Om tilskuddet

For å gjøre det enklere for drosjesjåfører å velge elektrisk gir vi nå tilskudd til kjøp og montering av ladestasjoner hjemme hos drosjesjåfører som allerede eier eller ønsker å kjøpe en el-drosje. Tilskuddsordningen gjelder kun i Oslo kommune.

Ordningen varer ut 2025.

  • Tilskuddet er 10 000 kroner per ladestasjon og begrenset til 50 % av godkjente kostnader.
  • Ladeinfrastruktur dekkes ikke av denne ordningen.
  • Tilskuddet skal ha en utløsende effekt så arbeid må ikke settes i gang, og avtaler kan ikke være inngått, før det er gitt tilsagn.

  • Innehavere av drosjeløyve kan søke.
  • Søker må registrere organisasjonsnummer for sin bedrift/enkeltpersonsforetak i søknaden. Ved innsending av sluttrapport må kontonummeret som legges inn for utbetaling av tilskudd eies av samme bedrift/enkeltpersonsforetak som ble registrert i søknaden.
  • Tilskuddsordningen gjelder kun i Oslo kommune.
  • Privatpersoner, og borettslag/sameier kan ikke søke.
  • Du må vente på tilsagn fra Klima- og energifondet før du bestiller eller kjøper ladestasjonen. Det vil si at du ikke kan bestille eller kjøpe ladestasjonen før du har mottatt tilsagn fra Klima- og energifondet.

  • Tilskuddet er 10 000 kroner per ladestasjon, begrenset til 50 % av godkjente kostnader. Det gis kun tilskudd til én ladestasjon per søker.
  • Det er kun kostnader til kjøp og montering av ladestasjonen som kan tas med. Det gis ikke støtte til ladeinfrastruktur under denne ordningen.
  • Hvis løyvehaver bor i et sameie/borettslag som har søkt eller skal søke om støtte til etablering av ladeinfrastruktur, så begrenser ikke dette muligheten til å søke om støtte til selve ladestasjonen.
  • Ordningen gjelder for privatpersoner som har behov for å lade profesjonelle kjøretøy, og vi stiller krav om at søker dokumenterer dette.
  • Elektriske arbeider må bekreftes utført av autorisert installatør.
  • Du forplikter deg til å drive ladestasjonen i 5 år. Dette innebærer ansvar for vedlikehold.
  • Tilskuddet skal ha en utløsende effekt for gjennomføring av tiltaket, og arbeidene må derfor ikke settes i gang før det er gitt tilsagn om tilskudd.
  • Ta vare på fakturaer og kvitteringer. Disse sender du inn ved sluttrapport.
  • Når dokumentasjonen er godkjent hos oss, utbetales tilskuddet til søkers bedriftskonto. Vi oppfordrer søkere til å registrere kostnadene gjennom sin bedrift/ENK.
  • Klimaetaten forbeholder seg retten til å gjennomføre tilsyn i etterkant.

    1. Fyll ut og send inn søknad.
    2. Du får svar på søknaden i tilskuddsportalen innen to uker. Det er viktig at du ikke setter i gang med tiltaket, aksepterer noen tilbud eller inngår kontrakter før du har fått svar fra oss.
    3. Når tiltaket er gjennomført kan du sende inn sluttrapport i tilskuddsportalen. Krav til dokumentasjon i sluttrapporten står i vedtaksbrevet ditt.
    1. Etter at sluttrapporten er behandlet og godkjent av oss vil tilskuddet bli utbetalt til kontonummeret registrert på din kundeprofil hos Oslo kommune. Kontonummer kan registreres eller oppdateres her: Faktura og kontonummer – Oslo kommune

Tilskudd til tiltaket gis som bagatellmessig støtte. Dersom du har søkt på og mottatt annen offentlig støtte i løpet av de siste tre årene må det informeres om dette i søknaden, du må også oppgi størrelsen på eventuell støtte.

Les mer på regjeringen.no.

Dersom dere får avslag på søknaden om tildeling av midler, kan dette påklages. Klagen sendes til fondet@kli.oslo.kommune.no. Klagefrist er tre uker fra dere mottar brev om avslag.

Har du spørsmål om tilskuddsordningene?

Send oss en e-post til: fondet@kli.oslo.kommune.no

Beregn beløpet du kan få:

0Velg beløp25000

Slik søker du

  1. Fyll ut og send inn søknad med vedlegg

  2. Få svar innen tre uker

  3. Send inn fakturaer for utført arbeid

  4. Støtte blir utbetalt til oppgitt konto