Tirsdager betyr reparasjonsdag hos DNB i Bjørvika. Hver uke får nemlig bankens hovedkontor besøk av skredder Hayat Mahou fra Moving Mamas.

Berit Lindquister er blant de ivrigste kundene av det omreisende skreddertilbudet. Imponert viser hun fram en sportsjakke som skredderen nå har lappet sammen.

Hayat, Moving Mamas
Hayat, Moving Mamas

– Jeg er veldig fornøyd!

– Det her er en gammel jakke som nå har fått et nytt liv. Nå kommer den til å leve i 20 år til, sier Lindquister.

Skredder Hayat kan konstatere at dagens første kunde er fornøyd med reparasjonene hun har utført.

Bare i Oslo blir det hvert år kastet over 3000 tonn klær og tekstiler i restavfallet. Det er nok til å fylle nesten fem og et halvt olympisk svømmebasseng med klær. Moving Mamas’ forretningsidé er langt mer bærekraftig for miljøet – og mer praktisk for kundene.

Med faste intervaller rigger skredderne opp sin pop-up systue hos bedrifter de har gjort avtale med. Tidlig på dagen kan så de ansatte på arbeidsplassen levere inn ødelagte klesplagg og tekstiler.

Deretter finner Mamasene fram nål og tråd – og mot slutten av dagen kan de ansatte plukke opp ferdig reparert tøy.

Tilbudet om systue på arbeidsplassen skal senke terskelen – eventuelt utvide nåløyet – for å få fikset ødelagte tekstiler.

Helene Selvåg er daglig leder i Moving Mamas. Gjennom skredderfirmaet ønsker hun å bidra til en reparasjonsbølge for å få bukt med de store avfallsmengdene fra klesindustrien.

– Vi fremmer reparasjon ved å tilgjengeliggjøre en tjeneste for bedriftene. At de ansatte på bedriftene slipper å oppsøke en skredderstue selv. At det blir tilgjengelig i jobbtida – rett foran nesa på dem, forklarer Helene Selvåg.

Det finnes flere aktører som leverer oppsøkende skreddertilbud. Sjekk for eksempel også ut Sisters in business og Bergans’ Tour de Sy!

Mens køen til systua hos DNB vokser, håper Helene Selvåg at Moving Mamas’ tilbud også kan bidra til å påvirke folks holdninger til klær.

– Vi kan jo bare bidra mye. Men de tekstilene som vi reparerer utgjør likevel en kjempeforskjell. For vi er med på å lære publikum at de faktisk må slutte å kjøpe og forbruke i den hastigheten vi holder på med nå. Det gjelder meg, og det gjelder kundene som leverer her nå, forteller Selvåg.

Straks klar!

En av de som allerede har latt seg påvirke, er DNB-ansatte Arne Husbyn. Han kommer til systuen med en jakke som nylig har hatt et ublidt møte med et arkivskap.

– Det var et kræsj med et arkivskap som gikk litt hardt ut over lomma. Men vi lever på miljøbølgen, så jeg tenkte at nå skal vi gjenbruke, sier Arne.

Et par timer senere sender Hayat tekstmelding til Arne om at den brune finjakka er klar for å hentes. Dommen over skredderens arbeid er klokkeklar:

– Vakkert! Nå har du sikret jakken for nye år, skryter Arne til skredder Hayat.

Bånn gass

Moving Mamas har nok å gjøre hos DNB, og Hayat ekspederer 15 kunder denne tirsdagen.

Både grønn og sosial bærekraft

Felles for alle skredderne i Moving Mamas, er at de er kvinner og har bakgrunn som innvandrere til Norge. Dermed er bedriften en bidragsyter også til sosial bærekraft – for en gruppe mennesker hvor mange opplever å stå utenfor arbeidslivet.

Hayat, som tidligere jobbet som skredder i Marokko, er stolt og glad for muligheten hun har fått gjennom Moving Mamas.

– Dette har vært en stor mulighet for meg. Da jeg begynte å jobbe, klarte jeg bare å si hei og takk. Men nå klarer jeg å snakke norsk.

– Jeg lærer enda bedre av å snakke med kunder enn å være på skole, forteller Hayat.