser med 75 000 tonn CO2-ekvivalenter i 2025 og 268 100 tonn CO2-ekvivalenter i 2028, se tabell nedenfor. Generelt kan man si at det er enklere å beregne effekten av tekniske tiltak enn av innføring av økonomiske virkemidler og bygging av ny infrastruktur. Effekten av de to sistnevnte avhenger av adferdsendringer til tusenvis av individer og bedrifter. Adferdsendringen kommer dessuten ofte som et resultat av en pakke med virkemidler, og det er krevende å isolere effekten av det enkelte virkemiddelet. Det er derfor enklere å få gode estimater for effekten av finansiering av karbonfangst og lagring på Klemetsrud, enn for effekten av Oslopakke 3, som omfatter bompengetakster, utbygging av sykkelveier og forbedring av kollektivtilbudet m.m. Utdypende informasjon om metoden for å beregne effekt av virkemidlene i tabellen nedenfor er beskrevet i kapittel 2.3 i vedlegget Underlag til Klimabudsjett 2025.

UtslippssektorNrTiltak/VirkemidlerAnsvarEffekt 2025 (tonn CO2e)Effekt 2028 (tonn CO2e)
Avfallsforbrenning og energiforsyning
Avfallsforbrenning med karbonfangst1Karbonfangst på Klemetsrud: Ny prosjektplan med fremdrift og oppdaterte og kvalitetssikrede kostnadsestimater er forsinket. Eksakt oppstart er avhengig av denne.KON*0143000
Avfall og avløp
Uttak av deponigass 2Vedlikehold av deponigassanlegg på Rommen og Grønmo: Blant annet etablere ny dreneringsløsning i 2025 og optimalisere metanfangst.EBY*, REGIkke effekt- beregnetIkke effekt- beregnet
Veitrafikk
Overordnede virkemidler for veitrafikk3Innkjøp av utslippsfrie (inkludert biogass) kjøretøy i kommunen: Dette skal gjøres iht. «Oslo kommunes handlingsplan for en utslippsfri og delingsbasert maskin- og kjøretøypark i løpet av 2025».  Beredskapskjøretøy og spesialkjøretøy vil skje senere enn 2025. Alle*, UKE*36004600
4Utslippsfri (inkl. biogass) og transporteffektiv leveranse av varer og tjenester på oppdrag for kommunen. Alle*, UKE*, KLI86009000
5Grønn mobilitetsplan: Skal utvikles i 2025 for å heve attraktiviteten til gange, sykkel og kollektivreiser samt bidra til en utslippsfri og effektiv bylogistikk med minst mulig ulemper for byliv og innbyggere.BYM*, KLI, RuterIkke effekt- beregnetIkke effekt- beregnet
Redusert trafikk6Tilrettelegge for økt sykling og gange: I 2025 skal det bygges 10 km ny sykkelinfrastruktur og 300 sykkelstativ. samt driftes 180 km sykkelveinett om sommeren og 130 km om vinteren. Det skal etableres hjertesoner og minst 10 snarveier i 2025, gåstrategi skal følges opp med tiltaksliste og dedikert ressurs skal jobbe med grønne jobbreiser for Oslo-bedrifter.BYM*, KLI*Ikke effekt- beregnetIkke effekt- beregnet
7Forbedre kollektivtransporten: Øke framkommelighet, reduserte priser på månedskort, nye trikker, utbedringer for t-banen mm.Ruter*, BYM*Ikke effekt- beregnetIkke effekt- beregnet
8Deleløsninger: Sette av kommunal veigrunn til bildeling, bysykler og utleie av elsparkesykler og elsykler. Prøveordning med omtrent 1000 parkeringsplasser forbeholdt bildeling fortsetter i 2025.BYM*Ikke effekt- beregnetIkke effekt- beregnet
9Redusert transport av masser og avfall: Dette skal skje gjennom premiering i egne anskaffelser. Oslo vil i 2025 legge frem en handlingsplan for lokal, klimavennlig og sirkulær massehåndtering i Oslo, blant annet med mål om å redusere transport knyttet til massehåndtering.KLI*, FOB*, UKE, OBF, Oslo havn, PBE, EBY, BYM, VAV Ikke effekt- beregnetIkke effekt- beregnet
Utslippsfrie personbiler10Ladeinfrastruktur for personbil: Etablere 50 nye ordinære kommunale ladepunkt, oppgradere resterende ladestolper som er bygget før 2018 og etablere 5 nye hurtigladepunkt i 2025. Tilskudd til ladeplasser for elbil i borettslag og sameier gjennom Klima- og energifondet.BYM*, KLI*Ikke effekt- beregnetIkke effekt- beregnet
11Insentiver for utslippsfrie drosjer: Krav om at alle drosjer som utfører oppdrag innenfor Oslo kommunes grenser skal være utslippsfrie gjelder fra 01.11.2024. Etablere 8 nye hurtigladepunkt for drosjer i 2025 og gi tilskudd til hjemmelading for drosjesjåfører og hurtigladestasjoner forbeholdt drosjer. BYM*, KLI*1290011000
Utslippsfrie varebiler12Insentiver for utslippsfrie varebiler: Nulltakst bomring til og med 2030 (jf. revidert Oslopakke 3), tilskudd til ladeinfrastruktur varebiler og samlastsentre gjennom Klima- og energifondet, etablere 7 nye ladepunkt for vare- og nyttetransport i 2025, pilotprosjekt om å etablere ladere på kommunale parkeringsplasser som vil være tilgjengelig for elvarebiler (og andre) om natten, fremskaffe arealer til ladestasjoner og samlastsentre til næringstransporten, og styrket kommunikasjon om fordeler ved elvarebiler. KLI*, BYM*, EBY30009800
Utslippsfri/biogass busser13Insentiver for utslippsfrie tur- og ekspressbusser: Nulltakst til 2030 gjennom bomringen for nullutslipp- og biogassbusser (jf. revidert Oslopakke 3), krav om at busser som kjører på oppdrag for kommunen skal være utslippsfrie eller bruke biogass (feks. skoleskyss), tilskudd til ladere for buss og offentlig tilgjengelig ladestasjoner til tunge kjøretøy gjennom Klima -og energifondet og informasjon til turbussbransjen om fordeler med el- og biogassbuss. UKE, UDE, KLI*, BYMIkke effekt- beregnetIkke effekt- beregnet
Utslippsfri/biogass lastebiler14Bruk av utslippsfrie eller biogassdrevne lastebiler på oppdrag fra kommunen (masser og avfall): Fra 01.01.2025 stilles det krav til utslippsfri (inkl. biogass) massetransport, mens tildelingskriterier brukes for transport av avfall. Alle*, UKE***
15Insentiver for utslippsfrie lastebiler: Økte takster for fossile lastebiler i kombinasjon med nulltakst bomring for nullutslipp- og biogasslastebiler til og med 2030 (jf. revidert Oslopakke 3), etablere 7 nye ladepunkter til vare- og nyttetransport i 2025 (samme som tiltak 12), fremskaffe arealer til og koordinert arbeid med omkringliggende kommuner for etablering av energistasjoner, informasjon mot transportbransjen. Tilskudd til etablering av offentlig tilgjengelige hurtigladere, biogasstasjoner og bedrifters egne ladepunkter gjennom Klima- og energifondet. Effekt i 2028 er sum av virkemiddel 14 og 15.BYM*, KLI*, EBY**18500
Annen mobil forbrenning
Utslippsfri bygg- og anleggsvirksomhet16Krav om utslippsfri bygg- og anleggsvirksomhet på oppdrag for kommunen fra 2025.Alle*, UKE*1850018600
17Krav om fossilfri bygg- og anleggsvirksomhet i reguleringsplaner. PBE*, KLI*2130035600
Utslippsfrie maskiner og motorredskaper18Tilrettelegge for at maskiner som håndterer varer og last på Oslo havn er utslippsfrie. Oslo Havn*19002600
19Innkjøp av utslippsfrie maskiner i Oslo kommunes maskinpark: Dette skal gjøres i løpet av 2025 iht. «Oslo kommunes handlingsplan for en utslippsfri og delingsbasert maskin- og kjøretøypark». Utskifting av spesialmaskiner vil skje senere enn 2025.Alle*, UKE*6002700
20Tilskudd til utslippsfrie motorredskaper og tilrettelegge for bruk av strøm på utendørs arrangementer. KLI*, BYM*12004700
Sjøfart
Utslippsfri havneligge21Etablere landstrøm for tank- og cruiseskip og følge opp bruk av landstrøm til containerskip: Anleggene skal bygges i løpet av 2025, oppfølging av bruk av landsstrøm skjer kontinuerlig. Oslo Havn*34008000
Summert effekt av virkemidler i Klimabudsjettet75000268300

*Rapporteringsansvar. Rapporteres i forbindelse med øvrig økonomirapportering.
** Effekten av virkemidlet i 2025 overlapper med effekt av virkemiddel 4. Dette betyr ikke at virkemidlet ikke har effekt i 2025, men at effektene ikke kan skilles fra hverandre. Se vedlegget Underlag til Klimabudsjett.