Size: x-small
Type: color
Klimabudsjett for 2025
Reduserte direkte utslipp – nye bevilgninger og virkemidler
Nye bevilgninger til klimatiltak for å redusere direkte utslipp 2025 - 2028
I budsjettet for 2025 er det bevilget 101 mill. til nye/styrkede virkemidler som bidrar til å redusere de direkte klimagassutslippene. Tabellene nedenfor viser hvilke virkemidler dette er og hvilke vedtatte virkemidler de er relevante for. I tillegg øker netto bompengeinntekter i 2025 med 50 mill. gjennom den reviderte Oslopakke 3-avtalen. 99 % av samlede inntekter på 93,2 mrd. i perioden 2025-2045 brukes på kollektivtransport og gang- og sykkeltiltak, som bl.a. reduserer biltrafikk og klimagassutslipp.
Virksomhet | Tiltak i driftsbudsjettet | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Kollektivtrafikk | Videreføre billettprisene på kollektivtransport som gjelder ved utgangen av 2024. Relevant for tiltak 7. | 53000 | 53000 | 53000 | 53000 |
Bymiljøetaten | Merkostnader grunnet skjerpede kontraktskrav til klima, miljø og andre krav. Relevant for tiltak 4 og 14. | 36500 | 36500 | 36500 | 36500 |
Næringsutvikling | Klyngesatsing for karbonfangst, lagring og utnyttelse Klemetsrud. Relevant for tiltak 1. | 1500 | 1500 | ||
SUM | 91000 | 91000 | 89500 | 89500 | |
Tiltak i investeringsbudsjettet | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Bymiljøetaten | Tiltak for trafikkreduksjon. Relevant for tiltak 6. | 10000 | 10000 | 10000 | 10000 |
SUM | 10000 | 10000 | 10000 | 10000 |
Identifiserte virkemidler for å redusere utslipp innenfor Oslos grenser
Oslo kommune gjør et stort arbeid med å identifisere mulige nye virkemidler. Nedenfor følger en tabell som viser oversikt over virkemidler som kan redusere utslipp ned til 83 %. Dette er delvis virkemidler som forutsetter nasjonale avklaringer, lovhjemler og vedtak og delvis mulige lokale tiltak som vurderes eller som ikke er ferdig utformet.
Sektor | Virkemidler | Estimert isolert effekt |
---|---|---|
Tverrgående virkemidler | CO2-avgift tilsvarende 2 000 kr i 2030, uten å redusere andre drivstoffavgifter slik det er blitt gjort de siste årene. Dette er et virkemiddel som avhenger av nasjonale myndigheter. | 9 000 - 17 000 |
Veitrafikk | Opptrapping av nasjonalt omsetningskrav for biodrivstoff til 33 % i veitrafikken i 2030, som varslet i statsbudsjettet for 2024. Regjeringen vedtar nytt nivå annen hvert år. | 30 000 - 44 000 |
Dobbel takst i bomringen for nye fossile personbiler i løpet av 2026. Del av revidert Oslopakke 3-avtale fra vår 2024, men forutsetter at nasjonale myndigheter oppretter ny takstklasse. | 1 500 - 3 000 | |
Dobbel takst i bomringen for nye fossile varebiler i løpet av 2026. Forutsetter at nasjonale myndigheter oppretter ny takstklasse. Oslopakke 3-avtalen sier det skal vurderes ytterligere insentiver for å endre varebilparken fra fossil til nullutslipp i avtaleperioden. Da kan ev. dobbelt takst inngå. | 2 000 - 4 000 | |
Nullutslippssone for varebiler og tunge kjøretøy innenfor Ring 2 (langs indre bomsnitt) fra 1.1.2027. Forutsetter at det gis lovhjemmel fra nasjonale myndigheter. Statens vegvesen utarbeidet et forslag høsten 2022, men regjeringen har fortsatt ikke sendt dette på høring. | 9 000 - 17 000 | |
Nullutslippssone for personbiler innenfor Ring 2 (langs indre bomsnitt) fra 1.1.2028. Forutsetter at det gis lovhjemmel fra nasjonale myndigheter, se over. | 1 000 - 2 000 | |
Avgiftsbelegge og omdisponere parkeringsplasser ved kommunale arbeidsplasser. Kan innføres gitt lokalt vedtak. | 1 000 - 2 000 | |
Forsterket lokalvirkemiddelpakke for varebiler (utrulling av nattlading på kommunale parkeringsplasser, forbeholde vareleveringsarealer, økt differensiering mellom fossil og nullutslipp i bomringen, utvidet krav til bruk av elektrisk varebil i anskaffelser m.m.) | 2 000 - 4 000 | |
Nasjonal pakke med økonomiske virkemidler for tunge kjøretøy. Regjeringen vedtok i 2024 et mål om 100 % nullutslipp eller biogass i nybilsalget i 2030 for tunge kjøretøy. Det har ikke kommet nye virkemidler for å støtte opp om målet. | 4 000 - 8 000 | |
Krav i løyver til busser som opererer i Oslo (utover Ruter). Stortinget ba regjeringen fremme forslag om lovendring i 2023 slik at det kan stilles nullutslippskrav til all løyvebasert virksomhet. Det har per september 2024 ikke kommet endringer. | 2 000 - 3 000 | |
Skattelegging av parkering betalt av arbeidsgiver. Forutsetter nasjonal endring i skatteregelverk. | Ikke effekt- beregnet | |
Krav om at private aktører må ta betalt for parkering på arbeidsplasser, kjøpesentre osv. Forutsetter nasjonal lovhjemmel. | Ikke effekt- beregnet | |
Tilrettelegge for overgang fra personbil til elektrisk MC gjennom å omdisponere parkeringsplasser og gjennom kommunikasjon. | Ikke effekt- beregnet | |
Utvide dagens krav til utslippsfri transport i anskaffelser til å gjelde alle anskaffelser for å inkludere leveranser under 500.000 kr og som leveres sjeldnere enn hver uke. | Ikke effekt- beregnet | |
Tilgang for utslippsfrie/biogassdrevne tunge kjøretøy og varebiler i kollektivfelt. Avhenger av nasjonale myndigheter. I forbindelse med stenging av Ring 1, har Oslo kommune bedt samferdselsministeren vurdere dette | Ikke effekt- beregnet | |
Reduserte fartsgrenser fra 80 til 70 km/t. | Ikke effekt- beregnet | |
Avfallsforbrenning og energiforsyning | Karbonfangst på husholdningsavfall fra Oslo kommune. Kommunens anlegg på Haraldrud som forbrenner husholdningsavfallet er på slutten av sin levetid. I 2022 utredet kommunen muligheter for forbrenning av husholdningsavfall med karbonfangst i egenregi sammenliknet med å anskaffe tjenesten i markedet | 40 000 - 50 000 |
Karbonfangst eller bytte brenseltype på avfallsforbrenningsanlegget til Hafslund Celsio på Haraldrud. | 21 000 - 27 000 | |
Ettersortering av husholdningsavfallet fra Oslo kommune. Ny avfallsforskrift krever 60 % utsortering av plast som er egnet til materialgjenvinning i løpet av 2030. Renovasjons- og gjenvinningsetaten har utarbeidet en konseptvalgutredning. | 15 000 - 22 000 | |
Økt tekstilgjenvinning. Utsorteringsgraden kan potensielt økes ved å innføre husstandsnære oppsamlingsenheter for innsamling av tekstiler. | 2 000 - 4 000 | |
100 % fossilfri fjernvarme. I perioder med høye strømpriser/lave temperaturer benyttes det fremdeles noe fossil gass. | 1 000 - 9 000 | |
Virkemidler for karbonfangst på CO2 med biologisk opphav (for eksempel omvendte auksjoner). Etter vedtak fra Stortinget gjennomførte regjeringen en ekstern utredning av virkemidler som ble ferdigstilt i mars 2024. | Ikke effekt- beregnet | |
Differensiering av pris for avfallsforbrenning basert på CO2-innhold hos Hafslund Celsio (portavgift). Innebærer at aktører som har mye plast i avfallet, må betale mer for forbrenning. | Ikke effekt- beregnet | |
Annen mobil forbrenning | Krav til at alle bygge- og anleggsplasser er utslippsfrie senest i 2030. Miljødirektoratet sendte i august 2024 forslag om hjemmel til at kommuner kan stille slike krav på høring. Kan også bidra til å sikre effekt for virkemiddel 17 under vedtatte virkemidler. | 7 000 - 9 000 |
Opptrapping av nasjonalt omsetningskrav for avansert biodrivstoff til 28 % for ikke-veigående maskiner. I Statsbudsjettet for 2024 varslet regjeringen en plan om å trappe opp omsetningskravet. Den konkrete opptrappingen vil regjeringen komme tilbake til annen hvert år. | 9 000 - 12 000 | |
Krav om utslippsfrie maskiner og motorredskaper i alle oppdrag for kommunen, uavhengig av type kontrakt. | Ikke effekt- beregnet | |
Enova-støtte til maskiner brukt på godsterminaler, i industri mm. | Ikke effekt- beregnet | |
Sjøfart | Krav eller insentiver for utslippsfri inn- og utseiling for utenriksfergene. | 8 000 - 10 000 |
Etablering av landstrøm til godsskip. | 1 000 - 3 000 | |
Miljødifferensiering av havneavgifter for bruk av landstrøm. | Tilretteleggende virkemiddel | |
Insentiver for utslippsfri inn- og utseiling for alle skipstyper (miljødifferensiering havneavgifter, prioritering av kaitilgang og andre arealer). | Ikke effekt- beregnet | |
Strategisk samarbeid med andre byer/havner (fylleinfrastruktur, miljødifferensiering og grønne korridorer) | Tilretteleggende virkemiddel | |
Oppvarming | Nasjonalt forbud mot bruk av gass til oppvarming og byggvarme. Forslag til forskrift om forbud mot bruk av fossil gass til byggvarme har vært på høring sommer 2024. | 15 000 - 20 000 |
Avfall og avløp | Utbedring av kummer på Rommen deponi. | Ikke effekt- beregnet |
Nytt toppdekke på Rommen deponi. | Ikke effekt- beregnet |