Reduserte direkte utslipp – nye bevilgninger og virkemidler

Nye bevilgninger til klimatiltak for å redusere direkte utslipp 2025 - 2028

I budsjettet for 2025 er det bevilget 101 mill. til nye/styrkede virkemidler som bidrar til å redusere de direkte klimagassutslippene. Tabellene nedenfor viser hvilke virkemidler dette er og hvilke vedtatte virkemidler de er relevante for. I tillegg øker netto bompengeinntekter i 2025 med 50 mill. gjennom den reviderte Oslopakke 3-avtalen. 99 % av samlede inntekter på 93,2 mrd. i perioden 2025-2045 brukes på kollektivtransport og gang- og sykkeltiltak, som bl.a. reduserer biltrafikk og klimagassutslipp.

VirksomhetTiltak i driftsbudsjettet2025202620272028
KollektivtrafikkVidereføre billettprisene på kollektivtransport som gjelder ved utgangen av 2024. Relevant for tiltak 7.53000530005300053000
BymiljøetatenMerkostnader grunnet skjerpede kontraktskrav til klima, miljø og andre krav. Relevant for tiltak 4 og 14.36500365003650036500
NæringsutviklingKlyngesatsing for karbonfangst, lagring og utnyttelse Klemetsrud. Relevant for tiltak 1.15001500
SUM91000910008950089500
Tiltak i investeringsbudsjettet2025202620272028
BymiljøetatenTiltak for trafikkreduksjon. Relevant for tiltak 6.10000100001000010000
SUM10000100001000010000

Identifiserte virkemidler for å redusere utslipp innenfor Oslos grenser

Oslo kommune gjør et stort arbeid med å identifisere mulige nye virkemidler. Nedenfor følger en tabell som viser oversikt over virkemidler som kan redusere utslipp ned til 83 %. Dette er delvis virkemidler som forutsetter nasjonale avklaringer, lovhjemler og vedtak og delvis mulige lokale tiltak som vurderes eller som ikke er ferdig utformet.

SektorVirkemidlerEstimert isolert effekt
Tverrgående virkemidlerCO2-avgift tilsvarende 2 000 kr i 2030, uten å redusere andre drivstoffavgifter slik det er blitt gjort de siste årene. Dette er et virkemiddel som avhenger av nasjonale myndigheter.  9 000 - 17 000
VeitrafikkOpptrapping av nasjonalt omsetningskrav for biodrivstoff til 33 % i veitrafikken i 2030, som varslet i statsbudsjettet for 2024.  Regjeringen vedtar nytt nivå annen hvert år. 30 000 - 44 000
Dobbel takst i bomringen for nye fossile personbiler i løpet av 2026. Del av revidert Oslopakke 3-avtale fra vår 2024, men forutsetter at nasjonale myndigheter oppretter ny takstklasse. 1 500 - 3 000
Dobbel takst i bomringen for nye fossile varebiler i løpet av 2026. Forutsetter at nasjonale myndigheter oppretter ny takstklasse. Oslopakke 3-avtalen sier det skal vurderes ytterligere insentiver for å endre varebilparken fra fossil til nullutslipp i avtaleperioden. Da kan ev. dobbelt takst inngå.2 000 - 4 000
Nullutslippssone for varebiler og tunge kjøretøy innenfor Ring 2 (langs indre bomsnitt) fra 1.1.2027. Forutsetter at det gis lovhjemmel fra nasjonale myndigheter. Statens vegvesen utarbeidet et forslag høsten 2022, men regjeringen har fortsatt ikke sendt dette på høring.9 000 - 17 000
Nullutslippssone for personbiler innenfor Ring 2 (langs indre bomsnitt) fra 1.1.2028. Forutsetter at det gis lovhjemmel fra nasjonale myndigheter, se over. 1 000 - 2 000
Avgiftsbelegge og omdisponere parkeringsplasser ved kommunale arbeidsplasser. Kan innføres gitt lokalt vedtak. 1 000 - 2 000
Forsterket lokalvirkemiddelpakke for varebiler (utrulling av nattlading på kommunale parkeringsplasser, forbeholde vareleveringsarealer, økt differensiering mellom fossil og nullutslipp i bomringen, utvidet krav til bruk av elektrisk varebil i anskaffelser m.m.) 2 000 - 4 000
Nasjonal pakke med økonomiske virkemidler for tunge kjøretøy. Regjeringen vedtok i 2024 et mål om 100 % nullutslipp eller biogass i nybilsalget i 2030 for tunge kjøretøy. Det har ikke kommet nye virkemidler for å støtte opp om målet.4 000 - 8 000
Krav i løyver til busser som opererer i Oslo (utover Ruter). Stortinget ba regjeringen fremme forslag om lovendring i 2023 slik at det kan stilles nullutslippskrav til all løyvebasert virksomhet. Det har per september 2024 ikke kommet endringer. 2 000 - 3 000
Skattelegging av parkering betalt av arbeidsgiver. Forutsetter nasjonal endring i skatteregelverk.Ikke effekt- beregnet
Krav om at private aktører må ta betalt for parkering på arbeidsplasser, kjøpesentre osv. Forutsetter nasjonal lovhjemmel.Ikke effekt- beregnet
Tilrettelegge for overgang fra personbil til elektrisk MC gjennom å omdisponere parkeringsplasser og gjennom kommunikasjon.Ikke effekt- beregnet
Utvide dagens krav til utslippsfri transport i anskaffelser til å gjelde alle anskaffelser for å inkludere leveranser under 500.000 kr og som leveres sjeldnere enn hver uke.Ikke effekt- beregnet
Tilgang for utslippsfrie/biogassdrevne tunge kjøretøy og varebiler i kollektivfelt. Avhenger av nasjonale myndigheter. I forbindelse med stenging av Ring 1, har Oslo kommune bedt samferdselsministeren vurdere detteIkke effekt- beregnet
Reduserte fartsgrenser fra 80 til 70 km/t.Ikke effekt- beregnet
Avfallsforbrenning og energiforsyningKarbonfangst på husholdningsavfall fra Oslo kommune. Kommunens anlegg på Haraldrud som forbrenner husholdningsavfallet er på slutten av sin levetid. I 2022 utredet kommunen muligheter for forbrenning av husholdningsavfall med karbonfangst i egenregi sammenliknet med å anskaffe tjenesten i markedet40 000 - 50 000
Karbonfangst eller bytte brenseltype på avfallsforbrenningsanlegget til Hafslund Celsio på Haraldrud.21 000 - 27 000
Ettersortering av husholdningsavfallet fra Oslo kommune. Ny avfallsforskrift krever 60 % utsortering av plast som er egnet til materialgjenvinning i løpet av 2030. Renovasjons- og gjenvinningsetaten har utarbeidet en konseptvalgutredning.15 000 - 22 000
Økt tekstilgjenvinning. Utsorteringsgraden kan potensielt økes ved å innføre husstandsnære oppsamlingsenheter for innsamling av tekstiler.2 000 - 4 000
100 % fossilfri fjernvarme. I perioder med høye strømpriser/lave temperaturer benyttes det fremdeles noe fossil gass.1 000 - 9 000
Virkemidler for karbonfangst på CO2 med biologisk opphav (for eksempel omvendte auksjoner). Etter vedtak fra Stortinget gjennomførte regjeringen en ekstern utredning av virkemidler som ble ferdigstilt i mars 2024.Ikke effekt- beregnet
Differensiering av pris for avfallsforbrenning basert på CO2-innhold hos Hafslund Celsio (portavgift). Innebærer at aktører som har mye plast i avfallet, må betale mer for forbrenning.Ikke effekt- beregnet
Annen mobil forbrenningKrav til at alle bygge- og anleggsplasser er utslippsfrie senest i 2030. Miljødirektoratet sendte i august 2024 forslag om hjemmel til at kommuner kan stille slike krav på høring. Kan også bidra til å sikre effekt for virkemiddel 17 under vedtatte virkemidler.7 000 - 9 000
Opptrapping av nasjonalt omsetningskrav for avansert biodrivstoff til 28 % for ikke-veigående maskiner. I Statsbudsjettet for 2024 varslet regjeringen en plan om å trappe opp omsetningskravet. Den konkrete opptrappingen vil regjeringen komme tilbake til annen hvert år.9 000 - 12 000
Krav om utslippsfrie maskiner og motorredskaper i alle oppdrag for kommunen, uavhengig av type kontrakt.Ikke effekt- beregnet
Enova-støtte til maskiner brukt på godsterminaler, i industri mm.Ikke effekt- beregnet
SjøfartKrav eller insentiver for utslippsfri inn- og utseiling for utenriksfergene.8 000 - 10 000
Etablering av landstrøm til godsskip.1 000 - 3 000
Miljødifferensiering av havneavgifter for bruk av landstrøm.Tilretteleggende virkemiddel
Insentiver for utslippsfri inn- og utseiling for alle skipstyper (miljødifferensiering havneavgifter, prioritering av kaitilgang og andre arealer).Ikke effekt- beregnet
Strategisk samarbeid med andre byer/havner (fylleinfrastruktur, miljødifferensiering og grønne korridorer)Tilretteleggende virkemiddel
OppvarmingNasjonalt forbud mot bruk av gass til oppvarming og byggvarme. Forslag til forskrift om forbud mot bruk av fossil gass til byggvarme har vært på høring sommer 2024.15 000 - 20 000
Avfall og avløpUtbedring av kummer på Rommen deponi.Ikke effekt- beregnet
Nytt toppdekke på Rommen deponi.Ikke effekt- beregnet