Klimatilpasning og naturlig karbonlagring

Status klimatilpasning og naturlig karbonlagring og mulighet for å nå mål (mål 2 og 4)

Oslo har som mål at Oslos evne til å tåle klimaendringer skal styrkes fram mot 2030, og byen skal utvikles slik at den er rustet for de endringene som forventes fram mot 2100. Målet for karbonlagring er at Oslos natur skal forvaltes slik at naturlige karbonlagre i vegetasjon og jordsmonn blir ivaretatt og opptaket av klimagasser i skog og annen vegetasjon økes mot 2030.

Klimaet i Oslo blir varmere og våtere. Det gir økte utfordringer med overvann, flom, skred og erosjon, tørkeperioder og krevende vinterforhold. For nærmere omtale av disse klimautfordringene se Klimaprofil for Oslo og Akershus.

Klimasårbarhetsanalysen for Oslo viser at Oslo er relativt godt rustet for å takle dagens værforhold, men ikke like godt for endringene som vil komme. Det er utfordringer med ekstremnedbør og høyere temperaturer som det er behov for mer kunnskap om og som bør forebygges bedre, for eksempel elveflom, skred, stormflo, varmeøyer og tørke. Det er et spesielt behov for å se på hvordan drift og vedlikehold kan bli mer klimatilpasset. Det er fortsatt et stort vedlikeholdsetterslep i gatenettet og i vann- og avløpssystemet.

Oslos blågrønne strukturer tilbyr sentrale økosystemtjenester, som fordrøyning av vann, karbonlagring og temperaturregulering. Marka utgjør nesten to tredeler av kommunens areal, samtidig har Oslo store grøntområder i og utenfor byggesonen. Samtidig viser Grøntregnskapet for Oslo at det har vært en nedgang i grønne arealer i byggesonen på 6 % fra 2017 til 2021.

Arbeidet for økt karbonopptak og styrking av økosystemer for en mer klimarobust by har overlappende tiltak og virkemidler, derfor er disse målene i samme virkemiddeltabell i klimabudsjettet.

Dette er første gang klimatilpasning og naturlig karbonlagring er inkludert i klimabudsjettet.

Tiltak og virkemidler for klimatilpasning og naturlig karbonlagring

Oslo har et bredt spekter av virkemidler for å styrke byens evne til å håndtere klimaendringene. Arbeidet for å styrke økosystemtjenester i et klima i endring, ved å bevare grønne arealer og bærekraftig forvaltning av natur, bidrar også til å styrke naturlig karbonlagring. Tabellen under viser tiltak og virkemidler Oslo skal gjennomføre i økonomiplanperioden.

I økonomiplanperioden forventes det at oversvømmelser som følge av styrtregn vil være den naturhendelsen som vil gi størst utfordringer. Virkemidlene med å planlegge for og bygge hovedflomvei og fordrøyningsnettverk gjennom byen (nr. 15) og lage en skybruddsplan for Oslo (nr. 6) er derfor to av de mest sentrale virkemidlene som skal gjennomføres fremover. Virkemidler som styrker naturmangfoldet, er også viktig for økosystemtjenester innen klimatilpasning og karbonlagring.

Sektor/tiltakNrVirkemidlerAnsvarlig
Tverrgående prosesser og overordnede virkemidler  
Styrke private initiativ til klimatilpasning  1Kommunisere kommunens overvannsarbeid og løsninger for private grunneiere: I 2025 skal det startes en informasjonskampanje rettet mot huseiere for å unngå oversvømmelser i bygg og videreutvikler faktaark om åpne, lokale og naturbaserte overvannstiltak for utbyggere. Fortsetter arbeidet med samordning av klagehåndtering for overvann.PBE*, VAV*, BYM, Oslobygg, KLI
2Støtteordning for overvannstiltak som bidrar til å infiltrere og fordrøye overvann: Tilskuddet skal opprettes i 2025 og rettes mot boligeiere, borettslag og sameier i etablert bebyggelse i definerte områder der behovet er størst.KLI*, VAV
3Formidle hvordan Oslos innbyggere kan bidra til å styrke og ivareta stedegen natur: Egen kommunikasjonsstrategi for Oslo kommunes arbeid for biologisk mangfold. Arbeidet startes opp i 2025 og ferdigstilles i 2026.BYM*, PBE, VAV, REG, RKL, KLI 
Informere grunneiere om kartlagte verdifulle naturtyper.
Klima- og naturkrav i anskaffelser4Utvikle virkemidler, krav og metoder for anskaffelser av trevirke fra klima- og naturvennlig skogsdrift med skånsomme hogstmetoder: Arbeidet gjennomføres i 2025.UKE*, KLI, BYM
Arealdisponering i byen, Marka og fjorden   
Forebygge fare for overvann, flom og skred i byen5Planlegge for å avsette arealer til overvannshåndtering og snøhåndtering:PBE*, EBY, VAV, BYM
PBE: fortsatt koordineringsansvar for oppfølging av handlingsplan for overvannshåndtering i økonomiplanperioden. 
I økonomiplanperioden utredes om det er kommunale tomter som kan brukes til fordrøyning av overvann. I forbindelse med reguleringsplaner utarbeide overvannsutredninger.
6Lage en skybruddsplan (temakart) for Oslo: I 2025 skal PBE utrede potensial, risiko, konsekvens og kostnader ved ulike tiltak i et nedbørsfelt, som grunnlag for å lage en skybruddsplan (temakart) for Oslo.PBE*, BYM
7Forbedre oppfølgingen av krav til utredning og sikring mot naturfarer i plan- og byggesaker: Oslo kommunes tverretatlige ressursgruppe for naturfarer videreføres i økonomiplanperioden. Gruppen gir råd til kommunale etater og virksomheter om håndtering av naturfarer, samt vurdere hvordan kommunen i sin helhet bør innrette seg mot kjent og ukjent risiko for naturfare.PBE*, EBY, BER, BYM, BRE, OBF, VAV, HAV
Ivareta og utvide grøntområder i byggesonen  8Ivareta grønnstruktur og arealer for naturmangfold i byen: I 2025 skal PBE utarbeide et grøntregnskap for perioden 2021-2025 (PBE) og kartlegge arealer med potensiale for å etablere ny natur eller restaurere natur (BYM).  Lage en prioritert liste over hvilke reguleringsplaner som bør omreguleres ut fra hensyn til biologisk mangfold og verdifulle naturtyperPBE*, BYM*
Bevare og styrke blågrønne arealer i Marka  9Begrense nye landbruksveier: I 2025 skal det vurderes hvilke retningslinjer som skal ligge til grunn for instruks til Regionkontor Landbruk, for å sikre at veisøknader innvilges kun helt unntaksvis.MOS*, BYM, KLI  
Bygg og uteområder   
Klimatilpasse utforming og materialvalg av bygg og uteområder  10Ivareta overvannshåndtering og grønne kvaliteter ved utbygging: PBE*, Oslobygg*, KLI*, BYA 
PBE: fortsatt koordineringsansvar for oppfølging av handlingsplan for grønne tak og fasader.  Videreutvikle kunnskapsbanken om grønne tak og fasader som inneholder veiledning, gode eksempler, informasjon om tilskudd med mer.
Oslobygg: Ferdigstille tre pilotprosjekter med grønne tak på eksisterende og nye bygg. 
KLI: I 2025 lage en veileder om kombinasjoner av solenergianlegg og grønne tak og fasader.
11Klimatilpasse forvaltning, drift, vedlikehold og utvikling av bygg og uteområder:Oslobygg*, BYA*
Oslobygg vil gjennomføre tiltak for klimatilpasning på egne uteområdet og arbeide for å innarbeide kartleggingsverktøy for klimatilpasning i tilstandsvurderinger på eksisterende eiendommer.
Byantikvaren kal i 2025 utarbeide og ta i bruk en veileder for klimatilpasning av verneverdige bygg og anlegg, for ulike bygningstyper og områdeforutsetninger.
Gater og infrastruktur  
Klimarobust vann- og avløpssystem  12Klimatilpasse utvikling, drift og vedlikehold av vann- og avløpssystemet: VAV*, GPE* 
Fortsette arbeidet med Ny vannforsyning Oslo for å sikre leveringssikkerhet. Ferdigstille ny overføringsledning til Holmenkollen og Voksenåsen med tilhørende høydebasseng ved Tryvannstårnet. Prosjektene ferdigstilles 2025. Fortsette å utvikle metodikk for hvilke større avløpsområder med kapasitetsproblemer som bør prioriteres, samt forbedre overvåkning av avløpsnettet for å redusere utslipp. I økonomiplanperioden er det også planlagt tiltak for å bedre avløpsrensingen.
Gravplassetaten skal videreføre arbeidet med å redusere bruk av drikkevann til vanning av gravplasser med ytterligere 5 % ved å forbedre sine vanningsrutiner.
13Redusere overvann i avløpsrørene: I 2025 er det planlagt å gjennomføre 50 investeringsprosjekter på forskjellige steder i Oslo som vil bedre kapasiteten på avløpsnettet. Fortsette med å avdekke feilkoblinger, kartlegge kilder til overvann som ikke skal inn på avløpsnettet og gjennomføre driftstiltak for å redusere overvann i avløpsrørene.VAV*
Klimarobust gatenett, offentlige arealer og grøntområder 14Klimatilpasse utvikling, drift og vedlikehold av gatenett, grønnstruktur og andre offentlige arealer:BYM*, GPE*, PBE
BYM: redusere avrenningen av overvann i egne prosjekter for gater, park og byrom. Drift av overvannsløsninger som regnbed, sandfang, rister og grøfter skal inkluderes i den ordinære driften for parkforvaltning, byforvaltning og veidrift fra 2025. Oppgradere Åsland snødeponi og jobbe videre med snøhåndteringsanskaffelsen SMELT i 2025.
GPE: I økonomiplanperioden samarbeide med Oslotrær om nyplanting, skjøtsel, kartlegging og bevaring av trær. I 2025 vurdere mulighetene for å etablere damanlegg med fordrøyningskammer på flere gravplasser.
15Planlegge for og bygge hovedflomvei og fordrøyningsnettverk:BYM*, KLI*, VAV, PBE
BYM: I 2025 skal det utarbeides et tverretatlig styringsdokument for planlegging og bygging av et hovedflomvei- og fordrøyningsnettverk i Oslo. 
KLI: Skal i 2025 videreutvikle pilotprosjektet med fordrøyningstiltak i Marka for å redusere fare for skader nedstrøms i byggesonen.
16Rense overvann fra veier og gater:BYM*, VAV
BYM: I 2025 skal det etableres infiltrasjonsbaserte renseløsninger i nye gateprosjekter. Vannområde Oslo, koordinert av Bymiljøetaten, skal jobbe for å fastsette grenseverdier for forurensing i overvann som føres fra veier og gater til vassdrag.
Naturforvaltning og -restaurering  
Styrke naturen i Marka 17Videreføre og fremme lokaltilpasset fleralderskogbruk med lukkete hogstformer: BYM*, KLI 
BYM: skal i økonomiplanperioden fortsette med å konvertere skogarealet i kommuneskogen til fleraldret skog der forholdene ligger til rette for dette. Etaten tilstreber lukkete hogstformer på 90 % av det behandlete skogarealet hvert år. 
BYM og KLI: Skal i 2025 vurdere muligheten for å sertifisere hele eller deler av kommuneskogen etter sertifiseringsordning for naturvennlig skogbruk med lukkete hogstformer
18Ikke tillate hogst og inngrep i gammelskog og intakt myr:MOS*, BYM, KLI  
I tråd med handlingsplan for biomangfold, skal det i 2025 vurderes hvilke instrukser kommunen bør gi til Regionkontor Landbruk slik at det ikke innvilges søknader om hogst og andre inngrep i gammelskog og myr som gir negative konsekvenser for naturmangfold og klima.
19Restaurere våtområder: I 2025 skal det restaureres om lag 10 dekar myr i Nordmarka/Lillomarka og om lag 10 dekar myr i Østmarka, samt utredes potensial og nytteverdi for biologisk mangfold, karbonlagring og klimatilpasning ved restaurering av myr, sumpskog og andre våtområder i Marka. Anbefale tiltak som bør gjennomføres og hensyn som skal tas i kommuneskogen.BYM*
20Fremme stedegne og klimarobuste treslag: Gjøres gjennom å plante furu eller løvtrær etter hogst der forholdene for disse treslagene er bedre egnet enn gran og spesielt på tørre og skogbrannutsatte områder.BYM*
Styrke og restaurere naturen i byggesonen  21Gjenåpne lukkete bekker og etablere natur langs vassdrag:VAV*, BYM*, EBY*, PBE
VAV: Videre arbeid med gjenåpning av Bakåsbekken på Furuset og Gaustadbekken.
BYM: skal i økonomiplanperioden i samarbeid med prosjektet Oslotrær (PBE) plante miniskoger og kantvegetasjon ved elver og bekker. 
EBY: I 2025 skal det utarbeides fagrapporter knyttet til overvann, klimatilpasning og klimagassutslipp ved gjenåpning av Vestre bekkedrag over Gladengveien 18 på Ensjø. Reguleringsplanen skal på offentlig ettersyn i 2025. Reguleringsplan for gjenåpning av Trosterudbekken skal på offentlig ettersyn ved årsskifte 2024/2025.
22Bevare trær og plante stedegne trær i byen: PBE*, BYM*  
BYM: Fortsette kartleggingen av store, gamle trær i byggesonen. 
PBE: Gjennom prosjektet Oslotrær, samarbeide med etater, bydelene og privat sektor om å øke andel trær i byen og skjøtsel av eksisterende trær. PBE vil også videreføre arbeidet med innbyggerinvolvering innen dette.
23Styrke skjøtsel og forvaltning av naturverdier:BYM*
I 2025 skal BYM videreføre og forbedre skjøtselen av 45 verdifulle blomsterenger som driftes av kommunen og styrke arbeidet med å bekjempe fremmede plantearter med svært høy økologisk risiko. I økonomiplanperioden utarbeide en statusrapport for truede arter, inkludert bevaringstiltak for hvordan et utvalg av de artene som er mest truet kan sikres.
24Restaurere engmiljøer og dammer: I 2025 skal minst fem dekar forringete engmiljøer og minst 3 dammer restaureres.BYM*
Styrke naturen i og ved fjorden 25Videreføre pilotprosjektet med reetablering av ålegrasenger i Frognerkilen og ved GressholmenBYM*
BYM: Gjenåpning av Refstadbekken i forbindelse med etablering av Refstadparken, gjenåpning av Østensjøbekken i tråd med forvaltningsplan for Østensjøområdet miljøpark og videre arbeid med forprosjekt for gjenåpning av Aurevannsbekken gjennom Huken. 
Beredskap for helse og samfunnssikkerhet  
Klimajustert helseberedskap26Beredskapsrutiner for sikker drikkevannsforsyning av god kvalitet: I 2025 skal VAV innføre et nytt krisehåndteringsverktøy (Rayvn) for å forbedre håndteringen av kritiske drikkevannshendelser. Holde beredskapsøvelser for vann- og avløpssystemet, i tillegg til løpende arbeid med evaluering og forbedring av beredskapsplanverket.VAV*
27Beredskapsrutiner ved grenseoverskridelser av luftkvalitet: I 2025 skal BYM utrede nye tiltak for å bedre luftkvaliteten i Oslo. Beredskapsrutiner ved overskridelser av grenseverdiene for luftkvalitet revideres også i denne prosessen.BYM*

Nye bevilgninger klimatilpasning og naturlig karbonlagring 2025-2025

I budsjettet for 2025 er det bevilget 51 mill. til nye/styrkede virkemidler som bidrar til klimatilpasning og naturlig karbonlagring. Tabellene nedenfor viser hvilke virkemidler dette er, samt hvilke vedtatte virkemidler de er relevante for. Prosjektene vil oftest også omfatte annet arbeid som ikke er direkte knyttet virkemidlene i klimabudsjett.

VirksomhetTiltak i driftsbudsjettet2025202620272028
Plan- og bygningsetatenSkybruddsplan, relevant for virkemiddel 6.6000600040002000
KlimaetatenStøtteordning for overvannstiltak, relevant for virkemiddel 25000500050005000
SUM110001100090007000
VirksomhetTiltak i investeringsbudsjettet2025202620272028
BymiljøetatenBekkeåpning av Østensjøbekken, relevant for virkemiddel 2171002600
BymiljøetatenPark og nærnatur, relevant for virkemiddel 1440000400004000040000
SUM40000471004260040000

Identifiserte virkemidler for klimatilpasning og naturlig karbonlagring

Tabellen under viser identifiserte virkemidler innen klimatilpasning og naturlig karbonlagring som ikke er vedtatt, men som er mulige nye virkemidler. I 2024 har arbeidet med å inkludere vedtatte virkemidler for klimatilpasning og naturlig karbonlagring i klimabudsjettet vært hovedfokus. Tabellen under er derfor ikke uttømmende, og inkluderer blant annet ikke virkemidler som kan styrke klimatilpasning i bygg, gater, infrastruktur og beredskap. Oslo kommune vil jobbe for å identifisere ytterligere virkemidler som kan styrke Oslos klimarobusthet og naturlige karbonlagring til Klimabudsjett 2026.

Utslippssektor/tiltakVirkemidler
Begrense nedbygging av naturUtvikling av arealregnskap, jf. handlingsplan for biologisk mangfold.
Gjennomføre tiltak som gjør det mulig å bli en arealnøytral kommune, jf. Byutviklingsstrategien i utkast til Kommuneplanens samfunnsdel som er på høring frem til 28.10.24.
Sikre grøntområder i byggesonenGjennomgå gamle reguleringsplaner for å ivareta områder med viktig naturmangfold, lagrer karbon og/eller bidrar til klimatilpasning av byen.