Hopp til innhold

#KlimaOslo

Size: medium

Type: image

Elektrisk lastebil henter steinmasser på byggeplassen. Klimabudsjettet

Rapport

Virkemiddelanalyse for utslippsfri og biogass tungtransport i Oslo innen 2030

Miljøstiftelsen ZERO og Hafslund Rådgivning har, på vegne av Klimaetaten, gjennomført et todelt oppdrag bestående av 1) en utslippskartlegging og 2) en virkemiddelanalyse for overgang til utslippsfri tungtransport i Oslo. Sistnevnte og herværende rapport bygger på blant annet funnene til Hafslund Rådgivning.

Rapportens mål er å belyse forsterkede virkemidler for at Oslo skal kunne bli en pilotby for utslippsfri tungtransport, og redusere klimagassutslippene i byen med 95 prosent innen 2030. Eksisterende lokale og nasjonale virkemidler blir kartlagt og beskrevet, før nye aktuelle virkemidler blir skissert og vurdert.

Et bredt flertall i Oslo bystyre har vedtatt mål at byen skal ha tilnærmet null utslipp av klimagasser innen 2030. Perioden fram til midten av dette tiåret er avgjørende for å nå 2030-målet. Det er nå det trengs flere effektive virkemidler for å få opp farten på omstillingen til utslippsfri tungtransport som trengs for å få til fullt skifte innen 2030.

I rapporten er det behandlet nullutslippskjøretøy med elektrisitet og hydrogen, samt biogass i tråd med de politiske vedtakene i Oslo. Med tungtransport i rapporten menes fra store varebiler til store lastebiler. Det er omtalt også kort om status for også mindre varebiler da dette er relevant for vurdering av effekten av dagens virkemidler for et kjøretøysegment for varetransport som har mer modent marked enn for tyngre kjøretøy. Arbeidet med rapporten har bestått av ulike faser av kartlegging, informasjonsinnhenting, involvering og vurdering.

Size: medium

Type: image

Rapport

Kartlegging av klimagassutslipp fra tungtransport i Oslo

Reduksjon i klimagassutslipp fra veitrafikken er en av Oslos største utfordringer.Miljødirektoratets utslippsstatistikk for 2018 viser at utslipp fra veitrafikk sto for 45 prosent av de totale utslippene. Tunge kjøretøy stod for 23 prosent av utslippene fra veitrafikken. Oslo kommunes referansebane for utslipp mot 2030 viser at utslipp fra tunge kjøretøy ikke er forventet å gå ned uten ytterligere klimatiltak. Dette skyldes i hovedsak lav og usikker innfasingstakt for nullutslippsteknologi, utvikling i energieffektivitet for gjenværende dieselkjøretøy og usikker vekst i antall kjørte kilometer mot 2030. Nye, kraftfulle tiltak rettet
mot denne sektoren er derfor helt avgjørende for å sikre måloppnåelse i 2030.

Hafslund Rådgivning og Miljøstiftelsen ZERO har, på vegne av Klimaetaten, gjennomført et todelt oppdrag bestående av (1) en utslippskartlegging og (2) en virkemiddelanalyse for overgang til utslippsfri tungtransport i Oslo. Denne rapporten representerer utslippskartleggingen av det samlede oppdraget.

Hovedmålet med kartleggingen har vært å øke forståelsen for utslippene fra tungtransporten i Oslo, forklare drivere for
utslippsutviklingen og fordelingen av klimagassutslippene i sektoren, Kartleggingen skal deretter brukes videre som grunnlag for å utvikle treffsikre tiltak og virkemidler rettet mot tungtransporten i Oslo.

Size: medium

Type: image

man driving an electric bus

Rapport

Busstrafikk som ikke inngår i Ruters tilbud

Sammendrag

Bussmarkedet kan deles opp i flere ulike segmenter. I denne rapporten har vi sett på trafikkarbeid og klimagassutslipp fra turbusser, ekspressbusser, flybusser og avvikskjøring. I tillegg har vi inkludert rutebusser som kjører til Oslo uten å være en del av Ruters rutetilbud. Det totale utslippet fra busstrafikk som ikke er Ruter registrert er i overkant av 11 000 tonn CO2- ekvivalenter årlig. Dette tallet er basert på utslippsfaktor for 2019 på 862,78 gram CO2- ekvivalenter per kilometer. Høyere andel biodrivstoff i 2020 gir lavere utslippsfaktor. Miljødirektoratet rapporterer et totalt utslipp for busser i Oslo på 33 880 tonn CO2-ekvivalenter i 20171.

Turbusser er busser som leies ut til operatører, bedrifter eller private på bestilling, til både engangshendelser og faste oppdrag over en gitt tidsperiode. Det eksisterer ikke rutetabeller for denne trafikken, og det foreligger generelt lite informasjon om dette segmentet. Analysene i denne rapporten tyder på at turbussene står for den klart største andelen av trafikkarbeidet fra busser som ikke inngår i Ruters tilbud i Oslo kommune. Norske aktører kjører mer enn utenlandske i turbussmarkedet. Samlet
utslipp fra turbusser er beregnet til nærmere 7 500 tonn CO2-ekvivalenter per år, dog med betydelig usikkerhet. Norske turbussers klimagassutslipp står for drøyt 4 000 tonn, mens utenlandske turbusser står for et utslipp på i underkant av 3 500 tonn. Flybusser og rute- og ekspressbusser er et mer oversiktlig marked hvor det foreligger rutetabeller. Ut fra rutetabellene er det gjort beregninger for å kartlegge antall kilometer kjørt av de ulike busselskapene. Beregningene viser at flybusser avlegger flere kilometer innenfor Oslo kommune enn andre rute- og ekspressbusser, og står for et årlig utslipp på om lag 2 100 tonn CO2-ekvivalenter.

Rute- og ekspressbusser for øvrig har et utslipp på knapt 1 300 tonn CO2-ekvivalenter. Innenfor rute- og ekspressbussmarkedet er det Vy som kjører mest innenfor Oslo kommune, og følgelig har høyest utslipp. Vys klimagassutslipp i Oslo er beregnet til nesten 500 tonn CO2- ekvivalenter i året, etterfulgt av Brakar med nærmere 250 tonn CO2-ekvivalenter En siste kategori som er kartlagt i denne rapporten er «planlagte avvik», altså buss for tog. I tillegg er det lagt på 10 prosent av summen av «planlagte avvik» som er «ikke-planlagte avvik». For å unngå dobbelttelling er aktører som er kartlagt innenfor andre segmenter trukket fra i tallene for planlagte avvik. Totale utslipp for dette segmentet innenfor Oslo kommune i løpet av et år er om lag 250 tonn
CO2-ekvivalenter.

Tomkjøring bidrar også betydelig til klimagassutslipp. For turbussegmentet er dette anslått til 30 prosent av
oppdragskjøring2, og for rute- og ekspressbusser er det brukt en faktor på 8 prosent som er basert på erfaringstall fra Ruter i 2019. Totale utslipp fra tomkjøring er følgelig størst hos norske og utenlandske turbusser på henholdsvis rundt 1 200 og 1000 tonn CO2-ekvivalenter. Kartleggingen av klimagassutslippene fra ulike deler av bussmarkedet viser behovet for å fokusere virkemiddelbruken på turbussmarkedet. Oslo kommune må først ta stilling til om kommunen ønsker å flytte mest mulig av turisttrafikken over i den ordinære kollektivtrafikken, eller om fokus skal være på lavest mulig utslipp fra turbussene i Oslo. Velger man å gå for en overføring til kollektivtrafikken vil virkemiddelpakken handle om å gjøre bruk av turbusser mindre attraktivt. Viktige elementer i dette scenarioet er å begrense areal til parkering, innføring av parkeringsavgift, flytting av av- og påstigningssonene lenger unna sentrum, etc. I tillegg bør det gjøres en helhetlig vurdering av hvordan kollektivtrafikken fungerer for turister, med sikte på å fjerne viktige terskler for denne målgruppen.

Velger Oslo å arbeide for lavere utslipp fra turbussene, anbefales det å gjøre dette til et eget prosjekt der samarbeid med næringen er sentralt. Målet er å sørge for en rask overgang til nullutslippsbusser samtidig som næringen får fornuftige økonomiske vilkår. Fordeler knyttet til parkering av busser i sentrum og nær turistattraksjonene er et sentralt virkemiddel. Det bør også vurderes om det kan gis fordeler ved av- og påstigningssonene, økt differensiering mellom fossile busser og nullutslippsbusser i bomringen og justering eller fjerning av månedstaket på bompasseringer. Det bør også vurderes om det kan gis tilskudd til bussaktører som får økte utgifter som følge av overgangen til nullutslippsbusser.

Flybusser står for de nest største klimagassutslippene i den delen av bussmarkedet som er analysert i denne rapporten. De vil påvirkes av endringer i bomsystemet – økt differensiering og økt månedstak. I tillegg anbefales det å ta initiativ til samarbeid med Avinor om løsninger som kan gi nullutslippsbusser i transporten til Gardermoen. For rutebusser som omfattes av fylkeskommunenes innkjøp av kollektivtrafikktjenester, bør det jobbes for at aktuelle fylkeskommuner stiller krav om nullutslippsteknologi i sine anbudsprosesser, mens det ikke anbefales å prioritere busser som kjører lange ruter. For hop on – hop off-tilbudet anbefales det å ta kontakt med leverandøren

Size: x-small

Type: color

Climate budget 2024: Enhanced Efforts to Cut Greenhouse Gas Emissions

Climate budget 2024: Enhanced Efforts to Cut Greenhouse Gas Emissions

Climate Budget 2024

Oslo aims to reduce its direct greenhouse gas emissions by 95 % by 2030 compared to 2009-levels. To steer towards this goal, the city council is working to meet annual emission limits presented in the climate budget. From 2009 to 2021, direct emissions have been reduced by 30 %. With the measures adopted in this climate budget, Oslo can achieve a reduction of about 63 % by 2030 compared to 2009. At the same time, there is potential to reduce emissions in Oslo by up to 79 % in 2030 if new, identified measures are adopted and implemented. The climate budget shows that large emission reductions are possible, but for Oslo to reach its climate goal, there is a need both to strengthen existing measures and to identify and implement new ones.

Estimated emission development towards 2030 as a result of adopted measures, potential for emission cuts if new, identified measures are adopted, and emission limit to reach the goal by 2030.

The City of Oslo uses the climate budget as a governance tool to systematize and target climate efforts. The climate budget is an integral part of the financial budget. Through the climate budget, climate efforts are placed on the agenda in all budget discussions and are included in the overarching budget documents. The responsibility for implementing measures and instruments is distributed among the municipal enterprises and involves reporting requirements on par with the rest of the financial reporting. The climate budget displays the measures and instruments being implemented to cut emissions within Oslo’s borders (direct emissions). For the first time, the climate budget also includes emissions that occur outside of Oslo’s borders, which are a consequence of the consumption of goods and services in Oslo (indirect emissions). The climate budget also describes key initiatives to achieve the goals in the Climate Strategy (case 109/20). The climate budget is presented for the entire financial plan period 2024-2027.

The City Council's Enhanced Efforts to Cut Greenhouse Gas Emissions

Road traffic, waste incineration, and the use of diesel at building and construction sites accounted for nearly 90 % of the total greenhouse gas emissions within Oslo’s borders in 2021. At the same time, Oslo has measures with the greatest emission reductions in the coming years in these sectors. Road traffic alone accounts for more than half of the emissions, and the city council will take an even more systematic approach to reduce emissions from transport.

The Climate Strategy for Oslo towards 2030 has five main goals. The city council has several initiatives that contribute to achieving these goals. At the same time, national policies have obstacles for Oslo to achieve its climate goal. Therefore, the city council will intensify efforts to secure local autonomy to implement a more ambitious climate policy, such as granting municipalities the authority to demand Zero-emission construction and building sites, introduce a zero-emission zone for road traffic, require payment for parking on private property, etc.

The consumption of the municipality, the business community, and the citizens result in significant emissions outside the municipality. These are called indirect emissions. Oslo municipality has decided that Oslo’s indirect greenhouse gas emissions should be significantly lower in 2030 compared to 2020. To strengthen efforts to achieve this goal, measures to reduce indirect emissions are included in this climate budget for the first time.

The Climate Budget 2024 emphasizes the implementation and strengthening of existing measures for the reduction of direct greenhouse gas emissions, in addition to presenting an overview of measures that contribute to reducing indirect emissions.

Some of the key initiatives in the Climate Budget 2024 include:

  • Transition to zero-emission transport
  • Electrification of construction sites
  • Ambitious climate provisions in the land-use part of the municipal master plan
  • Energy initiatives that will provide enough power and effect for the transition to a zero-emission city
  • Reducing the municipality’s indirect emissions

Transition to Zero-Emission Transport

All personal cars and vans in Oslo are to run on electricity or hydrogen by 2030, and all heavy transport must be zero-emission or use sustainable renewable fuels. From November 2024, all taxis operating within the borders of Oslo municipality must be zero-emission vehicles, according to the regulation on environmental requirements for taxi transport in Oslo.

Emissions from heavy transport are estimated to increase towards 2030 unless new policies ensure faster electrification. In 2024, establishing charging stations for trucks will be important, and the city council will therefore ensure a massive effort on publicly available fast chargers for heavy vehicles. The Climate and Energy Fund has granted approval for 55 fast charging points which, if realized, could provide a much better availability for public charging for heavy transport during 2024. The city council proposes to strengthen the development of fast charging for electric heavy transport and taxis. It is proposed to allocate 10 million in 2024 and 10 million in 2025. Furthermore, through the Oslo Package 3 agreement (an overall plan for the development and funding of roads and public transport in Oslo and Akershus county), the city council has ensured that the exemption in the toll ring for trucks on electricity, hydrogen, and biogas lasts until 2027. Through the Oslo Package 3 negotiations in 2024, the city council will work for an agreement that helps fulfill the municipality’s traffic and climate goals while providing funds for the investment and operation of public transportation. The competitive conditions between electric vehicles and fossil-fueled vehicles should be maintained or increased (to the disadvantage of fossil-fuel vehicles). The city council is also working for the government to allow zero-emission commercial transport (heavy and light vehicles) access to the public transport lanes if electric personal vehicles lose access to these lanes.

The city council continues to invest in public transportation. For the school year 2023/2024, the price for a 30-day ticket for children and young people has been reduced to NOK 299. The purpose is, among other things, to change travel habits for children and young people from car/parental driving to the use of public transport and to reduce traffic and greenhouse gas emissions. In the action program 2023–2027 for the urban growth cooperation and Oslo Package 3, Oslo’s share will go to pedestrian, bicycle, and public transport measures. In 2024, the funds will go to, among other things, the operation of public transportation and upgrading of tram depots, a new signal and safety system for the subway, and upgrading and capacity increase at Majorstuen station. NOK 1.5 billion is allocated to the Fornebu Line, and further about NOK 1 billion for upgrades on the tram and subway. Priority measures in 2024 include the upgrade of the Ekeberg Line between Konows gate and Ekebergparken, upgrading of Tøyen subway station, and maintenance on both the tram and subway networks.

Electrification of Construction Sites

Since 2019, Oslo Municipality has required that all construction and building operations on behalf of the municipality shall be fossil-free, and zero-emission solutions are rewarded. New assessments show that the requirement can have a greater effect than previously estimated. From 2020, Oslo has also required fossil-free construction sites for private and state actors through new regulatory plans. The legal basis for the requirement is contested. The city council will work for the national government to quickly send a clear legal basis for zero-emission construction sites out for consultation.

Ambitious climate provisions in the land-use part of the municipal master plan

In June 2023, the city council presented a proposal for a revised land-use part of the municipal master plan, which is on external consultation in the fall of 2023. The proposal is expected to lead to significant emission reductions, which are important for achieving the municipality’s climate goals. The plan proposal includes requirements for greenhouse gas calculations in construction projects, zero-emission construction sites, and local, environmentally friendly, and circular handling of materials, material selection, and reuse. Furthermore, the proposal contains emission requirements for materials, requirements for local renewable energy production, and common energy solutions, as well as requirements facilitating electric commercial transport. The plan also proposes requirements for climate adaptation and carbon storage, including further strengthening of nature and green areas.

Energy Initiatives to Provide Sufficient Power and Impact for the Transition to a Zero-emission City

Oslo Municipality is making significant efforts in energy efficiency both in its own operations and in the city, through, among other things, subsidy schemes for solar panels. At the same time, it is crucial to ensure an energy system that is equipped for the electrification needed towards 2030, with enough power and impact. In the revised budget for 2023, 2 million NOK was allocated to the project «Energy Supply in the Zero-emission City,» which will implement measures to ensure that Oslo has a suitable and flexible energy system by 2030. The project lasts until 2025 and is operated by the Climate Agency.

Reducing the Municipality's Indirect Emissions

The direct greenhouse gas emissions (emissions inside Oslo’s geographical area) are covered by international climate commitments like the Paris Agreement and requirements for national emission inventories. The Norwegian Environment Agency publishes municipal greenhouse gas accounts for the direct emissions. A country or municipality has the most measures to influence direct emissions. Hence, direct emissions have been prioritized in Oslo’s climate budget. Oslo’s indirect emissions are challenging to calculate and will also be another municipality’s or country’s direct emissions. However, the indirect emissions from Oslo are significantly larger than the direct ones, and consumption contributes to significant use of natural resources. Therefore, it is important to work to reduce the emissions we contribute to outside Oslo’s borders. To strengthen the effort, measures to reduce indirect emissions are included in this climate budget for the first time, with associated reporting requirements. By including indirect emissions in the climate budget, the work will be more systematized, and direct and indirect emissions can be seen more in context. Several new measures that the municipality will work with to further reduce indirect emissions have been identified, and processes have been initiated to explore and develop these measures.

Size: medium

Type: image

to elektriske gravemaskiner, klimabudsjett 2024

Rapport

Climate budget 2024

The City of Oslo uses the climate budget as a governance tool to systematize and target climate efforts. The climate budget is an integral part of the financial budget. Through the climate budget, climate efforts are placed on the agenda in all budget discussions and are included in the overarching budget documents. The responsibility for implementing measures and instruments is distributed among the municipal enterprises and involves reporting requirements on par with the rest of the financial reporting. The climate budget displays the measures and instruments being implemented to cut emissions within Oslo’s borders (direct emissions). For the first time, the climate budget also includes emissions that occur outside of Oslo’s borders, which are a consequence of the consumption of goods and services in Oslo (indirect emissions). The climate budget also describes key initiatives to achieve the goals in the Climate Strategy.

Size: medium

Type: image

Rapport

Dagens effektbehov på bygge- og anleggsplasser

Kartlegging for å vurdere sammenhenger, behov og begrensninger av effekt på bygge- og anleggsplasser

Hva er årsakene til effekttoppene og hva anbefales å inkludere i kontraktskrav for automatisk innhenting av forbruksdata fra bygge- og anleggsplasser?

Sweco har gjort en kartlegging på vegne av Klimaetaten i Oslo kommune. Kartleggingen har hatt som formål å innhente data fra pågående bygge- og anleggsprosjekter i kommunen for å få en bedre oversikt over energi, og ikke minst effektbehov for utslippsfrie og delvis utslippsfrie prosjekter. Dette for å gi kommunen og bransjen et bedre kunnskapsgrunnlag knyttet til reell effekt og energi.

Sweco har kartlagt 4 byggeprosjekter og 8 anleggsprosjekter i dette oppdraget. Sentralt har vært å kartlegge årsak til effekt, samt tiltak for å avdempe de største effekttoppene.

Utslippsfrie byggeplasser vil i størst grad være elektrisk. Det har vært stor utvikling i hvilke maskintyper som er tilgjengelige som elektriske på markedet. Nå finnes både asfaltutleggere, borerigger og valser. Investeringskostnadene til elektriske maskiner er fremdeles betydelig høyere enn deres tilsvarende dieselvariant, så investeringsstøtte fra Enova vil være viktig på veien videre for å utvikle dette markedet. I tillegg kommer det stadig flere aktører som har smarte byggestrømskap, batteri- og ladecontainere i ulike størrelser og grad av flyttbarhet. Sweco ser på det som sentralt i veien mot smart styring og god planlegging av slike prosjekter fremover. Hvis dette implementeres, vil man kunne unngå de største effekttoppene, noe som er positivt for strømnettet vårt og samfunnsøkonomien i det hele.

Man kan å tenke at svært mange av kursene i et byggeprosjekt er mulig å koble ut når det er et større effektbehov over kortere tid. Dette gjelder f.eks. brakkerigg, byggoppvarming og byggtørk. Hurtiglading av større anleggsmaskiner er hittil en tydelig årsak til de største effekttoppene, men om man kan slå av en del av grunnlastforbruket eller fordele ladingen mer utover, vil det kunne redusere toppene. Alternativt kan man løse det med stasjonære batterier til peak-shaving eller flere maskiner på omløp. I tillegg bør det komme på plass systemer som gir bruker av f.eks. anleggsmaskiner som settes på lading, til å legge inn når maskinen skal brukes igjen. I enkelte av prosjektene ser Sweco unødvendig høye effekttopper ved endt arbeidsdag. Dette er på grunn av maskinene settes til lading og da gjør ladeinfrastrukturen det den tror den skal gjøre – lade fortest mulig.

Det vil være smart å planlegge utslippsfrie byggeplasser på en grundig måte. Noen entreprenører har fått seg erfaringer og vil bruke det videre. Men offentlige byggherrer må legge til rette for likest mulig konkurranse, så alle kan konkurrere under like vilkår. Derfor er det f.eks. nok mest rasjonelt at byggherre bestiller effekt fra nettselskapet og har det med i konkurransegrunnlaget som tilbyderne skal prise.

Klimaundersøkelsen 2024 – rapport og resultater

Transport

Dagens økonomiske situasjon ser ikke ut til å påvirke bedrifters planer om overgang til utslippsfrie kjøretøy negativt. Halvparten av bedriftene som oppgir at de bruker kjøretøy i deres kjernevirksomhet sier de planlegger å begynne å bruke eller øke andelen av EL-kjøretøy og en av ti bruker utelukkende EL-kjøretøy i dag. Det er også en markant økning av bedrifter som har fått øyene opp for bruk av sykkel og lastesykkel i sin daglige drift.

Klimaundersøkelsen 2024 – rapport og resultater

Klimaledelse

Klima er på agendaen for stadig flere oslobedrifter. Flere fører regnskap for klimagassutslipp og flere setter seg kvantifiserte klimamål. Nesten halvparten av bedriftene stiller krav til at varer og tjenester skal leveres utslippsfritt. Over halvparten oppgir i svært stor grad og ganske stor grad at de opplever at ansatte forventer at bedriften tar klima- og miljøansvar og 8 av 10 bedrifter har hensyntatt klima og miljø i deres forretningsstrategi.

Spennet mellom bedrifter som svarer at strengere fremtidige klima- og miljøkrav i offentlige anskaffelser vil påvirke bedriften i stor grad og andelen som svarer i liten grad øker. Dette bildet har snudd siden 2021 hvor andelen som svarte at de i liten grad ble påvirket var 10 prosent høyere enn i dag. I år svarte 41 prosent av bedriftene at fremtidige offentlige krav påvirker bedriften mot 30 prosent i liten grad. Her er det også en stor økning blant industribedriftene hvor de som i stor grad er enige i påstanden øker med 16 prosent fra i fjor.

Det er stadig flere bedrifter som stiller klima- og miljøkrav til sine leverandører. Mens halvparten av bedriftene stilte slike krav til leverandørene sine i 2017, har dette nå steget til nesten 2 av 3, med en markant økning de siste to årene. Det er vesentlig forskjell mellom store og små bedrifter på dette spørsmålet. Blant store bedrifter er det bare snaut 10 prosent som ikke stiller krav til sine leverandører, mens omkring 40 prosent av små bedrifter ikke gjør det.

Dette kan ses i sammenheng med en tilsvarende økning i antall bedrifter som er miljøsertifisert. Hver tredje bedrift har nå en miljøsertifisering, mot hver femte i 2020. Økningen i miljøsertifisering ses i alle bransjer, men også her er det stor forskjell på store og små bedrifter. Mens 65 prosent av store bedrifter er miljøsertifisert, er det bare 22 prosent av små bedrifter som er det.

Det økende engasjementet for klimaledelse og fastsettelse av krav og mål henger tett sammen med nye EU-reguleringer som for eksempel bærekraftsdirektivet og klassifiseringen av bærekraftig økonomisk aktivitet, også kalt taksonomien.

Store bedrifter drar fra i omstillingen

Til tross for at klima er i vinden for Oslos bedrifter er det en gjennomgående trend i årets undersøkelse at de større bedriftene drar fra de små. Det er et økende gap i oppgitt klimaledelse mellom de store og de små bedriftene. Småbedriftene har dermed en økende overgangsrisiko, ved at de risikerer å bli taperne i et framtidig marked der klimakravene blir stadig strengere.

Size: x-small

Type: color

Økende bevissthet om overgangs- og klimarisiko

Klimaundersøkelsen 2024 – rapport og resultater

Økende bevissthet om overgangs- og klimarisiko

Klimaundersøkelsen inneholder spørsmål om bedriftenes bevissthet om overgangsrisiko og fysisk risiko. Overgangsrisiko er risikoen bedrifter møter ved overgangen til nullutslippssamfunnet. Fysisk risiko er risikoen fra konsekvensene av klimaendringer. Det er ingen store bevegelser i svarene knyttet til bedriftenes overgangsrisiko sammenlignet med tidligere år. 35 prosent mener at bedriftens hovedaktiviteter i svært stor grad og ganske stor grad berøres av omstillingen til et lavutslippssamfunn. 44 prosent forventer at bedriftens hovedaktiviteter på sikt vil berøres av omstillingen til et lavutslippssamfunn.

Det er imidlertid en betydelig økning blant bedrifter som forventer at klimaendringer vil påvirke bedriften lokalt og bedriftens verdikjede. Bedrifter som i stor eller svært stor grad forventer at de blir lokalt berørt av konsekvensene av klimaendringer har økt med 12 prosentpoeng siden 2021. Økningen er størst blant industribedrifter, som går fra 22 prosent i 2023 til 45 prosent i 2024. I tillegg synker andelen som mener de i liten grad blir påvirket av konsekvensene.

Samme trend gjelder for spørsmålet om bedrifter forventer at verdikjeden kommer til å bli berørt av klimaendringer. Her har bedrifter som i stor eller svært stor grad mener bedriftens verdikjede blir berørt økt fra 18 prosent i 2021 til 30 prosent i 2024. Det antas at flere bedrifter har begynt å kjenne på effektene av klimaendringer. Enten har de blitt direkte påvirket av endringer selv, eller så blir de påvirket et eller flere steder i verdikjeden. Økningen er størst hos større bedrifter (50+ ansatte), men det er også en økning blant små (5-19 ansatte) og mellomstore (20-49 ansatte) bedrifter. Det er også flere av de større bedriftene som forventer at de på sikt vil bli påvirket av omstillingen til et lavutslippssamfunn.

Size: x-small

Type: color

Andre funn: adferd og holdninger

Klimaundersøkelsen 2024 – rapport og resultater

Andre funn: adferd og holdninger

Klimaendringer og -tilpasning

Året siden forrige klimaundersøkelse har budt på flere krevende værhendelser på Østlandet; tørke på forsommeren, styrtregn og flom på sensommeren og uvanlig kulde første del av vinteren. I årets undersøkelse ser vi en økende bevissthet om klimaendringer og konsekvenser av dem. 3 av 4 er svært eller ganske enige i bystyrets mål om at Oslo skal bli en by som tåler klimaendringene bedre. 45 prosent er bekymret for at Oslo ikke er godt nok rustet til å takle klimaendringer og ekstremvær. 34 prosent svarte det samme i 2019.

9 prosent i Oslo rapporterer at de har hatt problemer på egen tomt etter regnvær. Spørsmålet var nytt i fjor, og da svarte 5 prosent det samme. Over halvparten som fikk problemer svarer at de vil gjøre tiltak på tomta som resultat av dette. Størst tiltakslyst ser vi i ytre øst. I kartleggingen av hvilke tiltak for overvannshåndtering folk kjenner til, er det en klar økning i hvor mange som vet at man kan koble fra taknedløpet.

Figur som viser utviklingen i hvor stor andel i Oslo som er bekymret for om byen er godt nok rustet for klimaendringene.

Utviklingen i hvor stor andel i Oslo som er bekymret for om byen er godt nok rustet for klimaendringene.

Figur som viser hva folk har svart på hvilke typer værhendelser i Oslo-området som har gitt dem problemer det siste året

I undersøkelsen kan folk svare på hvilke typer værhendelser i Oslo-området som har gitt dem problemer det siste året

Mobilitet

Reisevanene i Oslo-området er noenlunde tilbake til normalen fra før pandemien. Det viser tall fra kollektivtrafikken, fra bomstasjonene og fra Klimaundersøkelsen.

Vi ser en økning i år i hvor mange som svarer at enten elbil, elsykkel eller tog er det vanligste transportmiddelet til jobb eller skole/studiested. Samtidig svarer flere av Oslos elbilister at de kjører bil mindre enn før. Andelen er 23 prosent, mot 13 prosent av elbilistene i Akershus. Det er også er liten, men signifikant økning i hvor mange i Oslo som svarer at de har kvittet seg med bilen. For to år siden gjaldt det 7 prosent, mens det i år er 10 prosent. I tillegg svarer 7 prosent at det er sannsynlig at de vil kvitte seg med bilen i løpet av de neste to årene. De eldre (60+ år) har mindre grad enn de øvrige aldersgruppene til sammen kvittet seg med bilen (6 % mot 12%).

Figur som viser utviklingen i hvor mange som reiser kollektivt, går, sykler eller tar bil i hverdagen

Nesten åtte av ti svarer at de allerede går mer eller trolig vil gjøre det i løpet av de neste to årene. Andelen er størst i indre øst og lavest i ytre øst. Hver tredje oslobeboer svarer at gange er det vanligste transportmiddelet til jobb eller skole/studiested.

Halvparten svarer at de enten allerede sykler mer eller trolig vil gjøre det. Også her er det flest i indre øst og færrest i ytre øst. 12 prosent totalt svarer at sykkel er deres vanligste transportmiddel til jobb eller skole.

7 av 10 i Oslo er svært eller ganske enig i at kollektivtrafikken dekker deres daglige behov. Folk som bor i indre øst er mest fornøyde, mens de er minst fornøyde i ytre øst. Siden 2017 er det en nedgang i hvor mange som er uenige, mens andelen som svarer verken/eller har økt. I år har vi bedt folk ta stilling til påstandene «Kollektivtilbudet er nedprioritert der jeg bor» og «Jeg ønsker å bo et sted med bedre kollektivtilbud, men har ikke råd». På det første svarer 29 prosent i ytre øst at de er helt eller litt enige, mot 8 prosent i indre vest. På det andre svarer 18 prosent i ytre øst at de er helt eller litt enige, mot 8 prosent i indre øst.

Figur som viser hvor mange som er enige i ulike deler av Oslo i at kollektivtraffikken er nedprioritert der de bor
Figur som viser hvor mange i ulike deler av Oslo som har svart at de ikke har råd til å bo et sted med bedre kolletivdekning

Vi har i år bedt folk om rangere hvilke tiltak som vil få dem til å velge kollektivtransport framfor bil til jobb eller skole. Her er kortere reisetid og billigere månedsbillett de klare vinnerne. Kortere reisetid er viktigst for beboere i ytre vest, mens beboere i indre og ytre øst prioriterer billigere månedskort.

Forbruk, gjenbruk og avfall

Selv om tallene er bedre enn i 2019, ser vi et lite fall fra i fjor i hvor mange som svarer at de er blitt flinkere til å kildesortere. Fem av ti svarer at de har økt kildesorteringen av mat- og plastavfall. Bak dette ligger det likevel en nedgang blant kvinnene.

44 prosent mener de har redusert matsvinnet, og her er den eldste aldersgruppa flinkest. 1 av 2 i Oslo svarer at de allerede spiser mindre kjøtt eller at det er sannsynlig at de vil gjøre det de neste to årene.

1 av 4 svarer at de har redusert forbruket generelt. Det er en liten nedgang fra i fjor, og det er kvinnene som står for denne nedgangen. 1 av 5 svarer at de har redusert forbruket av klær, elektronikk og møbler/interiør. Å kjøpe brukt, der det er mulig, er førstevalget til 4 av 10. Samtidig svarer 6 av 10 at de heller kjøper nytt enn brukt, hvis prisforskjellen er liten.