Size: large
Type: image
Bjørnåsen Huseierforening Tun 1 var i 2017 blant de aller første som fikk støtte til elbilladere gjennom Klimaetatens tilskuddsordning for ladeinfrastruktur for borettslag og sameier. Det gjør at styreleder Nadarajah Pageerathan og de andre elbileierne i huseierforeningen nå kan sove godt om natten.
– Før ladet vi på vanlig stikkontakt. Du gikk i garasjen med litt spenning hver morgen – er bilen ladet, eller gikk sikringen i løpet av natten? Kan jeg kjøre til jobb, eller ikke? Det slipper vi å bekymre oss for nå, forteller Pageerathan.
Situasjonen før var altså at flere huseiere kjøpte elbil, uten at de ikke hadde tilgang til elbillader. Sikringer gikk, og det ble diskusjoner mellom naboene.
– Nå er det mye bedre stemning. Hverdagen før og etter er som dag og natt. Nå er det nok strøm. Ladingen fungerer veldig, veldig bra, det er null stress og full tank hver dag.
Fremtidsrettet med elbillader
Sameiet, som består av 22 tomannsboliger, brukte egenkapital til selve installeringen. Hver seksjonseier som ønsket ladeboks, betalte selv for dette. De som har elbil, betaler en fast sum hver måned i ekstra fellesutgifter for strøm til lading.
– Dette er fremtidsrettet, og de fleste var enige i at investeringen ville øke verdien på boligene, selv om ikke alle har elbil eller bil i dag, forteller Pageerathan.
Daværende styreleder sendte inn søknaden om støtte til ladestruktur på Klimeatetens nettsider, og fikk tilsagn.
– Vi måtte gjøre jobben og betale først, så sendte vi inn kopi av betalt faktura, og etter kanskje tre uker fikk vi pengene. En veldig bra mulighet som flere bør bruke!
– Gjør at flere kjøper elbil
Siden starten i 2017 har over 1 800 sameier og borettslag i Oslo benyttet seg av tilskuddsordningen for ladeinfrastruktur.
– Vi tror tilskuddsordningen har vært viktig for at flere som bor i borettslag og sameier ser det som en mulighet å bruke elbil. Det sier Bergljot Tjønn, som er teknologirådgiver i Klimaetaten. – De viktigste vi når er ikke nødvendigvis de som har elbil før boligselskapet får ladeinfrastruktur, men de som velger å kjøpe elbil fordi de er trygge på at de har tilgang på elbillader hjemme. Dermed er en av de største barrierene for å kjøpe elbil brutt ned.
Nybilsalg i Oslo
- Hittil i år utgjør elbiler 94 % av nybilsalget i Oslo.
- I 2020 endte andelen elbiler i Oslo på 60,5 % av nysalget.
- Regjeringens mål er at alle nybiler solgt i 2025 skal være nullutslipps-biler.
Kilde: OFV Statistikk/Statens vegvesen. Tallene gjelder nybilsalg i 2024 til og med 1. februar.
– Kunne ikke fortsette
Også Øvre Høybråten Borettslag har benyttet seg av støtteordningen.
– Vi registrerte at flere og flere hadde skaffet seg elbil, forteller Jan Christian Asker, som er nestleder i styret.
Dette kom blant annet som følge av en endring i beboermassen. –Eldre flyttet ut, og yngre inn.
Men strømnettet og infrastrukturen i garasjene var ikke dimensjonert til å håndtere økende antall elbiler i borettslaget. Dermed ble prosjekt ladeinfrastruktur satt i gang høsten 2019, da det ble tatt opp på generalforsamlingen.
– Veldig få var negative. Mange ønsket lademulighet, fordi vi hadde lagt ned forbud mot å lade på stikkontakt i garasjen.
Fikk 600.000 i støtte
Løsningen ble å legge opp ladestruktur i alle garasjer, det vil si 139 enheter. De som ønsker ladeboks, kjøper dette selv, for rundt 19.000 kroner per enhet. Asker estimerer at ca 40–50 bokser nå er installert.
– Det ble et stort prosjekt, vi måtte legge helt ny strøm. Totalt landet vi nok på rundt 3 millioner kroner i kostnad.
Til dette fikk borettslaget støtte på rundt 550.000 kroner av Oslo kommune.
– Søknadsprosessen fungerte kjempebra. Det var bare å trykke seg gjennom et elektronisk skjema på nettsidene til Oslo kommune. Så fikk vi et tilsagnsbrev, og så kom pengene på konto. Det gikk veldig fort – vi søkte 4. juni 2020 og mottok utbetalingsbrevet 20. juni, forteller Jan Christian Asker.
Resten av kostnaden ble tatt fra vedlikeholdsbudsjettet. Borettslaget hadde egenkapital, så det ble ingen kostnad for den enkelte, og heller ingen økning i husleie.
Sommeren 2020 var prosjektet ferdigstilt, og styrelederen er strålende fornøyd med resultatet.
– Lademulighet er avgjørende
– Nå har vi et stabilt, forutsigbart og trygt ladesystem. Det går raskt å lade, og det er få tilbakemeldinger om feil eller nedetid. Alt har egentlig vært utelukkende positivt.
Øvre Høybråten Borettslag valgte å betale et firma for å styre hele prosjektet for seg.
De eier ladesystemet selv, men bruker Charge 365 som forretningsfører. – De ordner alt med fakturering og drift. Man betaler kun for strømmen man bruker. Hvis du ikke har elbil, betaler du selvsagt ingenting.
I ettertid har prisene i borettslaget hatt en svært positiv utvikling.
– Elbilladestruktur er helt klart et etterspurt gode. Oslo flyter over av el-biler, så for å være et attraktivt borettslag tror jeg lademulighet er avgjørende, avslutter Jan Christian Asker.