Size: medium
Type: image
Oslo kommune skal redusere utslippene med 95 prosent innen 2030. For å lykkes med dette må så godt som all bruk av fossilt drivstoff i byen fjernes. Da Oslo kommune utarbeidet grunnlaget for Klimastrategien, som ble vedtatt for 2030, ble tungtransport identifisert som en av de mest utfordrende sektorene å fjerne alle utslipp fra. Veitrafikken i Oslo representerer hele 42 % av byens utslipp, og hele 13 % (121 ktonn CO2) kommer fra tunge kjøretøy. For at Oslo skal nå sitt mål om at 95 % av de direkte utslippene skal reduseres innen 2030, må tungtransporten omstilles fra fossile drivstoff el-, hydrogen eller biogass.
Siden Klimastrategien ble vedtatt i 2020 har det vært introdusert en rekke virkemidler og initiativer for å bidra til ønsket omstilling. Dette har gitt resultater, og man har på få år kommet langt i arbeidet med å modne bransjen, bidra til teknologiutvikling og introdusere utslippsfrie lastebiler i nye segmenter. Det er likevel mye som gjenstår før tungtransporten i Oslo er utslippsfri.
Hafslund Rådgivning har, på vegne av Klimaetaten i Oslo kommune gjennomført en utredning som oppsummerer klimaarbeidet Oslo kommune har gjort rettet mot tungtransporten i byen, og drøfter virkemidlene som har blitt introdusert. Miljøstiftelsen ZERO har bidratt i prosjektet med bransjespesifikk kunnskap, kvalitetssikring og innspill innen teknologiutvikling, historikk og
virkemidlenes effekt. Klimaetaten i Oslo har bistått med oversikt og beskrivelser av gjennomførte virkemidler og tiltak, samt innspill og tekst til sluttrapporten.
Formålet med rapporten er å vise hvordan Oslo kommune har arbeidet med å redusere utslipp fra tunge kjøretøy, i samarbeid med andre aktører, og hvordan dette arbeidet har bidratt til omstilling i tungtransporten. Dette kan være læring og inspirasjon for andre byer både i Norge og internasjonalt som ønsker å jobbe med utslippsreduksjon fra tungtransporten.